سریع‌ترین خودروی ساخت هند

معرفی وزیرانی اکونک

4 آبان 1400 10:33

صنعت خودروسازی هند معمولاً به تولید محصولات ارزان شناخته می‌­شود، اما بد نیست بدانید که پروژه ساخت یک خودروی سوپراسپرت پیشرفته هم دراین کشور در جریان است. این خودرو اکونک (Ekonk) نام دارد و محصولی از شرکت خودروسازی وزیرانی (Vazirani Automotive) واقع در بمبئی است.

قدرت این خودرو برابر با 722 اسب‌­بخار و شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت نیز تنها 2.54 ثانیه است.اگر نام این شرکت به نظرتان آشناست، درست فکر می‌­کنید چراکه این شرکت در اوایل سال جاری و در جریان فستیوال گودوود هم از یک سوپراسپرت برقی پرده‌برداری کرده بود.

محصول جدید این شرکت یعنی اکونک هم برقی است و برخلاف بسیاری از خودروهای برقی مدرن، از جریان هوا برای کاهش دمای مجموعه باتری خود استفاده می‌­کند. البته شرکت سازنده از این سامانه با نام فناوری DiCo نام برده که با عملکرد بدن موجودات زنده برای کاهش دما مشابهت دارد. به لطف این سامانه بدور از پیچیدگی و البته بدنه ساخته شده از فیبرکربن، وزن کلی اکونک به تنها 738 کیلوگرم رسیده است.

وزیرانی اکونک سریع‌ترین خودروی ساخت هند

براساس اطلاعات رسمی، قدرت این خودرو برابر با 722 اسب‌­بخار و شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت نیز تنها 2.54 ثانیه است. این خودرو از سوی شرکت سازنده با «عناوین سبک‌­ترین خودروی برقی جهان» و «سریع‌ترین خودروی ساخت هند» توصیف شده ضمن‌­این‌که بدون اظهار عدد دقیق، اعلام شده که رقم ضریب درگ آن از تمام محصولات مشابه کمتر است.

اکونک فعلاً به عنوان یک نمونه اولیه آزمایشی ساخته شده و در پیست سرعت ناتراکس (Natrax) در هند مورد بررسی قرار گرفته است. درحال حاضر نمی‌­توان از ورود آن به خط تولید اطمینان داشت، ولی می­‌توان مطمئن بود که از فناوری­‌های این خودرو در محصولات آینده استفاده شود.

وزیرانی اکونک سریع‌ترین خودروی ساخت هند

آقای چانکی وزیرانی (Chunky Vazirani) که زمانی به عنوان کارمند شرکت‌های رولزرویس و جگوار لندرور فعالیت داشت و بعداً شرکت خودروسازی وزیرانی را پایه‌­گذاری کرد، اکونک را نتیجه طراحی خلاقانه و شروعی برای فعالیت این شرکت دانسته است. وی در ادامه اظهار داشته که نام اکونک در کتاب مقدس هند بر آغاز تابش نور الهی دلالت می­‌کند.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران