• اخبار بازار لوازم يدکي خودرو

ورود سازمان حمایت به کمبود قطعات خودروهای چینی

اخبار بازار لوازم یدکی خودرو (1403)

1 دی 1403 13:56

ورود سازمان حمایت به کمبود قطعات خودروهای چینی

دی 1403: سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌‌آلات تهران، کمبود قطعات خودروهای چینی در بازار را تایید کرد و گفت از وقتی که خودروهای چینی مونتاژی به بازار خودروی ایران وارد شدند همیشه تامین قطعات و لوازم یدکی آنها مشکل بوده است اما این مشکل گاه شدت می‌گیرد گاه کمتر می‌شود.

وی توضیح داد دلیل کمبود این است که خودروسازان مونتاژکار خود را در تامین قطعات متعهد نمی‌‌دانند در حالی که این تکلیف بر عهده آنها هست. اما در واقع قانون حمایت از مصرف‌کنندگان به درستی اجرا نمی‌شود و نهادهای ذی‌ربط هم نظارت کافی ندارند.

وی افزود  قطعات خودروها از جمله خودروهای مونتاژی به سه دسته پرمصرف، کم‌‌مصرف و با مصرف متوسط تقسیم می‌‌شوند. تولیدکنندگان داخلی به تولید قطعات پرمصرف مانند لنت و لوازم جلوبندی ورود کرده‌‌اند چون برای آنها صرفه اقتصادی دارد و حتی بخش خصوصی هم این اقلام را وارد می‌کند بنابراین بخشی از تقاضای موجود در بازار قطعات خودروهای چینی از این دو مسیر تامین می‌شود وگرنه چالش تامین قطعات این خودروها شدتی بیش از اینها داشت و این دو گروه در واقع ضعف عملکرد شرکت‌های خودروساز چینی را در تامین قطعات جبران می‌کنند. اما برای تولیدکنندگان و واردکنندگان تولید و واردات قطعات کم‌‌مصرف صرفه اقتصادی ندارد در نتیجه دارندگان خودروهای چینی در تامین همین قطعات کم‌‌مصرف دچار مشکل هستند.

به گزارش ایلنا، حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، درباره کم و کیف بررسی این موضوع توسط سازمان حمایت گفت که این سازمان به این موضوع وارد شده ظاهرا شرکت‌های مونتاژکار سهمیه ارزی دارند که چند کد تعرفه دارد. سازمان موضوع تامین قطعات را از این شرکت‌ها مطالبه کرده و آنها نیز مکاتباتی با ما داشته‌‌اند با این حال پاسخ‌‌ها قانع‌‌کننده نبوده بنابراین در تلاش هستیم این موضوع را با وزارت صمت حل و فصل کنیم و حتما اوضاع بهتر خواهد شد.

تولید 1.6 میلیارد قطعه لوازم یدکی در کشور

مرداد 1403: محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت اظهار کرد حوزه قطعات لوازم یدکی خودرو یکی از بازارهای آشفته کشور به دلیل محدودیت های ارزی و عدم پاسخگویی خودروسازان کشور به نیازهای بازار در سال های گذشته باعث شده حجم زیادی از کالاهای تقلبی و یا قاچاق صورت گیرد. البته امروز با همت خود تولیدکنندگان و مجموع اتحادیه های زی‌ربط، جریان شفافیت کالا در مجوعه حوزه لوازم یدکی خودرو دنبال شده و حساسیت مردم هم در این بخش افزایش یافته است. به طوری که مردم در زمان خرید مطالبه گر شناسه تولید و ضمانت هستند.

وی افزود ما در دو سال گذشته یک میلیارد و 600 میلیون قطعه لوازم یدکی با ضمانت تولید کرده ایم، اما نسبت به نیاز بازار جای جهش وجود دارد. به طوری که این رقم باید به 2 میلیارد برسد تا عمده نیازهای داخلی را برطرف کند. در گذشته برخی که کالای با کیفیت تولید نمی کردند در فرایند جدید همراهی کردندو مجوزهای استاندارد را اخذ کرده اند. متاسفانه هنوز در برخی از کارگاه های زیرزمینی کالاهای بی کیفیت و به صورت متقلبانه با جعل نام و نشان های کالاهای داخلی و خارجی جعل می شود که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده چندین پرونده در این حوزه در حال انجام است.

کمیابی و قیمت کاذب قطعات خودروهای چینی

مهر 1402: علیرضا نیک‌آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ، در مورد وضعیت لوازم یدکی و قطعات خودرو در بازار اعلام کرد قطعات خودورهای نسل جدید چینی در بازار کم است و نمایندگی‌ها باید جوابگوی این موضوع باشند. مالکین خودرو دچار سردرگمی شده‌اند. فرایند تعمیرات هم طولانی شده است زیرا قطعه پیدا نمی‌شود و به همین دلیل خودرو در تعمیرگاه متوقف می‌شود. نسل جدید، یعنی خودروهای 2022 و 2023 مانند تیگو 7، تیگو 8، فونیکس و…  که جدیدا وارد بازار شده‌اند.

وی افزود با توجه به اینکه قطعات کمیاب است، گران هم شده‌ و قیمت‌ها کاذب است. متأسفانه قطعات اصلی خودروساز هم نیست و بعضاً قطعات غیراستانداردی مشاهده می‌شود که این موضوع معضل درست کرده است. همچنین در مورد قطعات یدکی خودروهای داخلی مشکلی نداریم منتهی در حال حاضر حجم تعمیرات خودرو به دلیل پایین بودن کیفیت قطعات یدکی موجود در بازار بالاست. قطعات بی کیفیت از طرق مختلفی وارد بازار می‌شود. بعضی از قطعات به صورت قاچاق می‌آید و بعضی بازسازی می‌شوند.

بازار آمریکای لاتین مناسب قطعه‌سازان است

خرداد 1402: رضا رضایی، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان همگن، با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهوری به سه کشور آمریکای لاتین، بیان کرد خبر خوب این بود که کارخانه خودروسازی «ونیراتو» در ونزوئلا با حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی و جمهوری ونزوئلا، پس از 9 سال توسط سایپا دوباره راه‌اندازی می‌شود و علاوه بر آن تولید و صادرات 200 هزار دستگاه خودرو در مدت پنج سال و همچنین ایجاد خط تولید خودروهای تجاری و مسافری در ونزوئلا، در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به تولید پراید و سمند و همچنین انواع تراکتور در این کشور از سوی ایرانی‌ها، افزود بازار آمریکای لاتین از برخی جهات می‌تواند از دیگر بازارهای قطعه سازان ایرانی بهتر باشد، به شرط آن که زیرساخت‌های آن فراهم شود. برای حضور قدرتمند در این منطقه باید مطالعات عمیق از بازار و صنعت این کشورها داشته باشیم.

دلایل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو

اردیبهشت 1402: درویشعلی حسن‌زاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، درباره افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو عنوان کرد قیمت‌گذاری در حوزه لوازم یدکی با توجه به گستردگی در تنوع اقلام و محصولات به صورت ارشادی و در قالب گروه سه اتفاق می‌افتد. در واقع قیمت‌گذاری توسط واحدهای تولیدی و براساس قیمت تمام شده هر قطعه به همراه سود منطقی لحاظ می‌شود. براساس طرحی که سال گذشته در وزارت صمت در دستور کار قرار گرفته واحدهای تولیدی مکلف هستند فاکتورهای فروش خود را در سامانه جامع تجارت برای رصد و پایش میزان تولید، عرضه و فروش ثبت کنند.

وی افزود قیمت تمام شده براساس خرید مواد اولیه و هزینه تمام شده است. هر محصولی که قرار است تولید شود تابع قیمت مواد اولیه موجود در سطح بازار است‌. در حوزه لوازم یدکی چندین ماده اولیه مهم و مؤثر وجود دارد که بخشی از آن در حوزه فولاد، بخشی دیگر در حوزه مس، آلومینیوم و پتروشیمی است، بنابراین اگر تغییر و نوسانی در این دست از محصولات اتفاق بیفتد محصول نهایی هم دچار افزایش قیمت می‌شود.

براساس گفته‌های وی، روند دائمی تغییر قیمت مواد اولیه یک معضل است. وقتی قیمت مواد اولیه دستخوش تغییرات می‌شود، تولیدکننده نمی‌تواند با همان قیمت قبلی محصول تولیدی خود را به فروش برساند‌. از طرفی بخشی از مواد اولیه موردنیاز در صنایع مختلف وارداتی است و این مسئله به طور مستقیم بر روی قیمت تمام شده محصول تأثیر می‌گذارد. هیچ تولیدکننده‌ای به دنبال افزایش هر روزه قیمت کالای تولیدی خود نیست چراکه در این صورت قدرت خرید مردم و به دنبال آن میزان عرضه کاهش می‌یابد از سویی دیگر بخشی از مسئله افزایش قیمت‌ها به مدیریت اقتصاد کلان مرتبط است.

آقای حسن‌زاده افزود افزایش دستمزدها بر قیمت تمام شده کالاها اثرگذار است و در کنار آن هزینه‌های دیگری وجود دارد که بر قیمت کالاها تأثیر می‌گذارد. طرح رهگیری قطعات خودرو سال گذشته در وزارت صمت شروع شده و در قالب آن شناسایی کالاهای قاچاق و تقلبی در دستور کار قرار گرفته است. در راستای این طرح قریب به دو هزار و 100 مورد بازرسی و نظارت از فروشگاه‌های لوازم یدکی سطح استان انجام شده که منجر به تشکیل 85 مورد پرونده تخلفاتی شده است.

راه اندازی سامانه شفافیت در حوزه لوازم یدکی خودرو

اردیبهشت 1402: علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت وزیر صمت، اعلام کرد سامانه شفافیت فروشگاهی در حوزه‌های لاستیک، لوازم یدکی و تلفن همراه فعال شده و در سامانه ۱۲۴ قیمت مصوب برای کالا‌های مشمول قیمت‌گذاری و برای سایر کالا‌ها، قیمت مورد تایید را اطلاع‌رسانی می‌کند. در حال حاضر قیمت بیش از 50 هزار کالا در این سامانه درج شده است. در مواردی مثل بازار فعلی لاستیک ممکن است قیمت کف بازار با قیمت مورد تایید تفاوت داشته باشد اما در طرح سامانه شفافیت فروشگاهی فرد می‌توان با خواندن بارکد در داخل فروشگاه، به قیمت رسید. بنابراین قیمت‌ها کاملا می‌تواند با استفاده از این سامانه کنترل شود.

وی افزود با راه‌اندازی سامانه شفافیت فروشگاهی، اطلاعات فروشگاه‌ها از جمله اینکه فروشگاه چقدر کالا تحویل گرفته، چقدر فروخته شده و چقدر کالا در انبار فروشگاه است، نیز در دسترس وزارتخانه قرار می‌گیرد.

صادرات 6 میلیارد دلاری قطعات خودرو در سال 1404

فروردین 1402: محمدرضا نجفی‌منش، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، درباره انعقاد قرارداد با روسیه برای صادرات قطعات گفت پتانسیل کشور روسیه برای واردات قطعات خودرو بسیار زیاد است، اما باید بدانیم که صادرات امری زمان بر است و نیاز به برنامه ریزی، صبر، حوصله و پیگیری دارد.

وی افزود کشور ترکیه سالانه 30 تا 40 میلیارد دلار قطعات خودرو به کشورهای مختلف جهان صادر می‌کند. ما هم می توانیم و برای صادرات قطعات خودرو در سال 1404 پیش بینی می‌شود که صادرات ما در این بخش به 6 میلیارد دلار برسد. صادرات 6 میلیارد دلاری قطعات امکان پذیر است، اما نیاز به حمایت دولت وجود دارد تا با ایجاد قوانین دست و پاگیر مانع تحقق این موضوع نشود.

آقای نجفی‌منش گفت تا مدتی پیش در کشور تندر 90 تولید می‌شد که 60 درصد قطعات آن تولید داخل بود و همه نیز از کیفیت این خودرو راضی بودند، بنابراین از توان تولید قطعات خودرو و خودرو با کیفیت برخوردار هستیم. مردم از کیفیت خودروهای تولیدی توسط بخش خصوصی راضی هستند؛ بنابراین توان تولید خودروی خوب در کشور وجود دارد، اما آنچه خودروساز را محدود می‌کند، قیمت گذاری دستوری است. در واقع نباید با قیمت گذاری دستوری باعث ضرر و زیان خودروساز شد و از آن طرف نیز انتظار بهبود کیفیت را داشت.


اخبار لوازم یدکی خودرو

آخرین اخبار درباره بازار قطعات یدکی خودرو، قیمت لوازم یدکی خودرو، قاچاق لوازم یدکی و نحوه تشخیص اصالت لوازم یدکی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران