در میان انبوهی از خودروهای جدیدی که در جشنواره سرعت Goodwood سال 2022 معرفی شدند، خودرویی وجود دارد که قطعا برای خیابان ساخته نشده است. نسخه پروتوتایپ پورشه 963 LMDh در این جشنواره رونمایی و معرفی شد
”برخلاف آنچه تیمهای تویوتا و پژو برای خودروهای خود درنظر گرفتهاند، شرکت پورشه یک پیشرانه 8 سیلندر را در مجموعه هیبرید LMDh قرار داده است.“پورشه LMDH 963 در سال 2023 با تیم Penske Motors پورشه مسابقه میدهد. این تیم در مسابقات قهرمانی FIA World Endurance و IMSA WeatherTech SportsCar شرکت خواهد کرد.
مدل 963 براساس قوانین LMDh و شاسی LMP2 شکل پرفته و تنظیمات جدیدی دارد که توسط Multimatic ساخته شده است.
برخلاف آنچه تیمهای تویوتا و پژو برای خودروهای خود درنظر گرفتهاند، شرکت پورشه یک پیشرانه 8 سیلندر را در مجموعه هیبرید LMDh قرار داده که میتواند تا 10 هزار دور در دقیقه دوران کرده و از سوختهای تجدیدپذیر استفاده کند. این پیشرانه V8 توئینتوربو با حجم 4.6 لیتر است، مشابه آنچه بکه در 918 اسپایدر استفاده شده بود.
براساس قوانین جدید مسابقات، مجموع خروجی پیشرانه خودروها نباید از 671 اسببخار تجاوز کند. این عدد شامل قدرت 67 اسببخار حاصل از موتور برقی تامین شده توسط Williams Advanced Engineering نیز میشود.
طراحی پورشه LMDh 963 از خودروهای مسابقهای پورشه در دهه 1980، مانند 956 و 962، الهام گرفته شده است. همچنین در بخش چراغهای عقب، کمی به نسل فعلی پورشه 911 شباهت دارد. مطمئنا طرفداران پورشه، رنگ سیاه، سفید و قرمز این مدل را بخشی از تاریخ مسابقات پورشه میدانند.
آقای Thomas Laudenbach، نایبرئیس موتوراسپرت پورشه، میگوید که پس از طی کردن 7889 کیلومتر آزمایشی در نیمه اول سال 2022، در مسیر خوبی قرار دارند. اما کارهای زیادی وجود دارد تا فصل جدید شروع شود. پورشه 963 جدید باید مسیر حرفهای و افسانهای مدلهایی همچون 917، 935، 956، 962 و 919 را ادامه دهد. آنها باید توانایی خود را تا حدی برسانند تا بتوانند به خوبی رقابت کنند.
پورشه 963 جدید اولین مسابقه خود را در ژانویه 2023 در مسابقات 24 ساعته Daytona خواهد داشت و در کلاس جدید GTP در کنار خودروهایی از پژو، تویوتا و کادیلاک به رقابت میکند.
مترجم : مریم سادات نوری
منبع : motor1.com