ولوو ضمانت‌های دولتی ایران برای همکاری با شرکت‌های خصوصی را قبول می‌‌کند.

همکاری 200 میلیون یورویی ولوو با ایمیدرو

7 خرداد 1397 15:31

ایران در صورت بازگشت تحریم‌ها، آن‌گونه که دولت ترامپ می‌خواهد، توان خرید بسیاری از قطعات و ماشین‌آلات موردنیاز خود از کشورهای خارجی را از دست خواهد داد. فرصت چندماهه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا برای قطع همکاری تجاری و اقتصادی با ایران وضع کرده به‌زودی به پایان خواهد رسید. طبیعی است در این مدت برخی شرکت‌ها برای آخرین بار به ایران به‌عنوان یک بازار بالقوه نگاه کنند و تصمیمات خود را آسان‌تر و سریع‌تر عملیاتی کنند. برای شرکت‌های ایرانی نیز بهتر است در این مدت امن به خرید کالاها و خدمات موردنیازشان بپردازند.

پیشنهاد اولیه شرکت ولوو برای همکاری در گام نخست به ارزش مبادله‌ای 200 میلیون یورو است.

در همین رابطه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در دیداری که با مدیران شعبه خاورمیانه شرکت تجهیزات ساخت ولوو موسوم به VOLVO Construction Equipment داشت گفت: تأمین ماشین‌آلات معدنی با توجه به مستهلک شدن این تجهیزات و نیاز معادن کشور ضروری است.

برخی از مدیران این شرکت در هفته گذشته با «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران دیدار و برای تأمین بخشی از ماشین‌آلات معدنی کشور اعلام آمادگی کردند. آن‌طور که سازمان گسترش و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گزارش داده است مدیر فاینانس و بازرگانی ولوو در این دیدار گفت: «ضمانت ایمیدرو برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در تأمین ماشین‌آلات معدنی مورد تائید و پذیرش این شرکت است.»

سه نوع ضمانت مورد قبول ولوو

با توجه به تصوری که شرکت‌های بین‌المللی پس از خروج آمریکا از برجام نسبت به ایران دارند، برخی شرکت‌ها حتی برای فروش تجهیزات و خدمات به ایران دچار تردید هستند. چراکه ممکن است این شرکت‌ها در فهرست سیاه خزانه‌داری آمریکا وارد شوند. از سوی دیگر به دلیل وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران هر نوع قرارداد همکاری تجاری یا تولیدی هم می‌تواند با خطر عدم پرداخت یا لغو مواجه شود. به همین جهت شرکت ولوو سه نوع تضمین را با توجه به شرایط قابل‌پذیرش برای ایران پیشنهاد داده است.

شرکت سوئدی سه گزینه مختلف را برای ادامه همکاری با شرکت‌های ایرانی قابل‌قبول خوانده است. این گزینه‌ها شامل ضمانت «وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «بانک مرکزی» یا ارائه از سوی «ایمیدرو» است که مورد پذیرش ولوو قرار دارد. گفتنی است استفاده از ارز یورو برای تبادل تجاری ولوو با ایمیدرو، مورد تائید این شرکت بزرگ تجهیزات معدنی و راه‌سازی است. پیشنهاد اولیه شرکت ولوو برای همکاری در گام نخست به ارزش مبادله‌ای 200 میلیون یورو است که پس‌ازآن می‌توان سقف همکاری دو طرف را افزایش داد.

دیدگاه کاربران