با قابلیت پیمایش 420 کیلومتر

مولن Five، کراس‌اوری برقی از کالیفرنیا

4 آذر 1400 19:04

شرکت مولِن (Mullen Technologies) که در ایالت کالیفرنیا واقع شده، در جریان نمایشگاه لس آنجلس 2021 یک خودروی برقی را رونمایی کرده است.

مولن Five به باتری 95 کیلووات ساعت مجهز شده است، که برای پیمودن 420 کیلومتر کفایت می‌کند. شرکت مولن در سال 2002 و با هدف حضور در بازار خودروهای برقی آغاز بکار کرد، اما نخستین محصول این شرکت یعنی مدل GT رودستر که در سال 2007 رونمایی شد، هرگز به مرحله تولید نرسید.

در سال 2014 و تحت مدیریت جدید، مولن برای عرضه نسخه تغییر یافته از خودروهای چینی ساخت برند هافئی با پیشرانه برقی برنامه داشت که بازهم به نتیجه نرسید. با تاسیس استودیو طراحی این شرکت در سال 2020 تحت نظر طراح سابق رولزوریس یعنی آندراس ترنر (Andreas Turner)، فرآیند طراحی محصول اختصاصی این برند آغاز شد، که به معرفی مدل Five ختم شده است.

محصول این شرکت یعنی کراس­‌اور چهار نفره با نام Five به باتری 95 کیلووات ساعت مجهز شده است، که با اتصال به جریان سریع، میزان شارژ ظرف 21 دقیقه به 80 درصد افزایش می‌­یابد که برای پیمودن 420 کیلومتر کفایت می‌کند. شعاع حرکتی هم برابر با 523 کیلومتر و شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت این خودرو به ترتیب 3.2 ثانیه و 250 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

مولن Five، کراس‌اوری برقی از کالیفرنیا

البته مولن اعلام کرده قصد دارد نسخه RS از این خودرو با شتاب صفر تا صد برابر با 1.9 ثانیه و حداکثر سرعت 320 کیلومتر برساعت را نیز عرضه کند، که در صورت صحت این رقم، با تسلا مدل S Plaid قابل مقایسه است.

ترمزهای برمبو، سامانه فعال حذف سروصدای مزاحم و سطح 2 سامانه خودران، از دیگر امکانات اعلام شده برای مدل Five است.

قرار است تولید این خودرو از اواخر سال 2023 آغاز و در سال 2024 هم به خریداران تحویل شود. قیمت نسخه پایه 55 هزار دلار اعلام شده است، که با دریافت یکصد دلار می­­‌توان اقدام به پیش­‌خرید کرد. البته با توجه به طولانی بودن مدت انتظار برای تحویل خودرو، امکان انصراف و دریافت مبلغ پیش‌­پرداخت هم فراهم است.

با توجه به پروژه‌­های ناموفق قبلی شرکت مولِن و تجربه کم این شرکت در صنعت خودروسازی، باید منتظر ماند و دید که برنامه­‌های اعلام شده تاچه حد محقق خواهد شد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : insideevs.com

دیدگاه کاربران