• آيين نامه واردات خودرو جانبازان

چه اقداماتی برای واردات خودرو جانبازان انجام شده؟

آیین نامه واردات خودرو جانبازان در سال 1402

19 اسفند 1402 11:05

چه اقداماتی برای واردات خودرو جانبازان انجام شده؟

اسفند 1402: پس از طرح درخواستی در راستای تسریع واردات خودرو جانبازان، اقدامات انجام شده در این موضوع تشریح شد. خلاصه اقداماتی که برای واردات خودرو جانبازان انجام شده، به شرح زیر است:

1- با توجه به نتایج سلسله نشست‌ها و جلسات متعدد با حضور معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بنیاد شهید و امور ایثارگران و اعضای شبکه ملی ایثارگران، با عزم جدی مقام عالی وزارت و درخواست رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران، موضوع اصلاح تصویب‌نامه شماره 85983/ت 61254هـ تاریخ 18 مرداد 1402  هیأت وزیران در دستور کار کمیته فرعی و کارگروه تخصصی دفتر هیأت دولت قرار گرفت و پس از بررسی‌های لازم به تصویب رسید.

2-  نظر به این که فهرست اولیه مربوط به جانبازان عزیز 50 درصد و بالاتر از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه و به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شده بود، لذا بر اساس تصمیمات متخذه در جلسات مشترک، مجری سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (شرکت ایران فاوا گسترش) نسبت به ایجاد درگاه اختصاصی به نشانی Janbazan.salcauto.ir برای ثبت‌نام و انتخاب خودروهای وارداتی اقدام کرد.

٣-  بنیاد شهید و امور ایثارگران با هماهنگی وزارت متبوع و سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به ارسال پیامک و اطلاع‌رسانی برای انجام ثبت‌نام و انتخاب خودروهای وارداتی در مرحله اول برای تمامی جانبازان عزیز مشمول اقدام کرد.

4-  انجام فرآیند ثبت‌نام در سایت مذکور در سه سطح جانبازی به صورت تفکیکی از تاریخ 5 بهمن 1402 لغایت 13 بهمن 1402 اجرایی شد.

5-  پس از ابلاغ رسمی تصویب‌نامه اصلاح ماده (17) و حذف ماده (20) آیین‌نامه اجرایی از سوی معاون اول رئیس جمهور، بنیاد شهید و امور ایثارگران فهرست اسامی بازنگری شده و نهایی را برای ثبت نام مرحله اول به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کرد.

6-  سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری مجری سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (شرکت ایران فاوا گسترش)، بارگذاری فهرست جدید را در سامانه انجام داد و بازگشایی سامانه یکپارچه اجرایی شد.

٧-  با توجه به تغییرات ایجاد شده در سطوح جانبازی جانبازان و جانبازان جا مانده در مرحله اول ثبت‌نام، مقرر شد ویرایش اطلاعات و بازگشایی سایت در هفته اول اسفند برای هر سطح جانبازی در دو روز (جمعا شش روز) صورت پذیرد.

8-  با هدف تحقق بند (7) گزارش و انجام ویرایش خودروهای وارداتی انتخابی در مرحله اول ثبت‌نام سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از تاریخ پنجم لغایت 11 اسفند بازگشایی شد.

٩- پیش‌بینی شد، چنانچه در زمان‌های تعیین شده، به هر دلیلی بعضی از جانبازان موفق به ثبت‌نام و ویرایش انتخاب خودروی وارداتی نشدند، با اعلام رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرصت ثبت‌نام دیگری برای آن‌ها فراهم شود.

10- مقرر شد، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با همراهی  معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، جلسه‌ای را در خصوص موضوع تخصیص و نرخ ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش خودروهای وارداتی با حضور رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هماهنگ کند.

١١- مرحله ثبت سفارش و تخصیص ارز برای جانبازان،  پس از اعلام نتایج جلسه با رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

تغییراتی جدید در آیین نامه واردات خودرو جانبازان

بهمن 1402: بعد از پیشنهاد بنیاد شهید مبنی بر اصلاح برخی از جزییات آیین نامه واردات خودرو ایثارگران و جانبازان، هیات دولت نیز در تاریخ 1402/11/11 اصلاحیه آیین نامه واردات خودرو جانبازان را به تصویب رسانده است. 

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، جزییات اصلاحیه آیین نامه واردات خودرو جانبازان، به شرح زیر است:

1. تبصره زیر به ماده (10) الحاق می‌شود:

«تبصره - نظام اولویت دهی امکان واردات خودرو توسط جانبازان متناسب با درصد جانبازی و همچنین منابع و ظرفیت‌های موجود خواهد بود.»

2. در بند (1) ماده (17) پس از عبارت «قطع نخاع» عبارت «یا نابینایی دو چشم یا ترکیب دو آسیب از آسیب‌های مذکور» اضافه و تبصره زیر به ماده مذکور الحاق می‌شود:

«تبصره - جانبازان می‌توانند با توجه به غیرتجاری، بودن بدون کارت بازرگانی پس از ثبت سفارش با تشخیص و تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران راساً نیز اقدام به واردات خودرو طبق شرایط بند (1) این ماده نمایند مشروط به اینکه خودروی وارداتی دارای تأییدیه های فنی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران و خدمات پس از فروش باشد.»

3. ماده (20) آیین نامه واردات خودرو جانبازان حذف شد.

پیشنهاد اصلاحیه آیین نامه واردات خودرو جانبازان

آذر 1402: سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در نامه‌ای به ‫محمد مخبر، معاون اول ‬‎رئیس‌جمهور، پیشنهاد اصلاحیه آیین‌ نامه واردات خودرو جانبازان سال 1402 که مردادماه امسال ابلاغ شده را ارائه داده است که براساس آن، ماده 17 آیین نامه، باید تغییر یابد و ماده 20 آیین نامه نیز باید حذف گردد.

براساس این اصلاحیه، در ماده 17 آئین‌نامه واردات خودرو ایثارگران، لازم است قید شود که علاوه بر شرکت‌ها، امکان انجام کلیه مراحل واردات توسط شخص متقاضی یا وکیل وی نیز امکان‌پذیر باشد. متن پینشهادی بنیاد شهید، به این صورت است:

«وزارت صمت مکلف است نسبت به صدور مجوز یک دستگاه خودرو نو یا کارکرده تا سقف پنج سال به شرکت‌های خودروسازی داخلی یا شرکت‌های مورد تأیید این وزارت یا جانباز متقاضی یا وکیل رسمی او با رعایت قوانین و مقررات مربوط متناسب با وضعیت جانبازان مشمول (با معرفی بنیاد) به انضمام قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای مناسب سازی خودرو اقدام نماید»

همچنین در این نامه، درخواست حذف ماده 20 آیین نامه واردات خودرو شده که درباره خرید و فروش خودرو‌های وارداتی جانبازان است. ماده 20 آیین نامه چنین می‌گوید: 

«مشمولان واردات خودرو به مدت 5 سال، حق فروش رسمی، عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذی‌ربط از جمله دفاتر ثبت اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهند و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.»

متن آیین نامه واردات خودرو ویژه جانبازان

مرداد 1402: محسن بزرگی،  معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در نشست با تشکل ایثارگری خانه نور (جانبازان بصیر) درباره آئین نامه واردات خودرو ویژه جانبازان گفت بنیاد شهید ظرف یک ماه طبق ماده 3 آئین نامه واردات خودرو اسامی جانبازان واجد شرایط دریافت خودرو را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کند و این وزارتخانه هم مکلف است واردات خودرو را به این عزیزان اختصاص دهد و حق مکتسبه برای جانبازان ایجاد می‌شود. اگر چه این مصوبه برای سال 1402 است اما اگر به همه این جانبازان امسال واردات خودرو اختصاص داده نشود سال بعد باید به این عزیزان تعلق بگیرد.

دانلود آیین نامه واردات خودرو ویژه جانبازان (PDF)

وی با تاکید براینکه مجلس شورای اسلامی از ظرفیت کارشناسی بنیاد شهید و امور ایثارگران در قانونگذاری ویژه قشر ایثارگران بهره ببرد، گفت: در بررسی این آئین نامه اتفاقات خوبی رقم خورد و سیاست انقباضی دولت در واردات خودرو تغییر یافت؛ طوری که یک لایحه اصلاحی اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو به مجلس ارائه و مجلس هم آن را در قالب دو فوریت تصویب کرد. دولت از منع ورود خودرو به تجویز واردات آئین نامه را تغییر داد و دیگر انتقال فناوری و منع ورود خودروی کارکرده در آئین نامه قید نشده بود. از طرفی دیگر برای جانبازان بالای 50 درصد امتیازات ویژه درنظر گرفته شد. از جمله این امتیازات اختصاص تسهیلات بیش از 20 هزار یورو برای واردات خودرو توسط جانبازان بالای 50 درصد بود که این جانبازان به سه دسته تقسیم شده‌اند. ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان هفتاد درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ یا قطع نخاع) تا سقف 35 هزار یورو، سایر جانبازان 70 درصد تا سقف 30 هزار یورو و برای جانبازان 50 تا 69 درصد تا سقف 25 هزار یورو است.

آقای بزرگی  گفت مورد بعدی سود بازرگانی صفر درصد است. از آنجا که به 80 تا 90 درصد خودرو سود بازرگانی تعلق می‌گیرد و مالیات و عوارض گمرکی بخش‌های دیگر سود گمرکی است‌، براین باور بودیم این سود را برای جانبازان به 50 درصد یا صفر برسانیم و این پیشنهاد را در دولت مطرح کردیم. قرار شد در جلسه اصلی دولت موضوع بررسی شد و به صحن دولت برود که با توجه به نگاه آقای رئیسی به جامعه ایثارگری، ایشان سود صفر درصد را انتخاب کردند. سومین موضوع بحث با بانک مرکزی بود که دولت او را مکلف به تأمین ارز مورد نیاز جانبازان کرد و این سه امتیاز به جانبازان تعلق گرفت.

جانبازان حاضر در نشست با قدردانی از معاونت حقوقی بنیاد بابت پیگیری حق و حقوق ایثارگران نسبت به ارز اختصاص یافته برای واردات خودرو، عدم حق فروش خودرو قبل از 5 سال، حق پرستاری بعد از شهادت جانباز و همچنین حذف مصوبه اعطای زمین به فرزندان شهدا و جانبازان قید شده در برنامه پنجم توسعه گلایه داشتند.

آیین‌نامه واردات خودرو ایثارگران تصویب شد

مرداد 1402: امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، اعلام کرد با پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران، آیین نامه خودروی ایثارگران به تصویب رسید. واردات خودروی جانبازان بالای 50 درصد بدون پرداخت سود بازرگانی انجام خواهد شد.

وی توضیح داد با پیشنهاد بنیاد شهید آیین نامه اجرایی بند "و" تبصره 7 قانون بودجه 1402 کل کشور مبنی بر اجازه واردات خودرو برای جانبازان 50 درصد به بالا و برخورداری از خودروی داخلی برای سایر افراد مشمول ماده 45 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به تصویب رسید که بر این اساس، سود بازرگانی افراد مشمول واردات خودرو برای جانبازان بالای 50 درصد با نرخ صفر محاسبه می‌شود. سایر افراد مشمول ماده 45 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می‌توانند از تسهیلات بانکی برای خرید خودروی داخلی بهره‌مند شوند. جزئیات این آیین نامه متعاقبا اعلام خواهد شد.


اخبار خودرو جانبازان و معلولان

جدیدترین خبرها درباره خودروهای ویژه جانمبازان و معلولان، شرایط واردات خودرو جانبازان، نحوه دریافت پلاک خودرو برای معلولان و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. ثبت نام خودرو وارداتی جانبازان
. خرید و فروش حواله خودرو جانبازان

. شرایط دریافت پلاک خودرو معلولان
. جریمه پارک خودرو در محل پارک معلولان
. لیست خودروهای وارداتی برای جانبازان

دیدگاه کاربران