با شنیدن نام سنیک - Scenic - احتمالاً خودرویی مینی ون را به خاطر میآورید، که سالها توسط شرکت رنو تولید میشد. این نام اکنون در قالب یک کراساور برقی دوباره احیا شده است، که البته نکات جالبی نیز به همراه دارد.
”رنو قصد دارد سنیک ویژن را روی پلتفرم مشترک با مگان E-Tech و نیسان آرییا یعنی CMF-EV در سال 2024 روانه بازار کند.“نخستین مورد قابل توجه در این کراساور با خطوط شکسته بدنه، به مشخصات فنی آن ارتباط دارد. پیشرانه برقی رنو سنیک ویژن از مگان E-Tech به عاریت گرفته شده است و در کنار باتری 40 کیلووات ساعت، 215 اسببخار قدرت در اختیار این خودرو قرار میدهد. اما یک سلول سوختی 16 کیلووات نیز در کف خودرو نصب شده است، که برای افزایش شعاع حرکتی، یاری میرساند.
براساس رنو، این فناوری امکان نصب باتری سبکتر را فراهم خواهد کرد، درحالیکه شعاع حرکتی ثابت باقی میماند.
البته وزن رنو سنیک ویژن برابر با 1.7 تن اعلام شده است، که از مگان E-Tech سنگینتر به نظر میرسد. علت این امر را باید در ابعاد بزرگتر بدنه سنیک ویژن جستجو کرد. طول، عرض و ارتفاع سنیک ویژن به ترتیب 4.49، 1.9 و 1.59 متر اعلام شده است، که افزایش 291، 132 و 85 میلیمتری در این بخشها را به نمایش میگذارد.
رنو به استفاده بیش از 70 درصدی از مواد بازیافتی در ساخت سنیک ویژن اشاره کرده است و خاطرنشان ساخته که در پایان عمر این خودرو، 95 درصد از اجزای آن قابل بازیافت خواهد بود. براساس ادعای سازنده، ردپای کربن سنیک ویژن نسبت به همتایان برقی خود به میزان 75 درصد کاهش یافته است.
مخزن هیدروژن در رنو سنیک ویژن از فیبرکربن حاصل از کاغذ بازیافتی ساخته شده و به جای روکش چرمی در کابین، از پلیاستر بازیافتی با کربن پائین استفاده شده است. یک سوم تمام مواد پلاستیکی این خودرو از بازیافت به دست آمده درحالیکه رنگدانههای مشکی در رنگ بدنه هم از کربن موجود در هوا حاصل شده است.
رنو قصد دارد سنیک ویژن را روی پلتفرم مشترک با مگان E-Tech و نیسان آرییا یعنی CMF-EV در سال 2024 روانه بازار کند. البته هنوز مشخص نیست که در نسخه نهایی نیز شاهد موتور سلول سوختی باشیم.
خودروساز فرانسوی به آینده درخشان خودروهای سلول سوختی و شعاع حرکتی 800 کیلومتری این خودروها پس از تنها 5 دقیقه سوختگیری، اشاره کرده است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com