معرفی شاسی‌بلند هیدروژن‌سوز NamX

درحالی‌که حضور خودروهای برقی از هر زمان دیگری پررنگ‌­تر به نظر می­‌رسد، بسیاری اعتقاد دارند که این تنها راه صنعت خودروسازی نبوده و باید به سایر گزینه‌­ها از جمله موتورهای هیدروژن‌­سوز هم فکر کرد.

شرکت پینین‌فارینا به عنوان مشهورترین بنیاد طراحی ایتالیا، وظیفه طراحی این خودرو را بر عهده خواهد داشت.چند شرکت مثل تویوتا، ب‌ام‌و و هیوندای شانس خود را در این راه امتحان کرده­‌اند اما گویا دیگران هم قصد ورود به این مسیر را دارند. نامِکس (NamX) که خود را به عنوان یک «سرمایه­‌گذاری مشترک آفریقایی-اروپایی در صنعت و فناوری» معرفی کرده، یک خودروی جدید هیدروژن‌­سوز را رونمایی کرده است. این کراس‌­اور که توسط پینین‌فارینا طراحی شده، به محفظه سوخت قابل تعویض مجهز شده که به عنوان یک اختراع جدید به ثبت رسیده است.

نامِکس از ذکر جزئیات بیشتر درباره این فناوری خودداری نموده است، ولی احتمال دارد که همزمان با رونمایی رسمی از این خودرو در نمایشگاه پاریس در اواخر سال جاری، اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، مراحل ساخت این خودرو در سال 2023 آغاز خواهد شد.

شاسی‌بلند هیدروژن‌سوز NamX طراحی شده توسط پینین‌فارینا

نامِکس ابراز امیدواری نموده که تا پایان سال 2025، این خودرو را با قیمت 60 الی 95 هزار یورو یا 62,417 الی 98,928 دلار روانه بازار کند. این شرکت هنوز اعلام نکرده که محصول خود را در کدام بازار عرضه خواهد کرد، اما واضح است که مقصد باید از زیرساخت لازم برای خودروهای هیدروژن­‌سوز برخوردار باشد.

این خودرو در دو نسخه وارد بازار می­‌شود. مدل پایه با 300 اسب‌­بخار قدرت که با انتقال آن به محور عقب می‌تواند تا 200 کیلومتر برساعت سرعت بگیرد و ظرف 6.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. اما نسخه چهارچرخ محرک GTH با 550 اسب­‌بخار قدرت می­‌تواند ظرف 4.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و تا نهایت سرعت 250 کیلومتر برساعت، به حرکت خود ادامه دهد.

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، شرکت پینین‌فارینا به عنوان مشهورترین بنیاد طراحی ایتالیا، وظیفه طراحی این خودرو را بر عهده خواهد داشت.

کاپوت کشیده، فرم خاص سقف و الگوی X شکل در نمای جلو که به نحوی در نمای جانبی هم تکرار شده، از مهمترین ویژگی­‌های قابل ذکر درباره طراحی بدنه محصول نامِکس است.

شاسی‌بلند هیدروژن‌سوز NamX طراحی شده توسط پینین‌فارینا

هنوز ابهامات زیادی درباره شرکت نامِکس، محصول آن و برنامه­‌های آینده این برند وجود دارد، که احتمالا به این زودی هم با پاسخ‌های روشن، شفاف‌­سازی نخواهد شد.

باید توجه داشت که تمام شرکت‌های خودروساز که پیش از این خودروی هیدروژن‌سوز تولید کرده‌­اند، در جلب مشتری برای آن‌ها چندان موفق نبوده‌­اند. با این حال نمی­‌توان از اهمیت نقش احتمالی هیدروژن در کاهش گازهای گلخانه‌­ای هم چشم‌­پوشی کرد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید