حد بالای ایمنی با کنترل رفتار راننده

طرح میتسوبیشی برای کابین خودروهای آینده

5 دی 1400 10:53

سال‌هاست که بشر به دنبال تولید وسایل حمل‌و‌نقل تماماً خودکار و بدون سرنشین است و خودروسازان در این زمینه بسیار تلاش می‌کنند.

این کانسپت به فناوری‌ ترکیب شده با مکان‌یاب پیشرفته، مجهز است که می‌تواند نقطه‌ای را که راننده به آن نگاه می‌کند، کنترل و روشن کند.اخیراً خودروهایی به مرحله تولید رسیده‌اند که تا حدودی به صورت خودکار و بدون دخالت راننده حرکت می‌کنند؛ اما این بدان معنا نیست که راننده بر خودرو نظارت نکند و باید در تمام طول مسیر، کاملاً هوشیار باشد. به همین خاطر، خودروسازان سیستم‌هایی را برای کنترل هوشیاری راننده طراحی می‌کنند تا مبادا از مسیر غافل شود.

کانسپت الکتریکی میتسوبیشی، با نام Emirai xS Drive، نمایی از آینده وسایل حمل‌و‌نقل را نشان می‌دهد. این کانسپت به صورت کابین خلبانی است و نباید با پیش‌نمایشی از کابین خودروهای آینده میتسوبیشی، اشتباه گرفته شود.

این کابین، به دوربین اشعه مادون قرمز (فروسرخ) مجهز شده که اطلاعات چهره و بیومتریک راننده را ثبت می‌کند. این اطلاعات ثبت شده شامل تغییر ناگهانی میزان روشنایی پوست (به دلیل بازه ضربان نبض فرد) است. کانسپت میتسوبیشی حتی قادر است، که تغییرات را از میزان ارتعاشات خودرو و تغییرات نور داخلی ثبت کند.

با در نظر گرفتن مواردی مانند وضعیت بدن، حرکات و دمای بدن، میزان هوشیاری و خستگی راننده را بررسی می‌کند. اگر راننده خواب‌آلود به نظر برسد، هشداری ارسال می‌شود که توصیه می‌کند از ادامه رانندگی صرف‌نظر و استراحت کند.

کانسپت مورد بحث دارای سنسورهای امواج رادیویی است که می‌توانند حضور و یا عدم حضور سرنشینان و همچنین ابعاد بدن آن‌ها را مشخص کنند تا کودکی در کابین جا نماند.

این کانسپت به فناوری‌ ترکیب شده با مکان‌یاب پیشرفته، مجهز است که می‌تواند نقطه‌ای را که راننده به آن نگاه می‌کند، کنترل و روشن کند. علاوه بر آن، خطرات و موانع واقع در نقطه کور راننده را روشن می‌سازد.

کانسپت میتسوبیشی برای اولین بار، ماه آینده در نمایشگاه CES لاس‌وگاس رونمایی می‌شود. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این فناوری‌ها به خودروهای تولیدی راه پیدا کنند؛ اما خودروسازان همچنان به دنبال راه‌هایی برای دست‌یابی به استانداردهای ایمنی سخت و فزاینده هستند.

مترجم : مریم سادات نوری

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران