یک قرن ثبات

ستاره نقره‌فام مرسدس‌بنز 100 ساله شد

17 آبان 1400 10:50

چیزی بیش از یک نماد ساده برای شرکت‌های بزرگ هستند؛ لوگوی خودروها را می‌گوییم. اشکال هندسی که می‌توانند تبدیل به یک سمبل مهم شوند. بهترین مثالش ستاره 3 پر مرسدس‌بنز است.

درست در 5 نوامبر سال 1921 بود که این شرکت لوگوی معروف خود را به ثبت رساند.ماه جاری میلادی مرسدس صدمین سال لوگوی معروف خود را جشن خواهد گرفت. اگرچه طی این یک قرن تغییرات مختلفی در این لوگوی محبوب ایجاده شده، ولی با این حال هم‌چنان الگوی اصلی آن ثابت باقی مانده است. کافی است به یک حلقه که درون آن ستاره‌ای 3 پر قرار گرفته نگاه کنید، آن وقت همه دنیا سریع متوجه می‌شوند که با چه چیزی مواجه شده‌اند.

درست در 5 نوامبر سال 1921 بود که این شرکت لوگوی معروف خود را به ثبت رساند. شرکت دایملر موتورن که توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم می‌‌باخ تاسیس شده بود، این لوگو را ثبت کرد.

لوگویی که امروز برای کل دنیا شناخته‌شده است، تا سال 1926 اساساً ارتباطی به مرسدس‌بنز نداشت. چراکه مرسدس‌بنز 5 سال بعد از ثبت آن تولید شد. سال بعد از ادغام دو شرکت دایملر موتورن و شرکت Benz & Cie که توسط کارل بنز تاسیس شده بود، مقرر شد تا لوگوی شرکت دستخوش تغییر شود. از آن موقع بود که ستاره 3 پر توسط یک تاج گل احاطه شد. این لوگوی رسمی خودروهای مرسدس‌بنز تا سال‌های بعد از آن بود.

تغییرات لوگوی بنز در صد سال اخیر

از نظر محتوایی، سه پر ستاره نقره‌فام به معنی هدف بزرگ شرکت دایملر یعنی تسلط بر زمین، دریا و آلمان است. عجیب آنکه شرکت سال 1921 نیز یک لوگوی 4 پر را نیز ثبت کرده بود، ولی نهایتاً در 1989 بود که روی محصولات هوایی شرکت دایملر-بنز آئرواسپس استفاده شد.

با در نظر گرفتن جایگاه ویژه‌ای که این لوگو در هویت سازمانی مرسدس‌بنز دارد می‌توان پیش‌بینی کرد که مدیران شرکت قصد اعمال تغییر دوباره روی آن را نخواهند داشت. با این حال گفته می‌شود نحوه جانمایی آن روی کاپوت خودروها کمی دستخوش تغییر می‌شود. به‌عنوان مثال مرسدس‌بنز C کلاس مدل W206 دیگر از مدل کلاسیک این لوگو استفاده نمی‌کند ولی تیپ LWB آن که در چین مشتریان فراوانی دارد، چنین نمادی دارد. یا مرسدس‌بنز E کلاس بازار آمریکا نیز لوگوی سنتی برجسته را ندارند ولی مشتریان اروپایی می‌توانند در سفارش‌های فول‌آپشن این لوگو را خریداری کنند. با این حال تنها خودروهای مرسدس‌بنزی که به صورت استاندارد از لوگوی ستاره 3 پر روی کاپوت خود استفاده می‌کنند، S کلاس، مرسدس-می‌باخ S کلاس و مرسدس-می‌باخ GLS است.

مترجم : نیما حدادی

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران