• ورود خودروهاي خارجي از شهريور

حذف کارکرده‌ها و افزایش سهم اقتصادی‌ها

ورود خودروهای خارجی از شهریور

21 تیر 1401 15:38

منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، اعلام کرد که آیین‌نامه واردات خودرو تدوین شده و هیئت دولت در حال بررسی آن هستند. قبل از اجرا، جلسه توجیهی با صنعتگران و واردکنندگان خودرو نیز برگزار خواهد شد.

وی درباره آیین‌نامه تدوین‌شده گفت که در آن واردات خودروهای دست دوم امکان‌پذیر نیست. همچنین برای خودروهای اقتصادی مشوق‌هایی در نظرگرفته شده است؛ به عنوان مثال، از بین 5 محصول اگر یک محصول تقاضای 50 درصدی داشته باشد، برای آن محصول مشوقی تعیین می‌شود که با قیمت نهایی پایین‌تری به دست مصرف‌کننده برسد. هدف این آیین‌نامه، واردات خودروهای اقتصادی برای اقشار کم درآمد جامعه است.

وی افزود که محدودیتی برای واردات تعیین نشده و شاخص‌های فنی مانند خدمات پس از فروش و قابلیت‌های محصول درنظر گرفته شده است. در ضمن، واردکنندگان باید از کشورهایی که خودروهای به‌روز دارند، خودرو وارد کنند.

آقای منطقی معتقد است که واردات خودرو، سبب ارتقا صنعت داخلی می‌شود. در واقع اجرایی شدن این آیین‌نامه منوط به مصوبه هیئت دولت است. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور 1401 واردات خودرو انجام می‌شود.

بر اساس گفته‌های وی و تاکید رئیس جمهور بر تولید خودرو اقتصادی و همچنین تقاضای نیمی از خریداران خودرو برای این خودروهای کم‌هزینه، وزارت صمت تصمیم گرفته تا علاوه بر واردات خودروهای اقتصادی، خودروسازان داخلی نیز برای تولید این خودروها برنامه‌ریزی داشته باشند. بنابراین از اویل مردادماه 1401 نخستین خودروهای اقتصادی تولید داخل رونمایی می‌شوند‌.

وی درباره مسیر تامین خودروهای اقتصادی گفت که نخستین مسیر، تولید خودروهای اقتصادی داخلی است که خودروسازان این امر را محقق می‌کنند؛ دومین راه پیشنهادی طراحی محصول اقتصادی از سوی خودروسازهای بزرگ خارجی است تا نمونه طراحی شده در داخل کشور تولید شود‌. مسیر سوم نیز واردات همراه با همکاری با سایر خودروسازهای جهانی است. وی تاکید کرد که از تمام ظرفیت‌ها برای تولید خودروهای اقتصادی استفاده می‌شود.

پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله پیش بینی قیمت خودرو عوامل مختلفی را با هم موشکافی می‌کنیم که هر کدام می‌توانند بر یک یا چند «بخش از بازار» اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودرو یا حتی افزایش قیمت خودرو شوند.

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران