اخبار بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو
فهرست قطعات خودرو با کد رهگیری
مرداد 1401: با پایان مهلت زمانی برای دریافت شناسه و کد رهگیری جهت فروش قطعات یدکی خودرو، ستاد مبارزه با قاچاق کالای وزارت صمت، فهرست تمام لوازم یدکی خودرو که الزاما باید کد رهگیری داشته باشند را بصورت زیر اعلام کرده است. بدیهی است هرگونه خریدوفروش این قطعات بدون شناسه، در حکم قاچاق بوده و پیگرد قانونی دارد:
ردیف | نام قطعه | ردیف | نام قطعه | ردیف | نام قطعه |
---|---|---|---|---|---|
1 | شمع | 19 | پلوس | 37 | فیلتر رطوبت گیر |
2 | صفحه کلاچ | 20 | کمربند ایمنی | 38 | مبدل کاتالیست |
3 | دیسک کلاچ | 21 | تیغه برف پاک کن | 39 | شیشه بالابر |
4 | کیت کلاچ | 22 | بازویی برف پاک کن | 40 | کالیپر ترمز |
5 | رینگ پیستون | 23 | بوستر ترمز | 41 | سیلندر ترمز |
6 | سوپاپ | 24 | شیشه | 42 | آینه |
7 | لامپ | 25 | استپر موتور | 43 | بوق |
8 | لنت ترمز | 26 | سیبک | 44 | پمپ شیشه شور |
9 | لنت کلاچ | 27 | روغن موتور | 45 | قفل |
10 | انواع تسمه | 28 | رادیاتور | 46 | غربیلک فرمان |
11 | استارتر | 29 | کندانسور | 47 | جعبه فرمان |
12 | دینام | 30 | اواپراتور | 48 | صندلی |
13 | بلبرینگ | 31 | ترموستات | 49 | وایر شمع |
14 | انواع چراغ | 32 | ایربگ | 50 | اگزوز |
15 | پمپ هیدرولیک فرمان | 33 | فیلتر روغن | 51 | پلوس |
16 | پمپ سوخت | 34 | فیلتر هوا | 52 | رادیوپخش |
17 | پمپ روغن | 35 | فیلتر آب | 53 | مالتی مدیا |
18 | رینگ چرخ | 36 | فیلتر سوخت | 54 | انواع سنسور |
*لیست فوق براساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا است.
شناسه اجباری از 15 مرداد
مرداد 1401: هوشیار فقهیی، دبیرکل اتاق اصناف ایران، در کنفرانس «مدیریت عرضه محصولات لوازم یدکی و مصرفی وسایل نقلیه» درحضور محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، اعلام کرد که فعالان تولیدی، واردکنندگان و توزیعکنندگان لوازم یدکی و قطعات خودرو از تاریخ 15 مردادماه حق توزیع بدون شناسه کالا را ندارند.
بر اساس گفتههای وی، لازم است تا کیفیت قطعات یدکی در بخش تولید افزایش یابند. قطعات باید با استاندارهای بینالمللی و کیفیت بالا تولید شود. اگر این شرایط فراهم شود قطعا تمایل برای استفاده بیشتر از تولیدات داخلی افزایش مییابد. وی معتقد است که شناسهدار کردن لوازم یدکی و قطعات و نظم بخشیدن به بازار تولید، واردات و توزیع آن میتواند مانع از ورود قطعات تقلبی شود.
آقای برادران گفت که برای اجرای طرح شناسنامه قطعات، فرصت کافی داده شده است و خوشبختانه تا امروز همراهی خوبی از طرف اصناف را شاهد بودهایم. تولیدیهای داخلی غیرمجاز اگر امکان دریافت کد رهگیری دارند، باید این کار را انجام دهند و اگر این امکان را نداشته باشند به مرور تعطیل میشوند. آن دسته از واحدهای صنفی که به هر دلیلی هنوز کد شناسه دریافت نکردهاند و تعداد زیادی کالا در انبار دارند، با دریافت معرفینامه از اتحادیه، 2 ماه فرصت استفاده از «شناسه اظهاری» دارند تا بتوانند این کالاها را تعیین تکلیف کرده، بفروشند یا مرجوع کنند.
وی افزود ساماندهی بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو با شناسهدار شدن اقلام پایان نمییابد و در مرحله بعد ضمانتدار شدن آنها الزامی میشود و پس از آن اعلام میکنیم که در هر کدام از قطعات و کدام برند بیشترین رضایت مشتری را دارند و همه این اقدامات به نظمدهی بازار کمک خواهد کرد.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت تاکید کرد که برخورد بازرسان نباید طوری باشد که با آبروی کاسبی که سالها کار آبرومند انجام داده و تنها به دلایلی نتوانسته است با سامانه همراه شود بازی کند.همچنین در این نشست مطرح شد که زیرساختی فراهم شود تا تمامی افراد دخیل در تولید، واردات و توزیع قطعات یدکی بتوانند در سامانه جامع تجارت «کد نقش» خود را تعیین کنند و زمان صدور پروانه کسب و مجوزهای لازم به حداقل برسد. همچنین پیشنهاد شد تا زمان اجرای طرح برای توزیعکنندگان قطعات داخلی و خارجی تفکیک شود.
افزایش واردات قطعات یدکی خودرو
مرداد 1401: براساس آمار منتشر شده از سوی گمرک، از میان 20 قلم کالایی که در بهار 1401 بیشترین سهم از واردات به کشور را داشتهاند، قطعات خودرو در رتبه یازدهم قرار دارد. در سه ماهه اول 1401، حدود 13 هزارتن قطعات خودرو با مجموع ارزش 127 میلیون دلار، وارد کشورمان شده است که اگر آنرا با مدت مشابه سال 1400 مقایسه کنیم، خواهیم دید که به لحاظ وزنی 198% و به لحاظ قیمتی نیز 316% افزایش داشته است. افزایش واردات قطعات یدکی خودرو، به معنی رونق بیشتر خط تولید خودروسازان کشورمان است؛ بهخصوص خودروسازانی که محصولات مونتاژی را تولید میکنند.
2 میلیارد دلار لوازم یدکی قاچاق در بازار
تیر 1401: محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور، گفت با وجود این که خودروسازان حدود 46 هزار میلیارد تومان به زنجیره تامین قطعهسازی بدهی دارند، اما تاکنون قطعهسازان همراهی خوبی در برنامههای تولید خودرو و رسانیدن قطعه به خطوط تولید داشتهاند. تا اردیبهشتماه، پرداختیهایی به این صنعت رسید؛ اما پس از آن متوقف شد. با این حال، توان قطعهسازان نیز محدود است و باید به رفع مشکل تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات آنها پرداخت تا روند تولید و دستیابی به هدف افزایش 50 درصدی تولید خدشهدار نشود.
وی افزود طرح مبارزه با قاچاق لوازم یدکی که از 15 فروردینماه کلید خورده، بسیار خوب و مفید بوده و به نفع تولید است. اما در مقام اجرا نیازمند همکاریهای بیشتری است. با توجه به این که کار تازهای در این حوزه شکل گرفته، طبیعی است که در بدو امر با اشکالات و ایراداتی همراه باشد. با این حال باید با صبر و حوصله و همچنین تعامل و همافزایی، به رفع مشکلات پرداخت تا همگان از مواهب مقابله با قاچاق برخوردار شوند.
آقای نجفیمنش گفت مطابق آمارهایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده، ارزش لوازمیدکی قاچاق و تقلبی در بازار دستکم 2 میلیارد دلار است. وی امیدوار است تا فشار از واحدهای تولید که عمدتاً شناسنامهدار هستند، برداشتهشده و فشار را بر شبکه توزیع لوازم یدکی بیشتر کنند تا راههای ورود کالای قاچاق شناسایی شود.
ممنوعیت فروش لوازم یدکی بدون کد رهگیری
تیر 1401: اتاق اصناف ایران اطلاعیهای را منتشر کرده و طی آن اعلام کرد که عرضه قطعات یدکی خودرو به بازار از 21 خردادماه، مشروط به داشتن کد رهگیری است. بنابراین، از این تاریخ به بعد واحدهای صنفی باید از خرید اقلام بدون شناسه خودداری کنند.
لازم به ذکر است که فروش قطعات بدون شناسه رهگیری نیز توسط اصناف به مصرفکننده، نهایت تا 21 تیرماه جاری مجاز است و پس از آن امکان فروش و عرضه آنها در بازار مستلزم داشتن کد رهگیری است.
وزیر صمت نیز تاکید کرده که تمامی معاملات در سامانه جامع تجارت ثبت خواهند شد و با خرید و فروش قطعات خودرو فاقد شناسه برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
عرضه تمامی قطعات با کد رهگیری از ابتدای مردادماه
خرداد 1401: محمد مهدی برادران، معاون وزیر صمت، در هجدهمین نمایشگاه قطعات، مجموعهها و صنایع وابسته خودرو اصفهان حضور یافت و از غرفه سایپا بازدید کرد. وی ضمن اشاره به اجرای طرح اصالتسنجی قطعات و شناسایی قطعات تقلبی و قاچاق در بازار، اعلام کرد که از ابتدای مردادماه هیچ کالایی نباید بدون کد رهگیری به بازار عرضه شود؛ تولیدکنندگان موظفند تمامی تولیدات را با کد رهگیری عرضه کنند. قطعات اندکی که در بازار بدون کد هستند نیز فرصت دارند تا کد رهگیری دریافت کنند. طبق گفتههای وی، طرح اصالتسنجی تاکنون برای قطعات باتری و کمکفنر اجرا شده و برای 53 گروه قطعات دیگر نیز انجام خواهد شد.
معاون وزیر صمت، اطمینان از میزان تولید در سطح بازار را به عنوان اولین قدم در مبارزه با کالای قاچاق عنوان کرد و افزود که تولید خودرو در 8 ماه اخیر روند صعودی داشته است. وی همچنین بیان کرد که افزایش کیفیت محصول و رضایتمندی مشتریان از دیگر اقدامات صورت گرفته است؛ زیرا این موضوع با انتقادات به حق مردم در سالهای گذشته مواجه شده بود و خوشبختانه با پاسخگویی مناسبی همراه شده است.
تامین قطعات برای خودروهای وارداتی
خرداد 1401: مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، اعلام کرد که هیچ مشکلی در تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی وجود ندارد. زیرا این قطعات از طریق فروشندگان تحت نظر اتحادیه وارد میشود. وی افزود که تنها برخی از خودروهایی که تعداد کمی دارند با مشکل تامین قطعات مواجه هستند؛ زیرا واردات این قطعات صرفه اقتصادی ندارد و گران قیمت هستند. برای مثال، جلوپنجره پژو 405، 500 هزار تومان قیمت دارد و 10 کارخانه آن را تولید میکنند. اما جلوپنجره خودرو خارجی به دلیل تعداد محدودتر، 3 میلیون تومان تمام میشود.
افزایش قیمت در سال جدید
اردیبهشت 1401: سید مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی، از افزایش 20 درصدی قیمت لوازم یدکی خبر داد. وی افزود که قیمتها از اول اردیبهشت تاکنون افزایش یافتهاند و مهمترین دلایل آن افزایش 57 درصدی حقوق، 50 درصد حق بیمه کارگران و افزایش مالیات است.
در فروردینماه سال گذشته نیز شاهد افزایش قیمت 20 تا 25 درصدی لوازم یدکی خودرو بودیم.
عرضه تمامی کالاها با شناسه رهگیری
اردیبهشت 1401: حمید محلهای، عضو مبارزه با قاچاق کالاهای تقلبی، بیان کرد که کالاهایی مانند صفحه کلاژ، دیسک کلاژ، لنت ترمز، شمع و اقلامی مانند رادیاتور، باید با شناسه رهگیری عرضه شوند. وی افزود که تولیدکنندگان و عرضه کنندگان تا دو ماه آینده فرصت دارند که تمامی کالاها را با شناسه رهگیری معتبر عرضه کنند. تولیدکنندگان در ماه اول این طرح باید شناسه تولید را دریافت و امکان نصب آن به کالاهای خود را داشته باشند. عرضهکننده نیز موظف است در صورتی که کالایی فاقد شناسه باشد، با تولیدکننده تماس بگیرد و از طریق سامانه، شناسه را درج کند.
آقای محلهای در پایان تاکید کرد که تولیدکنندگان و عرضهکنندگان 50 روز برای اجرای این طرح فرصت دارند.
کمبود قطعات یدکی و افزایش قیمت آنها
اردیبهشت 1401: طرح برخورد با عرضه لوازم یدکی خودروی قاچاق و تقلبی، وارد مرحله دوم خود شده و 53 قلم کالا باید دارای شناسه و کد رهگیری شوند. علیرضا نیکآیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو، در این باره میگوید که موافق اجرای این طرح هستند؛ اما طرح نامبرده ایراداتی دارد که باید رفع شوند.
وی افزود که در حال حاضر حدود 40 درصد بازار قطعات یدکی شامل برندهای تقلبی و قاچاق بوده و با حذف آنها، بازار با کمبود قطعات مواجه میشود. اکنون کمبود قطعه باعث شده است تا قیمت قطعات یدکی خودرو بین 7 تا 8 درصد افزایش یابد.
نیکآیین در انتها نیز اشاره کرد که هنوز اطلاعرسانی لازم درباره مراحل دریافت کد شناسه انجام نشده است و بسیاری از فروشندگان با آن آشنا نیستند.
تامین قطعات و کاهش تعداد خودروهای ناقص
اردیبهشت 1401: عبدالله توکلیلاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، از افزایش سرعت تکمیل خودروهای ناقص در خودروسازان خبر داد و بیان کرد که تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان در زمستان پارسال حتی به 250 هزار دستگاه هم رسیده بود، اما اکنون به 70 هزار دستگاه رسیده است.
وی درباره نحوه تکمیل خودروها توضیح داد که تا قبل از این، تامین قطعات بهعلت مسئله ریزتراشهها در دنیا با مشکلاتی مواجه بود، اما اکنون این مشکل حل شده است. در این باره سعی داریم تا چیزی بهعنوان خودروی ناقص نداشته باشیم. امسال برای تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو هدفگذاری شده است.
اثرات حذف ارز 4200 تومانی از فرآیند ترخیص قطعات
فروردین 1401: مسئله حذف ارز 4200 تومانی از لایحه بودجه 1401 و جایگزینی آن با نرخ ارز نیمایی، تاثیر مستقیمی بر خودروسازان ندارد. زیرا آنها ارز موردنیاز خود را با این نرخ دریافت نمیکنند. اما با توجه به آن که برخی از قطعات لازم در این صنعت از راه واردات تامین میشود و ارز 4200 تومانی مبنای محاسبه تعرفههای گمرکی است، بنابراین تاثیراتی در قیمتها خواهد داشت.
حذف این ارز باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات داخلی و زیان خودروسازان میشود. زیرا نحوه قیمتگذاری خودروهای داخلی دستوری است و افزایش نرخ تعرفه در قیمت تمام شده خودرو به تدریج اعمال میشود.
واردات خودرو در ازای صادرات قطعه
فروردین 1401: محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور، اظهار کرد که در صورت تامین مواد اولیه و پول قطعهسازان خودرو، میتوانیم یک میلیون و 500 هزار خودرو در سال جاری تولید کنیم.
طبق گفتههای وی، اگر واردات خودرو به ازای صادرات قطعات خودرو صورت بگیرد، میتوان سالانه یک میلیارد دلار قطعه یدکی صادر کرد. علاوهبراین وی بیان کرد که واردات خودرو تاثیری بر کیفیت خودروهای تولید داخل نخواهد داشت.
او افزود که نظر آنها درباره واردات ممتنع بوده و پیشنهادشان واردات خودرو در مورد صادرات قطعات خودرو است. به این صورت که قطعات خودرو به واردکننده خودرو در جهت صادرات داده شود و واردکننده با فروش قطعات خودرو در کشور مقصد، به ازای پول فروش قطعات یدکی خودرو، اقدام به واردات خودرو میکند.
وی درباره بانک مرکزی گفت که یکی از مخالفان واردات خودرو است و نگرانی آن در خصوص واردات خودرو، افزایش تقاضای ارز و در نتیجه افزایش قیمت ارز است.
آقای نجفیمنش بیان کرد که خودروسازان معادل 46 هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکارند. علاوه بر آن، 25 هزار میلیارد تومان نیز به بانک بدهی دارند. در مجموع 100 هزار میلیارد تومان نیز زیان انباشته وجود دارد.
او درباره افزایش اخیر قیمت خودرو افزود که این موضوع رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد.
شناسایی لوازم یدکی قاچاق و تقلبی
فروردین 1401: آقای فاطمیامین، وزیر صمت، اظهار کرد که بازرسی حضوری از فروشندگان لوازم یدکی به ویژه در زمینه باطری باید به کمک سازمان تعزیرات حکومتی انجام شود. وی افزود که درج قیمت تولیدکننده بر روی لوازم یدکی خودرو باید با جدیت شروع شود.
محمدمهدی برادران خلخالی، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، در همین مورد گفت: «نظارت و بررسی کالاهای قاچاق در حوزه قطعات خودرو از هفته آینده در سطح استانها آغار میشود.»
طبق گفته کاظمی، سخنگوی فروشندگان لوازم یدکی خودرو، بین یک تا دو درصد بازار لوازم یدکی، کالاهای تقلبی هستند. سهم کالای قاچاق لوازم یدکی نیز حدود 4 تا 6 درصد است.
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که شناسه کالا (شناسهای که تعریف شده، روی کالا نصب میشود و قابلیت استعلام دارد) بهترین ابزاری است که میتواند کالای قاچاق و تقلبی را شناسایی کند.
اقداماتی برای مبارزه با قاچاق لوازم یدکی
فروردین 1401: سید رضا فاطمیامین، وزیر صمت، در دومین جلسه سلسله نشستهای ستاد «مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی» که در تاریخ 14 فروردینماه تشکیل شد، از کار جدیدی با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری و مبارزه با قاچاق خبر داد. وی افزود که نخستین مرحله این طرح در بخش لوازم یدکی خودروست، که سه اقدام را به صورت همزمان در این حوزه آغاز میکنند.
قدم اول در مورد باتری و کمکفنر است، که قبلاً نیز اعلام شده بود و باید کد رهگیری داشته باشند.
اقدام دوم، افزایش شفافیت جریان کالاست، که در آن اگر کالایی کد رهگیری نگرفته و صورتحساب آن در سامانه جامع تجارت ثبت نشود، کالای تقلبی و قاچاق محسوب میشود.
سومین اقدام، نظامبخشی، ساماندهی و حرفهای شدن نظام توزیع قطعات یدکی است، که شبکه توزیع لوازم یدکی باید شناسنامهدار و مسئولیتپذیر شود تا نمایندگیها قطعات سالم و با اصالت را عرضه کنند.
جمعآوری باتری و کمکفنرهای قاچاق و تقلبی از تاریخ 15 فروردینماه در چند استان انجام میشود و به مرور در تمامی کشور انجام خواهد شد.
تامین قطعات خودرو فقط از صادرکنندگان
فروردین 1401: آقای اسلامپناه (رئیس سازمان ملی استاندارد) خبر داده که براساس دستورات هشتگانه ریاست جمهوری، از این پس خودروسازان ایرانی موظف به تامین قطعات از تولیدکنندگانی هستند که مجوز صادرات دارند. آقای اسلامپناه همچنین تاکید کرده که از این به بعد، هرگونه قصور کیفری و حقوقی ناشی از کیفیت قطعات خودرو، برعهده خودروسازان بوده و ضمانتهای لازم نیز از آنها اخذ شده است.
محدودیت خرید و فروش لوازم یدکی بدون شناسه
اسفند 1400: بعد از آنکه آقای فاطمیامین، وزیر صمت، از افزایش نظارتها بر بازار لوازم یدکی خودرو، بعد از ایام نوروز خبر داد، حالا نیز اتاق اصناف ایران طی ابلاغیه جدید خود، خبر داده که ثبت معاملات لوازم یدکی خودرو و معاملات لوازم مصرفی خودرو از تاریخ 15 فروردینماه 1401 الزامی است. بنابراین خرید و فروش این نوع کالاها در صورتیکه فاقد شناسه باشند، غیرقانونی خواهد بود.
گفتنی است کالاهای یدکی و مصرفی خودرو نیز به تازگی، مشمول پروژه «شفافیت جریان گردش کالا در زنجیره تجاری کشور» شده و در همین راستا، تمامی فعالان این حوزه تا تاریخ 25 دیماه 1400 فرصت داشتند تا در سامانه جامع تجارت، ثبت نام کرده و کد رهگیری دریافت میکردند.
محدودیت برای واردات قطعات خودرو چینی
بهمن 1400: شنیدهها و اطلاعاتی غیررسمی از سوی وزارت صمت نشان میدهند که طرحی در حال بررسی است، مبنی بر آن که واردات قطعات خودروهای لوکس چینی بهصورت فول سیکیدی با محدودیت همراه خواهد شد.
در واقع قانون ممنوعیت واردات خودرو، باعث ایجاد بازاری انحصاری شده و بیشترین سود را برای چینیسازان رقم زده است؛ به طوری که با وجود سهم بازار کمتر از 10 درصد، ارزبری بیشتری را نسبت به دو خودروساز داخلی داشته است. برای مثال، هر محصول تولیدی سایپا به طور میانگین حدود 1505 یورو و هر محصول ایرانخودرو تقریبا 1715 یورو ارزبری دارد؛ بنابراین، میانگین مصرف ارز سالانه ایرانخودرو و سایپا به یک میلیارد و 600 میلیون یورو خواهد رسید. اما ارزبری بخش خصوصی، سالانه به 800 میلیون یورو میرسد.
وزارت صمت قصد دارد تا با ایجاد محدودیت در واردات قطعات خودروهای چینی، جلوی سوءاستفاده مونتاژکاران آن را بگیرد؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این تصمیم بر تنشهای بازار میافزاید.
حسن کریمیسنجری، کارشناس خودرو، معتقد است که با توجه به درصد داخلیسازی پایین خودروهای مونتاژی بخش خصوصی، محدودیتها باعث کاهش حضور آنها در بازار و زیان مصرفکننده خواهد شد.
طرح فروش باتری و کمکفنر با کد رهگیری
بهمن 1400: طی اطلاعیهای از سوی اتاق اصناف ایران، از فروشندگان باتری و کمک فنر خودرو درخواست شد تا از خرید این کالاها بدون کد رهگیری از شرکتهای تولیدکننده و واردکننده خودداری کنند؛ زیرا از تاریخ 13 فروردینماه 1401 (چهار ماه پس از ابلاغ کالاهای مشمول)، دستورالعمل اخذ و نصب شناسه رهگیری گروه کالایی قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه، اجرایی خواهد شد.
بنابراین، باید ترتیبی اتخاذ شود که از این به بعد فروشندگان باتری و کمک فنر خودرو از خرید کالاهای بدون کد رهگیری از شرکتهای تولیدکننده و واردکننده، خودداری کنند تا بتوانند پس از انقضای مهلت مقرر به تکالیف قانونی خود در فروش کالای دارای کد رهگیری عمل کنند.
رکود و قاچاق در بازار لوازم یدکی خودرو
بهمن 1400: سید مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودروی تهران، درباره وضعیت بازار لوازم یدکی بیان کرد که همچنان بازار در رکود است. او بیثباتی نرخ ارز و ویروس کرونا را از عوامل این رکود دانست.
کاظمی بیان کرد که حدود 1 تا 2 درصد بازار لوازم یدکی برای کالای تقلبی است و سهم کالای قاچاق نیز حدود 4 تا 6 درصد است، که بیشتر آنها از خود گمرک و مبادی رسمی خارج میشوند و مسئولان باید تدابیری را در گمرکات به خرج دهند.
طبق گفتههای وی، حدود 70 درصد کسبه صنف لوازم یدکی، اطلاعات کافی برای وارد شدن در سامانه چک صیاد را ندارند و فشار سازمان امور مالیاتی برای اتصال دستگاه کارتخوان به اداره دارایی، مشکلساز شده است. 30 درصد باقیمانده نیز در عمل دچار مشکل میشوند، به طوری که کسبه با چک جدید اجناس خود را نمیفروشند چون نمیتوانند از آن استفاده کنند.
او معتقد است که باید زمان داده شود تا مردم عادت و اعتماد کرده و یاد بگیرند و بهتر بود که مدتی این طرح به طور آزمایشی صورت میگرفت.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودروی تهران درباره مالیات افزود که ناعادلانه است و رقم غیرواقعیای در مورد درآمد واحد صنفی اعلام میشود.
وی خواستار کمک دولت برای خروج این صنف از رکود شد و افزود که 120 هزار واحد صنفی در این حوزه در کشور وجود دارد.
تاثیر نوسانات ارز بر بازار قطعات یدکی
بهمن 1400: علیرضا نیکآئین، رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران، به نوسانات اخیر قیمت ارز اشاره کرد و افزود که این نوسانات سبب شده تا قیمت قطعات یدکی به طور لحظهای اعلام شوند. با توجه به این که ارز 4200 تومانی حذف شده، قطعات وارداتی در آینده گران میشوند و به همین خاطر کسی تمایل به فروش زیاد ندارد.
طبق گفتههای وی، مقرر شده بود تا بر اساس مصوبه سازمان حمایت، قیمت برخی قطعات یدکی مانند لنت، روی محصولات درج شوند؛ اما این روزها به دلیل نوسانات زیاد، خبری از درج قیمتها نیست و این قانون نیز بر وضع نابسامان بازار قطعات یدکی، اثری ندارد.
آغاز طرح رهگیری قطعات یدکی در تهران
آذر 1400: میزان لوازم یدکی قاچاقی که در سال 1397 کشف شد، به بیش از 163 میلیارد تومان میرسید. این مقدار با رشد 63 درصدی مواجه شد و به 431 میلیارد تومان در سال 1399 رسید.
سعید محمدیپور، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران، خبر داده که به منظور جلوگیری از قاچاق کالا و عرضه کالاهای بی کیفیت، طرح رهگیری و شناسهدار کردن قطعات یدکی کمک فنر و باتری خودرو اجرا شده است. بر اساس این طرح و گفتههای وی، تولیدکنندگان و واردکنندگان، دو ماه فرصت دارند تا نسبت به دریافت شناسه رهگیری خود در سامانه جامع تجارت، اقدام کنند و سپس، برچسب شناسه را به صورت قابل رویت بر روی بدنه کالا یا بستهبندی و ضمانتنامه کالا از تاریخ ابلاغ، نصب کنند.
خودروسازان چقدر به قطعه سازان بدهکارند؟
آذر 1400: رئیس کمیته پولی و مالی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در نشست خبری این انجمن که در تاریخ 22 آذرماه برگزار شده بود، به بدهی بیش از 35 تا 36 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعهسازان اشاره کرد و در ادامه افزود که 12 الی 13 هزار میلیارد از این بدهی، سررسید شده است. در حالی که قبلا خودروسازان بدهی خود را 30 تا 45 روزه پرداخت میکردند، اکنون تاخیر پرداخت آنها به بیش از 120 روز میرسد.
وی بیان کرد که مهلت پرداخت ریالی به بانک مرکزی از یک ماه به دو ماه افزایش یافته که مشکلات ارزی را به خوبی کاهش داده است. اما اکنون بزرگترین مشکل قطعهسازان، کمبود ریال است. طبق گفتههای وی، قیمتگذاری دستوری موجب عدم پرداخت بدهی خودروسازان و کمبود نقدینگی شده است.
وی تاکید کرد که خودروسازان ارزش 5 تا 10 درصد قطعات را به صورت خرید دین پرداخت میکنند. بانکها نیز علاوه بر سود 18 درصدی، حدود 25 درصد از مبالغ وامهای دریافتی را همان ابتدا به مدت یکسال بلوکه میکنند. برای مثال، وام 100 میلیونی را از محل مطالبات 120 روزه قطعهساز، بلافاصله 25 درصد را از حساب آن برداشت میکنند و خالص 57 میلیون تومانی را ارائه میدهند. برخی اوقات همین 57 میلیون تومان در فواصل زمانی پرداخت میشود اما سود دریافتی از همان روز محاسبه میگردد.
قیمتگذاری لحظه ای در بازار قطعات وارداتی
آذر 1400: علیرضا نیکآیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو، در تاریخ 17 آذرماه ضمن اشاره به افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو، گفته که در بازار لوازم داخلی، افزایش قیمت مواد اولیه منجر به رشد قیمت قطعات خودرو شده است. در بازار لوازم وارداتی نیز برخی از فروشندگان بصورت روزانه یا حتی ساعتی، قیمت قطعات یدکی را اعلام میکنند.
آقای نیکآیین ضمن اشاره به رکود در خرید و فروش قطعات یدکی در هفتههای اخیر، گفته که در این روزها، فروشندگان تمایلی به فروش لوازم ندارند و خریداران نیز برای تامین نیازشان، با افزایش شدید قیمت لوازم یدکی مواجه شدهاند طوریکه قیمت قطعات یدکی در هفته جاری، رشد 10 تا 15 درصدی نسبت به هفته گذشته داشته است.
افزایش فروش قطعات یدکی تقلبی
آذر 1400: مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو، بیان کرد که کالاهای قاچاق، حدود 5 درصد از بازار قطعات یدکی خودرو را در برمیگیرد. وی تاکید کرد در بازاری که قطعات 250 نوع خودرو وجود دارد، یافت شدن کالاهای بیکیفیت و تقلبی، امری طبیعی است.
طبق گفتههای آقای کاظمی، در اتحادیه لوازم یدکی خودرو، به بیش از 2500 پرونده موجود طی 20 ماه گذشته رسیدگی شده که بیشتر آنها به شکایت از فروش قطعات بیکیفیت و گرانفروشی مربوط بوده است.
وی افزود که 20 درصد از قطعات یدکی موجود در بازار، بیکیفیت بوده و عدم مدیریت در گمرکات، سازمان استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت، از دلایل آن است. آقای کاظمی به مردم توصیه کرد که کالاهای موردنیاز خود را از کسانی که دارای جواز کسب از اتحادیه هستند، تهیه کنند. وی امیدوار است که مانند قطعات پراید، پژو و تیبا (که حدود 90 درصد قطعاتشان داخلی است) و خودروهای دیگری مانند ال90 (که حدود 50 درصد قطعات داخلی دارند)، در آینده توان تولید تمامی قطعات خودروها را داشته باشیم.
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما