• شاسي‌بلند هيدروژن‌سوز NamX طراحي شده توسط پينين‌فارينا
  • شاسي‌بلند هيدروژن‌سوز NamX طراحي شده توسط پينين‌فارينا
  • شاسي‌بلند هيدروژن‌سوز NamX طراحي شده توسط پينين‌فارينا
  • شاسي‌بلند هيدروژن‌سوز NamX طراحي شده توسط پينين‌فارينا
  • شاسي‌بلند هيدروژن‌سوز NamX طراحي شده توسط پينين‌فارينا
  • شاسي‌بلند هيدروژن‌سوز NamX طراحي شده توسط پينين‌فارينا
  • شاسي‌بلند هيدروژن‌سوز NamX طراحي شده توسط پينين‌فارينا
  • شاسي‌بلند هيدروژن‌سوز NamX طراحي شده توسط پينين‌فارينا
  • شاسي‌بلند هيدروژن‌سوز NAMX در نمايشگاه خودروي پاريس 2022

طراحی شده توسط پینین‌فارینا

معرفی شاسی‌بلند هیدروژن‌سوز NAMX

27 مهر 1401 16:30

استارت‌آپ فرانسوی-مراکشی نامکس (NAMX) در جریان نمایشگاه خودرو پاریس از یک کانسپت شاسی­‌بلند رونمایی کرده است. این شاسی‌بلند هیدروژن­‌سوز با نام HUV معرفی شده و از فناوری و طراحی پینین‌فارینا بهره می‌­برد.

آینده و خودروهای هیدروژنی

درحالی‌که حضور خودروهای برقی از هر زمان دیگری پررنگ‌­تر به نظر می­‌رسد، بسیاری اعتقاد دارند که این تنها راه صنعت خودروسازی نبوده و باید به سایر گزینه‌­ها از جمله موتورهای هیدروژن‌­سوز هم فکر کرد.

چند شرکت مثل تویوتا، ب‌ام‌و و هیوندای شانس خود را در این راه امتحان کرده­‌اند اما گویا دیگران هم قصد ورود به این مسیر را دارند. نامِکس (NAMX) که خود را به عنوان یک «سرمایه­‌گذاری مشترک آفریقایی-اروپایی در صنعت و فناوری» معرفی کرده، یک خودروی جدید هیدروژن‌­سوز را رونمایی کرده است. این کراس‌­اور که توسط پینین‌فارینا طراحی شده، به محفظه سوخت قابل تعویض مجهز شده که به عنوان یک اختراع جدید به ثبت رسیده است.

باید توجه داشت که تمام شرکت‌های خودروساز که پیش از این خودروی هیدروژن‌سوز تولید کرده‌­اند، در جلب مشتری برای آن‌ها چندان موفق نبوده‌­اند. با این حال نمی­‌توان از اهمیت نقش احتمالی هیدروژن در کاهش گازهای گلخانه‌­ای هم چشم‌­پوشی کرد.

مشخصات فنی نامکس HUV

براساس اعلام نامکس، HUV در دو تریم عرضه خواهد شد. مدل پایه به یک موتور برقی با 296 اسب‌­بخار قدرت مجهز شده است که روی محور عقب نصب شده و این خودرو را ظرف 6.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌­رساند. حداکثر سرعت این تریم 200 کیلومتر برساعت خواهد بود.

در تریم GTH، دو موتور برقی با 542 اسب‌­بخار قدرت و سامانه چهارچرخ محرک پیش‌­بینی شده است، که شتاب صفر تا صد 4.5 ثانیه و حداکثر سرعت 250 کیلومتر برساعت را برای این خودرو فراهم می‌­کند.

نامکس HUV به مخزن ثابت هیدروژن و شش کپسول قابل جابجایی مجهز شده است، که بنابر اعلام سازنده، نیروی لازم برای پیمایش 800 کیلومتر را فراهم خواهد کرد. نامکس برای ساخت شبکه موردنیاز برای کپسول‌های مذکور هم برنامه‌­ریزی کرده است.

طراحی نامکس HUV

پینین‌فارینا طراحی این خودرو را به نحوی انجام داده است، که با سامانه طراحی شده برای کپسول‌ها سازگار باشد. نامکس در کنار دریافت کمک از پینین‌فارینا، چندین متخصص با سابقه فعالیت در شرکت‌های ماترا، رنو و غیره را نیز به استخدام خود درآورده است.

در بیانیه رسمی NAMX، فرم بدنه HUV به عنوان طرحی بر لبه مرز دنیای آینده توصیف شده، که بر اثر سلیقه موسس این شرکت شکل گرفته است. وی ضمن علاقه به طراحی خودروهای آمریکایی دهه 50 و 60 میلادی، ایده خود از خودروی عضلانی در دوران آینده را پیشنهاد کرده است.

کاپوت کشیده، فرم خاص سقف و الگوی X شکل در نمای جلو که به نحوی در نمای جانبی هم تکرار شده، از مهمترین ویژگی­‌های قابل ذکر درباره طراحی بدنه محصول نامِکس است.

قیمت و برنامه عرضه نامکس HUV

قیمت نامکس HUV بین 65 تا 95 هزار یورو (68.410 الی 99.984 دلار) تعیین شده، که برای خودرویی با این ویژگی‌ها قابل توجه است.

هرچند کانسپت HUV در نمایشگاه پاریس به خودروهای آماده تولید شباهت دارد، ولی حقیقت این است که ورود نامکس HUV به بازار، زودتر از سال 2025 اتفاق نخواهد افتاد.

دیدگاه کاربران