• بررسي موتورسيکلت بنلي Panarea 125
  • بررسي اسکوتر بنلي پانارئا 125 نيکران موتور پاسارگاد

اسکوتری جدید از نیکران موتور پاسارگاد

بررسی موتورسیکلت بنلی پانارئا 125 نیکران موتور

27 شهریور 1401 15:04

حضور برند ایتالیا‌یی‌الاصل بنلی - Benelli - یک اتفاق ویژه در بازار موتورسیکلت کشور بود. گرایش به سمت محصولات اسپرت با قیمت مقرون به صرفه، ذائقه مشتریان جوان‌ را به کلی تغییر داد. اکنون این برند یک مدل جدید در کلاس محبوب اسکوتر وارد میدان شده است؛ نام این موتورسیکلت Panarea 125 است.

بعد از لئونچینو، 249S، تی.‌ان.‌تی 150، تی.‌آر.کی 250 و 180S حالا بنلی وارد بازار پرترافیک اسکوترها شده است. با نگاهی به شرایط فروش شرکت نیکران موتور پاسارگاد می‌بینیم که این اولین اسکوتری نیست، که آن‌ها از برند بنلی معرفی کرده‌اند. قبل از پانارئا 125، این شرکت بنلی VZ125، بنلی ستا 125 و بنلی Cafferno150 را هم معرفی کرده بود.

بررسی طراحی بنلی Panarea 125

اسکوترها بر اساس سنت طراحی قدیمی خود نمی‌توانند یک تغییر انقلابی را تجربه کنند. دست‌کم حالت زین و محل قرارگیری پاهای راکب در همه اسکوترها ثابت است. بنلی Panarea 125 هم از این قضیه مستثنا نیست. با این حال روی این موتورسیکلت ریزه‌کاری‌های جذابی دیده می‌شد.

در نگاه اول چراغ بزرگ شش ضلعی آن جلب توجه می‌کند. آینه‌های جانبی نیز به فرم خاطره‌انگیز دایره‌ای و محفظه استیل براق طراحی شده است. پنل جلو به سادگی در نظر گرفته شده و تنها روی آن LED نور روز و دریچه ورودی هوا نصب شده است.

بررسی موتورسیکلت بنلی Panarea 125

در نمای جانبی، ادامه حرکت شاسی به زیر رکاب بسیار هوشمندانه از آب درآمده است. محل قرارگیری بلوک پیشرانه نیز به زیبایی اعمال شده تا کمترین ناهماهنگی را با بدنه داشته باشد. یکی از قسمت‌های جذاب بصری بنلی پانارئا 125، اگزوزهای آن است که شبیه مدل‌های اسپرت، با سایز بزرگ و ورق کرومی تعبیه شده است.

وقتی از انتها به این محصول نگاه می‌کنیم، زاویه زیبای دستگیرهای سرنشین عقب روی زین و آن چراغ برجسته به‌شدت جلب توجه می‌کند. نکته اینجاست که حتی چراغ عقب آن نیز با یک نوار LED تزئین شده است.

پشت فرمان که قرار بگیرید، ناخودآگاه چشمتان به کنسول دیجیتالی و مکانیکی پانارئا 125 می‌افتد که با نورپردازی مدرن و فضایی شکل یافته است.

بررسی مشخصات فنی Panarea 125

استفاده از یک پیشرانه 124 سی‌سی خبر خوبی برای اسکوترهای شهری به حساب می‌آید. این همان بلوک معروف بنلی PN125 است که به راحتی می‌تواند 8.4 اسب‌بخار قدرت را در 7500 دور در دقیقه و 9 نیوتن‌متر گشتاور را در 6000 دور در دقیقه تولید می‌کند.

بررسی موتورسیکلت بنلی Panarea 125

سیستم سوخت‌رسانی توسط یک ECU هوشمند کنترل می‌شود. احتراق نیز به شیوه مدرن EFI هم بهره‌وری پیشرانه را افزایش می‌دهد و هم مصرف سوخت را پایین می‌آورد. روغن‌کاری قوای محرکه از طریق پاشش پرفشار است که با بلوک‌های کوچک تطابق دارد و به دلیل همین کوچکی پیشرانه، سیستم خنک‌کاری نیز با هوا انجام می‌شود.

یک جعبه‌دنده CVT تمام اتوماتیک و انتقال قدرت تسمه‌ای باعث شده تا تعویض دنده در این بنلی به نرم‌ترین حالت ممکن انجام شود. حجم باک آن نیز 4.6 لیتر اعلام شده که با توجه به نوع کاربرد، منطقی است. دست آخر بد نیست بدانید که تایرهای بنلی پانارئا 150 هر دو 110.90 میلی‌متری 12 اینچی هستند..

بررسی اسکوتر بنلی پانارئا 125 نیکران موتور پاسارگاد

سراغ ابعاد این اسکوتر 104 کیلوگرمی برویم. موتورسیکلتی که طول و عرض آن 1825 و 685 میلی‌متر ثبت شده است. تعادل در هندسه بیرونی را می‌توان از روی فاصله محوری 1270 و ارتفاع از سطح زمین 125 میلی‌متری آن تشخیص داد.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه در بنلی Panarea 125 سیستم نظارت پیشرانه یا همان Engine Check است که مانند خودروهای امروزی قابلیت دیاگ زدن و بررسی ایرادات احتمالی را دارد.

تجربه رانندگی با Panarea 125

در موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر، حرف اول و آخر را راحتی راکب پشت فرمان می‌زند. در واقع برخلاف تصور اگر حتی محصولی از نظر طراحی بی‌اندازه جذاب باشد ولی چند ساعت راندن در شهر با آن موجب خستگی شود، هرگز موفق نخواهد بود. این چیزی است که در بنلی Panarea 125 به خوبی اجرا شده است. شاید طراحی مانند اسطوره اسکوترها یعنی وسپا خاص نباشد ولی از نظر ارگونومی، فوق‌العاده است. حالت قرارگیری پشت فرمان درست مانند نشستن معمولی روی میز است.

به دلیل عرض کوتاه‌تر بدنه، مانور در ترافیک در لابلای خودروها به راحتی انجام می‌شود. این قدرت مانور را می‌توان در سرعت‌های به نسبت بالا نیز تجربه کرد. عملکرد ترمز دقیق است اما د روزهای گرم و در صورت استفاده مکرر، به دلیل داغ شدن دیسک‌، کمی از دقت آن کاسته می‌شود.

برای یک اسکوتر گردش فرمان پدیده چندان رایجی نیست. بنا بر این اگر قصد دور زدن سریع دارید باید از این فکر صرف نظر کنید. سیستم فنربندی بنلی جدید برای خیابان‌های شهر، زیادی نرم است. چراکه دست‌اندازهای فراوان و سرعت‌گیرهای متعدد می‌تواند تا حدودی منجر به گیجی فرمان شود.

بررسی اسکوتر بنلی پانارئا 125 نیکران موتور پاسارگاد

ارتفاع پایین آن هم برایش یک مزیت تلقی می‌شود و هم یک ایراد. نخست آنکه پایداری موتور در هنگام ترمزهای ناگهانی و پیچیدن در سرعت‌های بالای، هم‌چنان برقرار است. اما در مقابل در صورتی که یک سرنشین پشت سر راکب قرار بگیرد، برخورد سینی با کف زمین به‌خصوص در دست‌اندازها، اجتناب‌ناپذیر است.

از نظر شتاب‌گیری، بنلی پانارئا 125 را باید در کلاس خودش بررسی کرد. اصلاً نباید از آن انتظار یک جهش چشم‌گیر را داشت. نه ساختار آیرودینامیک و نه جعبه‌دنده CVT آن اجازه چنین کاری نمی‌د‌هند. چراکه بد نیست بدانید سرعت نهایی آن به زحمت به 90 کیلومتر برساعت می‌رسد. از نظر کاربری، فضای زیر صندلی و محفظه‌های داشبورد دسترسی خوبی برای راکب به همراه می‌آورد.

بنلی پانارئا 125 چندان هم بی‌رقیب نیست. در هنگام خرید موتورسیکلت بنلی، رقبایی همچون یاماها گرند فیلانو 125 و شاید نسخه‌های دست‌دوم هوندا کلیک را هم می‌توان مد نظر داشت.

جدیدترین اخبار موتورسیکلت و قیمت روز موتور سیکلت را در باما دنبال کنید.

دیدگاه کاربران