• سقف دلاري براي واردات خودرو چقدر است؟

افشاگری نماینده مجلس از آیین نامه واردات

سقف دلاری برای واردات خودرو چقدر است؟

3 مرداد 1401 10:26

آقای جلال رشیدی کوچی، سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس، طی مصاحبه تلویزیونی خود در تاریخ 2 مردادماه 1401، برای نخستین‌بار اطلاعاتی از آئیین‌نامه واردات خودرو را افشا کرد که خلاصه آنها به شرح زیر است:

مجلس مخالف تعیین سقف دلاری برای واردات است1- یکی از بندهای آیین نامه واردات خودرو، مربوط به سقف دلاری است که برای دو رده قیمتی مختلف، تعیین شده است. یکی تا 10 هزار دلار و دیگری تا 20 هزار دلار.

2- رده اول قیمت، ویژه خودروهای 10 هزار دلاری است که برای واردات خودروهای اقتصادی درنظر گرفته شده است. برای این گروه از خودروها، تعرفه واردات خودرو ، معادل 10% درنظر گرفته شده که 4% آن برای حقوق گمرکی است و 6% دیگر نیز برای سود بازرگانی خواهد بود.

3- به همین دلیل، خودروی 10 هزار دلاری اگر وارد کشورمان شود، با قیمت تقریبی 11 هزار دلار آماده فروش خواهد شد که معادل تقریبی 300 تا 400 میلیون تومان خواهد شد. البته آقای رشیدی گفته که: من فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد!

4- دولت، واردکنندگان را مکلف کرده که برای خودروهای وارداتی اقتصادی، خط مونتاژ راه‌اندازی کنند. طوریکه بعد از مدتی، امکان تولید آنها یا حتی بخشی از آنها، در کشورمان وجود داشته باشد. 

5- رده دوم قیمت، برای خودروهای 20 هزار دلاری است. بنابراین خودروهای بالای 20 هزار دلار، امکان واردات به کشور را نخواهند داشت. آقای رشیدی البته به این موضوع انتقاد کرده و گفته که نظر مجلس، این بود که سقف دلاری برای واردات خودرو تعیین نشود. و اگر خریداری قصد واردات خودروهای گران‌تر داشت، این امکان برایش فراهم باشد اما تعرفه و مالیات بیشتری را هم بپردازد.

6- آقای رشیدی گفته که مجلس، منتظر تصویب آیین نامه واردات خودرو توسط دولت است و بعد از آن، نمایندگان مجلس اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله پیش بینی قیمت خودرو عوامل مختلفی را با هم موشکافی می‌کنیم که هر کدام می‌توانند بر یک یا چند «بخش از بازار» اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودرو یا حتی افزایش قیمت خودرو شوند.

دیدگاه کاربران