گرامیداشت 45 سالگی پیشرانه 8 سیلندر پورشه

شاید نام پورشه برای علاقمندان خودروها، بیشتر یادآور پیشرانه‌­های شش سیلندر تخت باشد، اما این شرکت آلمانی در ساخت پیشرانه‌های 8 سیلندر نیز تبحر دارد.

نخستین نمونه از پیشرانه­‌های 8 سیلندر پورشه، در خودروی موتور-جلوی 928 نصب شد، که از دهه 70 تا 90 میلادی روی خط تولید قرار داشت.نخستین نمونه از پیشرانه­‌های 8 سیلندر، در خودروی موتور-جلوی 928 نصب شد، که از دهه 70 تا 90 میلادی روی خط تولید قرار داشت. اکنون که 45 سال از آغاز تولید این خودرو می­‌گذرد، پورشه قصد دارد تولد 928 و پیشرانه 8 سیلندر نصب شده روی آن را به صورت همزمان برگزار نماید.

بیست سال پس از شروع تولید 928، نخستین شاسی‌بلند ساخت پورشه یعنی کاین بود که افتخار دریافت پیشرانه 8 سیلندر را پیدا کرد. چند سال بعد نوبت به نماینده پورشه در مسابقات آمریکن لمان (ALMS) رسید و بعد اولین سدان پورشه یعنی پانامرا که در ابتدای دهه 2000 با این پیشرانه قدرتمند همراه شد.

پس از آن، پورشه 918 اسپایدر بود که علاوه بر دو موتور برقی، به پیشرانه 8 سیلندر هم مجهز شد. این قلب قدرتمند و تنفس طبیعی که از RS اسپایدر به عاریت گرفته شد، ثابت می­‌کرد که خودروهای هیبرید هم می­‌توانند هیجان‌انگیز باشند.

گرامیداشت 45 سالگی پیشرانه 8 سیلندر پورشه

به هرحال پیشرانه 8 سیلندر پورشه همچنان در مدل‌های GTS، توربو، توربو S ای-هیبرید و توربو GT از کاین و GTS، توربو S و توربو S ای-هیبرید از پانامرا در حال استفاده است. خبر خوش این‌که، خودروی مسابقه‌­ای پورشه که در فصل 2023 از LMDh حاضر خواهد شد نیز به پیشرانه 8 سیلندر مجهز شده است. البته این خودروی هیبرید فعلاً در حال گذراندن مراحل تست و بررسی است.

به نظر می­‌رسد پیشرانه 8 سیلندر ساخت پورشه با پیشینه پر افتخار خود، در حال برداشتن گام‌های مطمئن به سوی آینده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید