افشای اولین اطلاعات از جانشین 151

بررسی وانت سایپا سپهر (سایپا 251)

19 دی 1400 11:06

دی 1400: آقای امیرحسین جماعت، رئیس مرکز ارتباطات و دبیر کمیته نامگذاری محصولات سایپا، برای نخستین‌بار نام تجاری وانت سایپا 251 را اعلام کرده است. وانت جدید سایپا، قرار است با نام «وانت سپر» راهی بازار کشورمان شود.

مشخصات فنی وانت سپهر سایپا

سایپا درصدد حذف پراید 151 در آینده‌ای نزدیک است. پراید 151 که در سال 1393 به بازار کشورمان معرفی شده بود، به لطف قیمت ارزان و ظرفیت باری نسبتا خوبش، توانست به گزینه ایده‌ای برای کسب‌وکارهای کوچک تبدیل شود. اما طبق برنامه‌ریزی سایپا، نسخه جایگزین این وانت ایرانی قرار است تا پایان سال 1402 معرفی شود و احتمالا عرضه اولیه آن از سال 1403 خواهد بود. اما این وانت جدید، چه ویژگی‌هایی دارد؟

آقای رادمنش (مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا) در آذرماه 1400 برای نخستین‌بار، اطلاعاتی درباره این محصول جدید را رسانه‌ای کرده است. طبق گفته‌های ایشان، وانت 151 در سال‌های آینده، دیگر قادر به پاس کردن استانداردهای زیست محیطی نیست و به همین دلیل نیز سایپا تصمیم گرفته تا محصول جایگزین آنرا تعریف کند؛ محصولی که با نام وانت سپهر سایپا و با کد کارخانه‌ای سایپا 251 شناخته می‌شود. ویژگی‌های این وانت جدید سایپا را می‌توان بصورت زیر خلاصه کرد:

1- در وانت سایپا سپهر، ظرفیت باربری معادل 600 تا 650 کیلوگرم است درحالیکه این میزان برای وانت 151 به حدود 450 کیلوگرم می‌رسد.

2- در وانت سایپا سپهر، هم ابعاد خودرو بیشتر شده و هم فاصله محوری آن افزایش یافته. به همین دلیل نیز امکان تنظیم صندلی در این وانت جدید، فراهم شده است.

پلتفرم وانت سپهر سایپا

از آنجایی که پلتفرم SP سایپا برای تولید وانت، پلتفرم ایده‌آلی نیست، این احتمال وجود دارد که سایپا از پلتفرم‌های قدیمی‌اش برای ساخت وانت سپهر استفاده کرده باشد.

آنطور که آقای رادمنش گفته، وانت سپهر، ابعاد بزرگتری نسبت به وانت 151 دارد. پس احتمالا مهندسان سایپا از نسخه بهبودیافته‌ای از پلتفرم X200 (که هم بزرگتر و هم به‌روزتر از پلتفرم X100 است) استفاده کرده‌اند. پلتفرم X200 همان پلتفرمی که سایپا ابتدا با آن خانواده تیبا را ساخت. سپس با اندکی تغییرات در آن، خانواده ساینا (S200) را طراحی کرد و بعد از آن نیز دست به معرفی خانواده کوییک (Q200) زد.

البته این احتمال هم وجود دارد که شاید سایپایی‌ها، از پلتفرم داخلی‌سازی شده «رنو تندر وانت» برای ساخت وانت سپهر استفاده کرده باشند. از آنجایی که سایپا درحال تکمیل پروژه تندر P90 نیز هست، احتمال درست بودن این فرضیه، بیش از پیش قوت گرفته.  

رقیبان وانت سپهر در ایران

وانت سایپا سپهر، با اینکه ابعادی بزرگ‌تری نسبت به پراید 151 دارد اما همچنان در کلاس «وانت‌ سبک شهری» جای می‌گیرد. بنابراین نمی‌توان آنرا رقیب مستقیمی برای وانت‌های سایز متوسطی مانند وانت آریسان 2 از شرکت ایران خودرو، وانت مزدا کارا 2000 از شرکت بهمن موتور و همچنین وانت پادرا پلاس از شرکت زامیاد دانست. به عبارت بهتر، سایپا سپهر، فعلا هیچ حریف مستقیمی در بازار کشورمان ندارد.


شرایط فروش سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله فروش فوری سایپا را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران