اخبار بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو

آذر 1400: میزان لوازم یدکی قاچاقی که در سال 1397 کشف شد، به بیش از 163 میلیارد تومان می‌رسید. این مقدار با رشد 63 درصدی مواجه شد و به 431 میلیارد تومان در سال 1399 رسید.

سعید محمدی‌پور، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران، خبر داده که به منظور جلوگیری از قاچاق کالا و عرضه کالاهای بی کیفیت، طرح رهگیری و شناسه‌دار کردن قطعات یدکی کمک فنر و باتری خودرو اجرا شده است. بر اساس این طرح و گفته‌های وی، تولیدکنندگان و واردکنندگان، دو ماه فرصت دارند تا نسبت به دریافت شناسه رهگیری خود در سامانه جامع تجارت، اقدام کنند و سپس، برچسب شناسه را به صورت قابل رویت بر روی بدنه کالا یا بسته‌بندی و ضمانت‌نامه کالا از تاریخ ابلاغ، نصب کنند.

خودروسازان چقدر به قطعه سازان بدهکارند؟

آذر 1400: رئیس کمیته پولی و مالی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نشست خبری این انجمن که در تاریخ 22 آذرماه برگزار شده بود، به بدهی بیش از 35 تا 36 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان اشاره کرد و در ادامه افزود که 12 الی 13 هزار میلیارد از این بدهی، سررسید شده است‌. در حالی که قبلا خودروسازان بدهی خود را 30 تا 45 روزه پرداخت می‌کردند، اکنون تاخیر پرداخت آن‌ها به بیش از 120 روز می‌رسد.

وی بیان کرد که مهلت پرداخت ریالی به بانک مرکزی از یک ماه به دو ماه افزایش یافته که مشکلات ارزی را به خوبی کاهش داده است. اما اکنون بزرگ‌ترین مشکل قطعه‌سازان، کمبود ریال است. طبق گفته‌های وی، قیمت‌گذاری دستوری موجب عدم پرداخت بدهی خودروسازان و کمبود نقدینگی شده است.

وی تاکید کرد که خودروسازان ارزش 5 تا 10 درصد قطعات را به صورت خرید دین پرداخت می‌کنند. بانک‌ها نیز علاوه بر سود 18 درصدی، حدود 25 درصد از مبالغ وام‌های دریافتی را همان ابتدا به مدت یک‌سال بلوکه می‌کنند. برای مثال، وام 100 میلیونی را از محل مطالبات 120 روزه قطعه‌ساز، بلافاصله 25 درصد را از حساب آن برداشت می‌کنند و خالص 57 میلیون تومانی را ارائه می‌دهند. برخی اوقات همین 57 میلیون تومان در فواصل زمانی پرداخت می‌شود اما سود دریافتی از همان روز محاسبه می‌گردد.

قیمتگذاری لحظه ای در بازار قطعات وارداتی

آذر 1400: علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو، در تاریخ 17 آذرماه ضمن اشاره به افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو، گفته که در بازار لوازم داخلی، افزایش قیمت مواد اولیه منجر به رشد قیمت قطعات خودرو شده است. در بازار لوازم وارداتی نیز برخی از فروشندگان بصورت روزانه یا حتی ساعتی، قیمت قطعات یدکی را اعلام می‌کنند.

آقای نیک‌آیین ضمن اشاره به رکود در خرید و فروش قطعات یدکی در هفته‌های اخیر، گفته که در این روزها، فروشندگان تمایلی به فروش لوازم ندارند و خریداران نیز برای تامین نیازشان، با افزایش شدید قیمت لوازم یدکی مواجه شده‌اند طوریکه قیمت قطعات یدکی در هفته جاری، رشد 10 تا 15 درصدی نسبت به هفته گذشته داشته است.

افزایش فروش قطعات یدکی تقلبی

آذر 1400: مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو،‌ بیان کرد که کالاهای قاچاق، حدود 5 درصد از بازار قطعات یدکی خودرو را در برمی‌گیرد. وی تاکید کرد در بازاری که قطعات 250 نوع خودرو وجود دارد، یافت شدن کالاهای بی‌کیفیت و تقلبی، امری طبیعی است.

طبق گفته‌های آقای کاظمی، در اتحادیه لوازم یدکی خودرو، به بیش از 2500 پرونده‌ موجود طی 20 ماه گذشته رسیدگی شده که بیش‌تر آن‌ها به شکایت از فروش قطعات بی‌کیفیت و گران‌فروشی مربوط بوده است.

وی افزود که 20 درصد از قطعات یدکی موجود در بازار، بی‌کیفیت بوده و عدم مدیریت در گمرکات، سازمان استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت، از دلایل آن است. آقای کاظمی به مردم توصیه کرد که کالاهای موردنیاز خود را از کسانی که دارای جواز کسب از اتحادیه هستند، تهیه کنند. وی امیدوار است که مانند قطعات پراید، پژو و تیبا (که حدود 90 درصد قطعاتشان داخلی است) و خودروهای دیگری مانند ال‌90 (که حدود 50 درصد قطعات داخلی دارند)، در آینده توان تولید تمامی قطعات خودروها را داشته باشیم‌.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما