• سدان برقي تويوتا bZ5
  • سدان برقي تويوتا bZ5
  • سدان برقي تويوتا bZ5
  • سدان برقي تويوتا bZ5
  • سدان برقي تويوتا bZ5

ثبت اختراع عضو جدید خانواده bZها

انتشار اطلاعات اولیه از تویوتا bZ5

1 تیر 1401 13:42

بعد از عرضه کراس‌اور bZ4X، تویوتا در حال کار روی دومین خودروی برقی خود است که bZ5 نام دارد.

تویوتا bZ5 سدانی برقی است که با طول و عرض 4725 و 1835 میلی‌متری از نظر ابعاد در حد میانی بین تویوتا کرولا و تویوتا کمری قرار می‌گیرد. این خودرو که به‌عنوان عضو جدید خانواده فراتر از صفر (به صورت مخفف bZ) تویوتا شناخته می‌شود، بر اساس کانسپت bZ SDN که اواخر سال گذشته میلادی رونمایی شد، ساخته شده است. خانواده بزرگی که شامل 16 خودروی برقی می‌شود و پیش‌تر 3 مدل bZ آن رونمایی شد.

در آن زمان چیز زیادی از کانسپت فوق دیده نشده بود. اما چندی پیش یک گواهی ثبت اختراع در دفتر مالکیت معنوی اتحادیه اروپا (EUIPO) درج شده است که طراحی کامل این خودرو را فاش می‌کند. این طراحی شامل افشای بخش پشتی خودروی فوق هم می‌شود.

نمای جلویی مطابق با آن چیزی است که پیش‌تر در رویداد رونمایی دیده بودیم و شباهت‌های واضحی با تویوتا bZ4X دارد. این پدیده به‌ویژه با گرافیک چراغ‌های جلو و انتهای L شکل ملموس‌تر است. در نمای جانبی رگباری از خطوط و زوایای تند و تیز دیده می‌شود که حالتی Z شکل به خود گرفته است. گلگیرهای عقب یک بار دیگر بازسازی شده‌ و حالا کمی برجسته‌تر شده‌اند.

خطوط روی ستون اول پایین‌تر از نسخه کانسپت است تا حالتی تهاجمی به کل ظاهر خودرو ببخشد. در قسمت عقب همانطور که گفتیم، شاهد چیزی هستیم که پیش‌تر ندیده بودیم. مخصوصاً آن اسپویلر متصل روی در صندوق و چراغ‌های X شکل عریض و المان‌های ذوزنقه‌ای که محل قرارگیری پلاک را نیز در خود جای داده‌اند. از روی همین تصاویر مربوط به ثبت اختراع نیز می‌توان تشخیص داد که این خودرو مجهز به یک دیفیوزر بزرگ است.

سدان برقی تویوتا bZ5

تقریباً مطمئن هستیم که bZ5 تا حد زیادی به کانسپت bZ SDN وفادار خواهد بود. تصاویر جاسوسی در دست است که حتی بخشی از کابین را نیز لو می‌دهد. یک نمایشگر بزرگ و یک کنسول مرکزی با سبک طراحی شناور چیزی است که در آینده روی این خودرو خواهیم دید.

می‌دانیم که خودروی فوق با طول و عرض 4725 و 1835 میلی‌متری از نظر ابعاد در حد میانی بین تویوتا کرولا و تویوتا کمری قرار می‌گیرد.

هیچ اطلاعات فنی از این خودروی برقی منتشر نشده اما اطلاعاتی در دست است که می‌‌گوید تویوتا برای طراحی موتور برقی آن با سوبارو همکاری کرده است. در این صورت می‌توان احتمال عرضه یک محصول 204 و یا 218 اسب‌بخاری را داشت. گفته می‌شود این خودرو با یک بار شارژ 500 کیلومتر پیمایش می‌کند.

دیدگاه کاربران