• شروع واردات با خودروهاي چين و ژاپن و کره

واردات خودروهای 10 هزار دلاری توسط 10 شرکت

شروع واردات با خودروهای چین و ژاپن و کره

4 آبان 1401 11:42

منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، تاکید کرد که واردات خودرو تنها از کشور چین نیست و خودروها از ژاپن و کره نیز وارد می‌شوند. به طور کلی 90 هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد. 

شرکت‌هایی که قصد واردات خودروهای 10 هزار دلاری را داشتند در اولویت هستند و سپس، واردات خودروهای 10 تا 20 هزار دلاری در دستور کار قرار میگیردوی در این باره توضیح داد 380 شرکت برای واردات خودرو ثبت نام کردند و در نهایت 24 مجموعه اطلاعات کامل ارائه کردند که از 24 شرکت تأیید شدند. در آیبن‌نامه اولویت با خودروهای زیر 10 هزار یورو بوده، بنابراین شرکت‌هایی که قصد واردات این خودروها را داشتند در اولویت قرار گرفتند‌. آن‌ها 10 شرکت هستند و سپس، شرکت‌هایی که قصد واردات خودروهای 10 تا 20 هزار یورو را داشتند در اولویت بودند. هر خودروساز باید سراغ یک برند برود؛ زیرا در این صورت قدرت چانه‌زنی بالا می‌رود؛ وقتی دو خودروساز با هم سراغ یک برند بروند سرشان کلاه می‌رود. 

آقای منطقی درباره تولید داخل گفت که در قوانین جدید خودرو که در حال تدوین است، ساخت‌ داخل باید بالای 50 درصد باشد و فناوری کلیدی داشته باشد تا برای تولید، روش‌های مختلفی داشته باشیم. قطعاً خودروهای اقتصادی که وارد کشور شوند، قیمت اقتصادی ندارند؛ بنابراین فرایند توسعه و تولید خودرو اقتصادی در داخل کشور قرار گرفته است. با نرخ فعلی دلار می‌توان گفت که یک خودرو اقتصادی 6 هزار دلار با قیمت 200 میلیون تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. 90 هزار خودرو وارد و با انتقال فناوری 300 هزار خودرو اقتصادی در داخل تولید خواهد شد. 

وی افزود اگر خودروهای وارداتی در بازار عرضه شوند قیمت سرسام آوری خواهند داشت؛ بنابراین باید در بورس وارد می‌شد که قیمت‌ها چندان بالا نرود. عرضه در بورس کنترل قیمت را بهتر می‌کند و قیمت چندان بالا نمی‌رود. برای مثال، تعرفه 25 درصد تعلق می‌گیرد و اگر سود اضافه داشت یک قسمت به خود واردکننده بر می‌گردد و قسمتی برای توسعه خودروهای اقتصادی هزینه می‌شود. برخورد با تحریم بر عهده واردکننده است و قطعاً راهی برای دور زدن آن پیدا خواهد کرد. 

معاون وزیر صمت گفت قیمت خودرو از مهرماه پارسال که مورد تصویب سران قوا قرار گرفت، تغییری نکرده و همه انتظار افزایش قیمت را داشتند؛ اما با ارتقای تولید، کم‌تر کردن تنوع تولید و کاهش هزینه‌های تولید، سعی شده کار با همین قیمت‌های فعلی جلو رود و ضرر خودروسازان روند کاهشی داشته باشد. طبق دستور سران قوا، هر سه ماه باید گزارشی از قیمت ارائه شود. با واردات، فضایی ایجاد می‌شود که شاید بتوان در مورد قیمت خودرو تصمیم‌گیری کرد. 

وی درباره استیضاح وزیر صمت گفت که تحولات سیاسی که ممکن است در وزارت صمت رخ دهد، به موضوع واردات خیلی مرتبط نیست. 

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران