• مرسدس بنز EQE SUV

جشنواره تکونولوژی در شاسی‌بلند برقی

معرفی مرسدس بنز EQE SUV

25 مهر 1401 11:18

شاسی‌­بلندهای ساخت مرسدس بنز همواره از محبوبیت زیادی در میان لوکس‌سواران برخوردار بوده و اکنون که به عصر خودروهای برقی وارد می­‌شوند. خودروساز آلمانی پس از معرفی EQC SUV و EQS SUV، یک مدل جدید به نام EQE SUV را رونمایی کرده که به عنوان همتای قدبلند سدان EQE، براساس پلتفرم ماژولار EVA2 شکل گرفته است. هر چهار نسخه از مرسدس بنز EQE یعنی +350، 350 فورماتیک، 500 و AMG در ایالت آلاباما و در کنار EQS SUV تولید خواهد شد.

طراحی مرسدس بنز EQE SUV

ساختار انعطاف‌­پذیر پلتفرم EVA2 اجازه داده است، که مرسدس‌ بنز EQE با طول 4.86 و فاصله محوری 3.03 متر، براساس ساختار مشترک با اعضای دیگر خانواده ساخته شود.

مرسدس بنز EQE SUV

در کنار عناصر مشترک طراحی مرسدس بنز EQE با سایر اعضای سری EQ همچون قطعه شفاف جلوپنجره یا چراغ‌های عقب، فرم کلی این مدل جدید را می‌توان عادی­‌تر از دیگران دانست، که احتمالاً می‌­تواند نظر افراد بیشتری را جلب کند. بد نیست بدانید که طراحی سپرهای جلو و عقب در تونل باد آزمایش شده است تا به بهبود آیرودینامیک بدنه یاری برساند.

رینگ‌های 21 اینچی (22 اینچی سفارشی) با تایرهای پایلوت اسپرت EV ساخت میشلن برای این خودرو درنظر گرفته شده است.

مشخصات فنی مرسدس بنز EQE SUV

مرسدس بنز EQE به باتری 90.6 کیلووات ساعت مشترک با EQE سدان مجهز شده است، که براساس اعلام مرسدس، نیروی لازم برای پیمودن 550 کیلومتر مسافت (براساس استاندارد WLTP) را فراهم می‌­کند. این مجموعه از شارژ سریع 170 کیلووات هم پشتیبانی کرده و برای رساندن شارژ از 10 به 80 درصد به 32 دقیقه زمان نیاز دارد. البته شارژ کامل با جریان عادی 240 ولت ظرف 9 ساعت و نیم انجام خواهد شد.

مرسدس بنز EQE SUV

مرسدس بنز EQE 350+ به یک موتور برقی روی محور عقب با 288 اسب­‌بخار قدرت و 565 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است، درحالی‌که در EQE 350 فورماتیک، یک موتور دیگر هم به محور جلو اضافه شده که گشتاور را به 764 نیوتن‌متر رسانده است. EQE 500 با 536 اسب‌­بخار قدرت و 858 نیوتن‌متر گشتاور هم به سامانه چهارچرخ محرک مجهز شده است، درحالی‌که AMG EQE به عنوان قدرتمندترین نسخه از این کراس‌اور برقی، 617 اسب­‌بخار قدرت و 950 نیوتن‌متر گشتاور در حالت استاندارد و 677 اسب‌­بخار قدرت و هزار نیوتن‌متر گشتاور در پکیج پرفورمنس را در اختیار راننده قرار می‌­دهد.

شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت مرسدس EQE به ترتیب 4.3 ثانیه و 240 کیلومتر برساعت  اعلام شده، درحالی‌که این ارقام برای نسخه AMG به ترتیب 3.7 ثانیه و 280 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

مرسدس بنز EQE SUV

سیستم تعلیق ایرماتیک با آنتی رول‌­بارهای 48 ولتی برای تعادل بیشتر در پیچ‌ها، ترمزهای فولادی با کالیپرهای شش و تک پیستون در محور جلو و عقب، قابلیت فرمان‌پذیری محور عقب به میزان 9 درجه و ترمزهای کربن-سرامیک (سفارشی)، از ویژگی‌های AMG EQE به عنوان یک شاسی‌­بلند 2676 کیلوگرمی است.

کابین و امکانات مرسدس بنز EQE SUV

در کابین مرسدس EQE نمایشگر لمسی 12.8 اینچی، صفحه پشت آمپر 12.3 اینچی، فرمان AMG و روکش‌های چرم و آلکانترا در رنگ‌های مختلف به صورت استاندارد وجود دارد. با پرداخت مبلغ اضافه، نمایشگر بزرگ 17.7 اینچی یکپارچه و یک صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی برای سرنشین نصب خواهد شد. برای نخستین بار در میان اعضای سری EQ، مالک خودرو می‌­تواند از عکس‌های شخصی به عنوان پس‌­زمینه نمایشگر استفاده کند.

مرسدس بنز EQE SUV

خریداران EQE SUV می‌­توانند 5 ترکیب رنگی متفاوت را برای فضای داخلی این محصول سفارش دهند، از جمله ترکیب قهوه‌ای balao و خاکستری neva که روکش‌های چرمی نمونه حاضر در تصاویر را تزیین کرده است. مرسدس از حضور یک متریال جدید در کابین EQE SUV خبر داده است، که بنابر ادعای این شرکت، گرمای چوب و سرمای آلومینیوم را به صورت توامان ارائه می‌کند.

مرسدس بنز EQE SUV

فضای سرنشینان ردیف عقب نسبت به EQE سدان افزایش یافته و فضای 566 لیتری محفظه بار هرچند از همتای سدان بیشتر است، اما نسبت به تسلا مدل Y (855 لیتر)، ب ام و iX (1005 لیتر) و آئودی E-Tron ( 770 لیتر) به وضوح کمتر است. البته با خم شدن صندلی‌های مرسدس بنز، فضا به 1676 لیتر افزایش می‌­یابد که از تمام رقبا به جزء آئودی، بزرگتر خواهد بود.

برنامه تولید مرسدس بنز EQE SUV

به علت تولید مرسدس بنز EQE در آمریکا، اهالی این کشور زودتر از سایر مناطق یعنی در نخستین ماه‌­های سال آینده میلادی به این خودرو دسترسی خواهند داشت. البته نسخه AMG با کمی فاصله زمانی نسبت به سایرین وارد نمایندگی‌ها خواهد شد. از قیمت این خودرو اطلاعی نداریم، ولی انتظار می­‌رود که با رقمی بین 75 تا 120 هزار دلار برای تریم‌های مختلف مواجه شویم. آن طور که در سایت motor1.com آمده است، تسلا مدل Y، ب ام و iX و آئودی E-Tron، رقبای اصلی مرسدس بنز EQE هستند.

دیدگاه کاربران