بررسی این موضوع با برگزاری دو نمایشگاه در موزه خودرو پترسن

تاثیر خودروهای ژاپنی در آمریکا

9 خرداد 1397 11:56

موزه خودروی پترسن در لس‌آنجلس از روز 26 می 2018 به مناسبت برگزاری دو نمایشگاه جداگانه میزبان خودروهای ژاپنی است. نام یکی از این دو نمایشگاه «ریشه‌های Monozukuri: روح خلاق در خودروسازی ژاپن» و دیگری «تیونیگ عالی: سفارشی‌سازی‌های ژاپنی –آمریکایی» خواهد بود.

تاثیر خودروهای ژاپنی بر فرهنگ آمریکا به قدری عمیق است که برای بررسی آن دو نمایشگاه مجزا برگزار شده است.

راز موفقیت ژاپنی‌ها در آمریکا

نمایشگاه اول عناصر فلسفه طراحی ژاپنی در سال‌های گذشته را به نمایش می‌گذارد، دورانی که خودروهای ژاپنی به مرور زمان توانستند فاتح بازارهای خودرو در سراسر جهان باشند. البته تاثیر اتفاقات دهه 70 میلادی بر این موفقیت را نباید نادیده گرفت. نمایشگاه دوم همانگونه که از نامش برمی‌آید، رشد استقبال از خودروهای ژاپنی برای تقویت و اعمال تغییرات ظاهری و داخلی را به معرض دید گذاشته و سلیقه طرفداران این نوع خودروها در هر دو کشور آمریکا و ژاپن و تاثیر این اعمال سلیقه‌ها بر فرهنگ خودرویی هر دو کشور را مورد بررسی قرار خواهد داد. اگر می‌خواهید از دلایل علاقمندان تیونینگ به خودرویشان باخبر شوید، در این نمایشگاه اطلاعات خوبی کسب خواهید کرد.

نمایشگاه ریشه‌های مونوزوکوری (Monozukuri) در گالری خانوادگی «بروس میر» از زیربخش‌های موزه خودروی پیترسن جانمایی شده و با حمایت رولکس برگزار می‌شود. برای کسانی که به زبان ژاپنی مسلط نیستند بد نیست توضیح داده شود که لغت مونوزوکوری، هنر، دانش و مهارت ساختن اشیا را معنی می‌کند. این کلمه پر معنا را می‌توان رمز موفقیت طولانی مدت صنعت خودروی ژاپن دانست. هرکدام از خودروهای حاضر در این نمایشگاه می‌تواند با نمایش خلاقیت، ابتکار و توان صنعتگری، به نحوی بازتاب دهنده این مفهوم باشد.

برخی از خودروهای نمایش داده شده در این نمایشگاه همچون نیسان سیلویا 1966، تویوتا 2000GT مدل 1967، هوندا N600 مدل 1968 و مزدا کازمو 1969 در حال حاضر نمونه‌هایی بسیار نایاب هستند. در حقیقت تعداد زیادی از خودروهای حاضر در نمایشگاه از ژاپن به آمریکا منتقل شده‌اند تا در موزه خودرو حضور به هم رسانند. این جابجایی سخت و حساس با پشتیبانی نیسان و میتسوبیشی انجام شده است.

مدیرعامل شعبه آمریکایی نیسان اعتقاد دارد که حضور در نمایشگاه برگزار شده در موزه خودروی پترسن برای نیسان افتخار بزرگی است، چرا که از طریق این نمایشگاه 60 سال حضور خودروهای ژاپنی در آمریکا به نمایش در می‌آید. ایشان به دوره زمانی 1958 تا سال 2018 یعنی عصر حاضر اشاره دارد، که خودروهای ژاپنی دوران پر فراز و نشیبی در آمریکا پشت سر گذاشته‌اند. بد نیست اشاره کنیم نیسان در سال‌های 60 و 70 میلادی با نام داتسون در بازار آمریکا عرضه می‌شد چرا که مسئولان کمپانی نگران بودند نام نیسان برای مردم آمریکا بیش از حد نا آشنا و غریبه به نظر برسد.

خودروهای ژاپنی؛ محبوب برای تیونینگ

همانطور که گفته شد در این نمایشگاه محصولات کارگاه‌های تیونینگ ژاپنی و آمریکایی برروی خودروهای ژاپنی نیز به نمایش گذاشته شده است. بسیاری از آن‌ها نمونه‌های منحصربه‌فرد هستند و فرصت کمتری پیش می‌آید که در جایی غیر از این نمایشگاه در انظار عمومی ظاهر شوند.

مدیریت موزه دلیل برگزاری دو نمایشگاه مجزا ولی همزمان را این می‌داند که تاثیر خودروهای ژاپنی بر فرهنگ آمریکا به قدری عمیق بوده که چاره‌ای جز نمایش این خودروها در دو بخش مجزا وجود نداشته است. نباید فراموش کرد که کالیفرنیا به عنوان مهد اعمال تغییرات و تقویت خودروهای ژاپنی شناخته می‌شود و در دو دهه گذشته این میزان استقبال از خودروهای ژاپنی اسپرت به منظور اعمال تغییرات فنی و ظاهری بیش از گذشته به چشم آمده است. شاید به همین دلیل است که امروز مزدا یک مرکز طراحی در جنوب کالیفرنیا دایر کرده و طراحان ژاپنی از نزدیک حاصل کار ماشین‌بازان آمریکایی را زیر نظر دارند و برخی نکات جالب را در طراحی محصولات آینده خود اعمال می‌کنند. برای مثال اگر برایتان سوال است که طراحی باله عقب بزرگ میتسوبیشی لنسر اولوشن یا هوندا سیویک تایپ R ریشه در کجا دارد، جوابتان را در کارگاه‌های تیونیگ خودرو در نزدیک لس‌آنجلس خواهید یافت.

از خودروهای شاخص حاضر در این نمایشگاه می‌توان به نمونه 1973 از نیسان اسکای‌لاین 2000GTX، تویوتا کرستا 1991 مخصوص مسابقات، هوندا سیویک هاچ‌بک مدل 1998 مخصوص مسابقات درگ و مزدا RX-3 مدل 1973 اشاره کرد.

این نمایشگاه کمتر از یک سال در موزه خودرو پترسن دایر است و در تاریخ 14 آوریل 2019 به اتمام خواهد رسید.

دیدگاه کاربران