هنگامی که سه خودروی مسابقهای فراری دوشادوش یکدیگر از خط پایان مسابقه 24 ساعته دیتونا 1967 عبور کردند، شاید کمتر کسی میتوانست تصور کند که این رویداد مهم در نیم قرن آینده تا چه حد مورد توجه قرار بگیرد.
” داوران مسابقه طراحی رِد دات (Red Dot) جایزه «بهترین در میان بهترینها» برای سال 2022 را به فراری دیتونا SP3 اعطاء کردهاند.“اما واقعیت این است که واقعه دیتونا 1967، برای فراری بهانهای فراهم کرد تا یک مدل تولید محدود به نام دیتونا SP3 را تولید نماید. این مدل به عنوان عضوی از سری سفارشی آیکُنا در نوامبر سال 2021، با الهام از خودروهای مسابقهای فراری در دهه 60 و 70 میلادی و البته با پیشرانه 6.5 لیتری 12 سیلندر به جهانیان معرفی شد.
یکی از مهمترین منابع الهام برای طراحی دیتونا SP3، فراری 330 P4 بود که در مسابقه دیتونا 1967 از خط پایان عبور کرد. فرم بدنه، جزئیات آیرودینامیک و طراحی شاسی فراری دیتونا SP3 به نحوی مهندسی شده است، که شایستگی این خودرو برای یادآوری یک مدل مسابقهای را ثابت کند.
این موارد از دید هیات داوران مسابقه طراحی رِد دات (Red Dot) دور نمانده و به همین دلیل، جایزه «بهترین در میان بهترینها» برای سال 2022 را به فراری دیتونا SP3 اعطاء کردهاند.
البته همچون مسابقه دیتونا 1967، تنها یک محصول فراری موفق به دریافت این جایزه مهم نشده است، چراکه 812 کامپتیزیونه، 812 کامپتیزیونه A و 296 GTB نیز به این مهم نائل شدهاند.
بد نیست بدانید که جایزه رِد دات از سال 1955 تاکنون توسط تیمی از طراحان خبره جهان هدایت شده و یکی از معتبرترین جوایز صنعت خودروسازی بشمار میآید. فراری بین سالهای 2015 تا 2022 موفق به دریافت 23 جایزه از رِد دات شده، امری که در طول تاریخ فعالیت این جایزه برای هیچکدام از شرکتهای خودروسازی تکرار نشده است.
پس از مدلهای FXX-K , 488 GTB , J50 , پورتوفینو , مونزا SP1 و SF90 استرادال، دیتونا SP3 هفتمین محصول فراری است که جایزه «بهترین در میان بهترینها» را دریافت میکند.
موفقیت فراری را باید مدیون تیم طراحان این شرکت دانست که تحت نظر و هدایت آقای فلاویو مانزونی فعالیت میکنند. طرحهای پیشنهادی این افراد در عین ایجاد ارتباط بین تناسب ظاهری و قابلیتهای عملکردی، ویژگیهای وراثتی محصولات فراری را نیز به همراه دارد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : ferrari.com