تعداد اعضای سری آیکونا (Icona) که به منظور بازآفرینی طراحی مدلهای کلاسیک فراری در قالب محصولات مدرن متولد شده، پس از مونزا SP1 و SP2 با معرفی دیتونا SP3 (Daytona SP3) به سه مدل رسیده است.
شرکت فراری فعلاً درباره تیراژ تولید، قیمت و زمان تحویل دیتونا SP3 سخنی به میان نیاورده است، اما میتوان اطمینان داشت که با خودرویی تولید محدود روبرو هستیم، که به احتمال فراوان تمامی ظرفیت تولید آن تاکنون به فروش رسیده است.
طراحی بدنه فراری دیتونا SP3
دیتونا SP3 که در پیست موگلو به علاقمندان معرفی شده، با الهام از مدلهای 512S , 330P3/4 , 350Can-Am و برخی مدلهای مسابقهای دیگر فراری شکل گرفته است.
طراحی آیرودینامیک بدنه و تهویه بهینه، دو اصل مهم در شکلگیری بدنه دیتونا SP3 بوده که نمود آن را میتوان در مسیرهای متعدد جریان هوا روی بدنه حتی در کنار درها، مشاهده کرد.
بخش عقب بدنه هم با نوار LED چراغ و البته تیغههای متعدد، فرمی مدرن و در عین حال شبیه به مدلهای قدیمی ایجاد کرده است. خروجی دوگانه اگزوز نیز از میانه بدنه و از درون دیفیوزر عقب با طرحی خشن بیرون زده است.
کابین و امکانات فراری دیتونا SP3
فرم بدنه و مخصوصاً شیشه محدب جلو، طراحی کابین را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده است. صندلیها به صورت مستقیم به شاسی متصل شده که البته از طریق اهرم، قابلیت تنظیم خواهند داشت.
به لطف قرارگیری انتخابگر قرمز و دکمههای لمسی روی فرمان، راننده قادر است به 80 درصد تنظیمات خودرو بدون برداشتن دست از روی فرمان، دسترسی داشته باشد.
استفاده از مواد کامپوزیت همچون فیبرکربن و کولار (Kevlar) در شاسی، تایرهای سفارشی مخصوص SP3 ساخت پیرلی و سامانه Dynamic Enhancer انحصاری فراری (FDE) با قابلیت تقویت دینامیک رانندگی برای افزایش کنترل روی خودرو، از دیگر ویژگیهای قابل ذکر درمورد دیتونا SP3 است.
مشخصات فنی فراری دیتونا SP3
نیروی حرکتی فراری دیتونا SP3 از پیشرانه 12 سیلندر 6.5 لیتری مشترک با مدل 812 کامپتیتزیونه تامین شده که در این مدل به لطف استفاده از کربن و تیتانیوم، 3 درصد سبکتر است. خروجی این پیشرانه تنفس طبیعی با کد فنی F140HC برابر با 828 اسببخار قدرت و 697 نیوتنمتر گشتاور است و امکان دورگیری تا 9500 دور در دقیقه را دارد.
این موتور به عنوان قدرتمندترین پیشرانه تاریخ فراری به جعبهدنده 7 سرعته متصل شده و دیتونا SP3 را ظرف تنها 2.86 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند. زمان لازم برای دستیابی به سرعت 200 کیلومتر برساعت نیز 7.4 ثانیه خواهد بود.
بنابر اعلام فراری، بازطراحی مسیر ورودی هوا به پیشرانه باعث کاهش 30 درصدی آلایندگی دیتونا SP3 نسبت به 812 کامپتزیونه شده است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com