تا همین چند سال قبل، معرفی یک محصول جدید از سوی AMG به معنای ورود خودرویی با پیشرانه 8 سیلندر و پر سروصدا به خیابان بود، اما اکنون که استفاده از موتورهای برقی در صنعت خودرو گسترش یافته، تجهیز محصولات AMG به پیشرانه برقی هم اصلاً تعجب برانگیز نیست.
حال پس از معرفی مرسدس-آامگ EQS نوبت به معرفی نسخه AMG از سدان برقی EQE رسیده است. مرسدس فعلا درباره قیمت AMG EQE رقمی اعلام نکرده اما فروشEQE 43 از اواخر سال جاری در اروپا آغاز خواهد شد.
مشخصات فنی مرسدس-آامگ EQE
مرسدس EQE 53 مدل 2023 در حالت استاندارد به موتور برقی با خروجی 617 اسببخار قدرت و 950 نیوتنمتر گشتاور مجهز شده است، اما با سفارش پکیج داینامیک پلاس، قابلیت افزایش لحظهای این ارقام به 677 اسببخار قدرت و 1001 نیوتنمتر گشتاور فراهم میشود.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت و حداکثر سرعت مرسدس EQE 53 به ترتیب 3.4 ثانیه و 220 کیلومتر برساعت اعلام شده است، درحالیکه با پکیج داینامیک پلاس، این ارقام به ترتیب 3.2 ثانیه و 240 کیلومتر برساعت خواهد بود.
البته افزایش قدرت باعث کاهش شعاع حرکتی AMG EQE شده چراکه این رقم از 656 کیلومتر در EQE استاندارد به 442 الی 515 کیلومتر (براساس استاندارد WLTP) در این مدل کاهش یافته است. با اتصال مجموعه باتری به جریان سریع 170 کیلووات در مدت تنها 15 دقیقه، نیروی لازم برای پیمودن 180 کیلومتر مسافت فراهم خواهد شد.
سیستم تعلیق EQE 53 توسط متخصصان AMG مورد بازنگری قرار گرفته است، به نحوی که علاوه بر نصب سامانه کنترل سواری، از کمکفنرهای سفتتر به همراه کاهش ارتفاع در محور عقب و فنرهای قابل تنظیم در دو سطح ارتفاع نیز بهرهمند شده است.
حالت رانندگی Dynamic Select با قابلیت کاهش 1.2 سانتیمتری ارتفاع، فرمانپذیری محور عقب تا 3.6 درجه و کالیپر ترمزهای شش پیستون با دیسکهای 16 اینچی در محور جلو، از دیگر ویژگیهای محصول جدید AMG است.
اما مدل EQE 43 که برای مشتریان اروپایی درنظر گرفته شده، 469 اسببخار قدرت و 858 نیوتنمتر گشتاور در اختیار دارد و میتواند ظرف 4.2 ثانیه به سرعت صد کیلوتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این مدل نیز برابر با 210 کیلومتر برساعت خواهد بود.
پکیج داینامیک پلاس برای EQE 43 قابل سفارش نیست بنابراین مدل مذکور از قابلیت بوست بیبهره خواهد بود.
طراحی مرسدس-آامگ EQE
طراحی بدنه AMG EQE در عین تفاوت کم با نسخه استاندارد، تعادل مناسبی میان یک فرم خشن اسپرت با کمترین مقاومت آیرودینامیک برقرار کرده است. غیر از جلوپنجره مشکی با اجزای عمودی و نشان AMG، استفاده از رنگ مشکی به موارد دیگر همچون زیرسپری جلو، دیفیوزر عقب و رینگها تعمیم یافته است. با پرداخت مبلغ بیشتر میتوان ترمزهای کربن-سرامیک را به همراه رینگهای 21 اینچی سفارش دهید.
در فضای داخلی هم با صندلیهای اسپرت، طرح جدید برای فرمان D کات، دوخت قرمز برای روکشها، سیستم صوتی ارتقاء یافته با افکتهای متناسب با حالت رانندگی و نمایشگر غولپیکر با رابط کاربری MBUX مواجه هستیم.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com