اگر مدل استاندارد برانکو را به قدر کافی نیرومند نمیدانید، خبر خوشی برای شما داریم چراکه نسخه رپتور از این خودرو توسط فورد معرفی شده است. دلایل زیادی برای امیدواری نسبت به عملکرد فنی این خودرو وجود دارد که در این مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
مشخصات فنی فورد برانکو رپتور
یکی از مهمترین تغییرات فورد برانکو رپتور را باید در زیر کاپوت این خودرو جستجو کرد، جایی که پیشرانه 2.7 لیتری شش سیلندر جای خود را به نسخه 3 لیتری شش سیلندر توئین توربو اکوبوست مشترک با اکسپلورر ST با 400 اسببخار قدرت و 563 نیوتنمتر گشتاور داده است.
البته فورد اعلام کرده که این پیشرانه به صورت اختصاصی برای برانکو رپتور تقویت شده و به لطف سیستم مکش هوای ارتقاءیافته با خنککننده داخلی و سیستم اگزوز چند حالته، نیروی بیشتری در اختیار دارد اما فعلاً از اعلام مشخصات بیشتر خودداری کرده است.
نیروی پیشرانه این خودرو از طریق جعبهدنده 10 سرعته اتوماتیک مجهز به پدالهای پشت فرمان به میل گاردانهای بزرگتر و محورهای بروزرسانی شده Dana که با مدلهای مسابقهای DR مشترک است، منتقل میشود.
ترنسفر کیس ارتقاء یافته، افزایش ظرفیت کلاچ، حالت رانندگی Baja و همچنین حالت یدککشی حداکثر با ظرفیت 2 تن، از دیگر ویژگیهای فورد برانکو رپتور است.
سیستم تعلیق این مدل با سری حاضر در مسابقات Ultra4 Racing مشترک بوده و بسیاری موارد شامل سامانه HOSS تعلیق، کمکفنرهای نیمه فعال مشابه F-150 رپتور و سنسورهای پایش ارتفاع از سطح و شرایط مسیر را به همراه دارد که همگی به شاسی تقویتشده با بازوهای کنترلی ساخت فورد پرفورمنس، متصل شده است. در نتیجه تمامی این تغییرات، میزان جابجایی تعلیق برانکو رپتور در محورهای جلو و عقب به 33 و 35.5 سانتیمتر رسیده که نسبت به حالت استاندارد، 60 و 40 درصد افزایش نشان میدهد.
طراحی فورد برانکو رپتور
افزایش 22 سانتیمتری فاصله عرضی چرخها، تقویت ستونهای B و C، افزایش 50 درصدی مقاومت پیچشی بدنه، نصب زیرسپری جلو و عقب و رسیدن حداقل فاصله کف خودرو از سطح زمین به 33 سانتیمتر، از دیگر مشخصات فورد برانکو رپتور است.
دو نوع رینگ 17 اینچی با تایرهای 37 اینچی ساخت بیاف گودریچ برای برانکو رپتور قابل سفارش است، که بنابر اعلام فورد، بزرگترین رینگهای قابل سفارش برای یک شاسیبلند تولید کارخانه در ایالات متحده است. برای سهولت در رانندگی با این رینگهای بزرگ، سیستم فرمان برقی و همچنین گلگیرهای برانکو رپتور مورد بازبینی قرار گرفته که البته افزایش 25 سانتیمتری عرض بدنه را به همراه داشته است.
علاوه بر گلگیرها، کاپوت، جلوپنجره و برخی پنلهای دیگر بدنه هم تعویض شده، ضمن اینکه تغییر طراحی دیلایت، سپر جدید جلو، نقوش گرفیکی روی بدنه، رنگ نارنجی Code برای بدنه، از دیگر تغییرات ظاهری انحصاری فورد برانکو رپتور است.
کابین و امکانات فورد برانکو رپتور
در فضای کابین هم با تریم نارنجی Code، صفحه پشت آمپر 12 اینچی دیجیتال، صندلیهای مخصوص فورد پرفورمنس، فرمان ضخیم و برخی موارد دیگر مواجه هستیم.
قیمت و برنامه تولید فورد برانکو رپتور
فورد هنوز قیمت برانکو رپتور را اعلام نکرده ولی با توجه به قیمت 75 هزار دلاری جیپ رانگلر روبیکان، انتظار میرود محصول فورد هم با رقمی در همین حدود به فروش برسد. ثبت سفارش برانکو رپتور از ماه مارس آغاز خواهد شد، ولی زمان تحویل هنوز مشخص نیست.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com