• شرکت زر خودرو

توضیحات وزارت صمت درباره مجوز خودروسازی

زر خودرو؛ قطب جدید خودروسازی ایران

18 تیر 1401 15:59

توضیحات وزارت صمت درباره مجوز خودروسازی 

تیر 1401: امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت، درباره تولید یک‌ میلیون خودرو توسط یک تولیدکننده ماکارونی عنوان کرد که در بهار سال گذشته تعدادی از هلدینگ‌های بزرگ تولیدی و سرمایه‌گذاری، تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت صنعت منعقد کردند؛ این تفاهم‌نامه در چارچوب اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برای توسعه سرمایه‌گذاری اجرایی شده است.

بر اساس گفته‌های وی، گروه سرمایه‌گذاری زر، پیشنهاد 4 میلیارد دلاری را برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل‌ونقل، غذایی، پتروشیمی و خودرو را مطرح کرده بود که در قالب آن در بخش خودرو پیشنهاد سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 900 میلیون یورویی برای تولید یک‌میلیون خودرو شامل 600 هزار خودروی سواری، 200 هزار هیبریدی و 200 هزار خودروی سنگین مطرح شده است. گروه صنعتی زر، در دهه 1360 در بازار قطعات خودرو فعال بوده و به تولید برخی لوازم از جمله سرسیلندر و میل‌لنگ اقدام کرده بود و همین امر حکایت از تجربه مناسب این واحد صنعتی داشت. بنابراین، در تیرماه سال 1400 مجوز تولید خودرو برای این گروه صادر شد و اکنون با تخصیص زمین خط تولید در حال آماده‌سازی است.

وی خاطرنشان کرد که این تفاهم‌نامه منحصر به گروه صنعتی نیست، بلکه در راستای سیاست‌های وزارت صنعت در حمایت از سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های بزرگ در بخش‌های مختلف تولیدی صورت گرفته است.

از ماکارونی تا خودروسازی

روز سه‌شنبه 14 تیرماه 1401، آقای مهدی امینی، قائم مقام گروه صنعتی زر (Zar)، در مصاحبه خبری‌اش، ضمن اعلام صدور مجوز تولید خودرو برای شرکت «زر خودرو»، خبر داد که در همین راستا، این شرکت، ساختمان مرکزی و زمینی به مساحت 440 هکتار را استان البرز و در اتوبان کرج، خریداری کرده است.

شرکت زر خودرو
مهدی امینی؛ قائم مقام مدیرعامل گروه صنعتی زر

آنطور که آقای امینی گفته، شرکت زر خودرو جواز تولید یک میلیون دستگاه را از وزات صمت دریافت کرده که این مجوز، شامل تولید انواع خودروهای سواری، خودروهای نیمه‌سنگین و همچنین خودروهای سنگین است. شرکت زر خودرو، هم‌اکنون درحال مذاکره با چندین خودروساز خارجی بوده اما طبق گفته‌های آقای امینی، تا زمان قطعی‌شدن همکاری‌ها، نام این برندها رسانه‌ای نمی‌شود.

پیش از این نیز آقای مرتضی سلطانی، مالک و بنیانگذار گروه صنعتی زر، گفته بود که شرکت زر خودرو، قرار است انقلابی در صنعت خودروسازی ایران ایجاد و خودروهایی کاملا متفاوت با آنچه که در 40 سال اخیر تولید شده را به بازار کشورمان عرضه کند. وی همچنین وعده داده بود که کیفیت خودرو و اقتصادی بودن آن، از اولویت‌های مهم شرکت زر خودرو خواهد بود.

گفتنی است گروه صنعتی زر، یکی از بزرگترین برندهای عرضه کننده محصولات غذایی در ایران است که سابقه شروع فعالیتش به اواخر دهه 1350 خورشیدی برمی‌گردد. در حال حاضر نیز این گروه صنعتی، یکی از برترین صادرکننده‌های ایران بوده و محصولاتش را در بیش از 80 کشور جهان به فروش می‌رساند.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران