شرکت آریادیزل با عرضه کشندههای رنو در کشورمان در دهه هشتاد شمسی به یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه تولید خودروهای تجاری تبدیل شد. این شرکت حتی با عرضه کشنده C&C U480 که از یک موتور 480 اسب بخاری با یک گیربکس اتوماتیک بهره میبرد، در زمان خودش به عنوان یک نوآور در عرصه تولید کشندههای چینی شناخته میشد.
چند سالی است که آریادیزل به عرصه کامیونتها نیز ورود کرده است تا از شلوغترین بخش خودروهای تجاری کشورمان جای نماند. کامیونتهای کاما در دو تناژ 6 تن با اتاق خوابدار و بدون خواب و کامیونت 9.2 تن روی خط تولید این شرکت قرار دارند.
آشنایی با کامیونتهای کاما در ایران
کامیونتهای کاما از جدیدترین کامیونتهای کشورمان محسوب میشوند که البته از نظر تیراژ تولید با برخی از کامیونتهای پرفروش کشورمان قابلمقایسه نیستند.
. قیمت ماشین سنگین در ایران
. خرید و فروش ماشین سنگین
محصولات شرکت کامیونسازی کاما از نظر طراحی داخلی دقیقاً همان کامیونهای آترا هستند که توسط گروه آرتابان موتورز در کشورمان عرضه شدهاند. البته از نظر فنی ین دو محصول از هم کاملاً متفاوت و مجزا هستند. کامیونتهای کامیونسازی کاما برای اولینبار است که به بازار ایران رسیدهاند و در مناطقی مثل آفریقا، آسیای میانه و شرق آسیا نیز حضور دارد.

این کامیونتها در دو تناژ 6 تن و 9.2 تن توسط آریادیزل عرضه میشود که نسخه 6 تن در دو مدل خوابدار و بدون خواب به فروش میرسد. دادن حق انتخاب برای خرید یک کامیونت با دو وضعیت کابین یک امتیاز تلقی میشود که به تازگی از سوی کامیونت سازان کشورمان اجرا میشود تا خریدار بتواند خودرو مورد نظر خود را مطابق با خواست و نیازهایش خریداری کند. البته در رونماییهای اولیه از این کامیونتها، نسخه 8 تن نیز در کنار دو مدل دیگر تولید معرفی شد.
طراحی بیرون و داخل کابین کامیون کاما 6 تن
به گفته مدیران شرکت آریادیزل، طراحی کامیونتهای کاما در یکی از استودیوهای طراحی ایتالیا انجام شده است. ظاهر این خودرو نیز شبیه به کامیونتهای آترا هست که همان طور که گفته شد، این دو محصول از نظر سازمانی با هم در ارتباط بوده و شباهت ظاهری و داخل کابین بین کامیونتهای کاما و آترا نیز به همین خاطر است.

نمای مشکی رنگ جلو با چراغهایی که این سبک طراحی را میتوان به تازگی در برخی از کامیونتهای چینی دید، جلوه و ظاهری زیبا به این کامیونت داده است. چراغهای بزرگ جلو دارای چراغ روز و از نوع لنزدار هستند و نوشته کوچک kama در داخل کاسهچراغ، حس روبروشدن با یک خودرو مدرنتر و امروزیتر را القا میکند. قرارگیری قطعات طرح کروم و استیل در این بخش مشکی رنگ، تضاد خوبی ایجاد میکند و تأثیر مثبتی در نگاه اول دارد. قابلذکر است که نام کاما و لوگوی این کامیون تغییری نکرده و با همین نام و لوگو در دیگر بازارهای دنیا عرضه میشود.
سپر جلو تا حد زیادی با بدنه، تناسب طراحی و قرارگیری دارد که از بعضی کامیونتها که سپر به عنوان قسمتی جدا از کابین و با فاصلههای زیاد جای گرفته، بسیار بهتر و زیباتر است. دو عدد پروژکتور نیز روی این سپر قرار گرفته که این روزها در همه کامیونتها میتوان دید. در مجموع میتوان گفت که طراحی کامیونت کاما جزو بهترینها در بین کامیونتهای چینی کشورمان هست.

همچنین طراحی فضای داخلی این کامیونت نیز بسیار خوب است و با توجه به کیفیت متریال و مواد سازنده داخل کابین، میتوان در این قسمت به آن نمره خوبی داد. داشبورد طراحی ساده و زیبایی دارد و قرارگیری یک صفحهنمایش 10 اینچی در وسط داشبورد، آن هم به سبک طرحهای امروزی که برجسته و بیرونزده است، نمای این بخش را زیباتر و بهروزتر میکند.
تهویهمطبوع دستی بوده و در زیر این بخش نیز دکمههای کار با برخی از سیستمهای ایمنی مثل رادار خروج از خطوط و ترمز هوشمند اضطراری قرار گرفته است. نکته مثبت دیگر این قسمت، وجود فقط سه جای دکمه خالی در این بخش است که ظاهر این قسمت را به هم نمیریزد. چرا که در برخی از کامیونها و کامیونتها، تعداد زیادی جای خالی و بیاستفاده را میتوان دید که حس ناخوشایندی دارد.

مجموعه پشت آمپر از سه نشانگر آنالوگ برای نمایش سرعت، دور موتور و تانک باد به همراه یک نمایشگر دیجیتال کوچک برای اطلاعات دیگر مثل مصرف سوخت، مقدار سوخت، مسافت پیموده شده و... تشکیل شده است.
مشخصات فنی کامیونت 6 تن کاما
پیشرانه کامیونتهای کاما برای ما بسیار آشنا است. چرا که از همان موتور کومنز 3.8 لیتری استفاده میکند که روی اکثر خودروهای تجاری زیر 10 تن در حال تولید در کشورمان نصب میشود. البته این تشابه فنی در این سطح در بازار برای خریداران یک نکته مثبت است و پیداکردن تعمیرکار و لوازمیدکی را بسیار راحتتر و گستردهتر میکند.
این پیشرانه در اکثر نسخهها بین 150 تا 155 اسب بخار قدرت دارد و گشتاور آن نیز در حدود 500 تا 550 نیوتن متر است که نسخه نصب شده بر روی کامیونت کاما 6 تن دارای 150 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور است. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو 5 بوده و یک مخزن 10 لیتری ادبلو برای این کامیون در نظر گرفته شده تا آلایندگیهای خروجی از اگزوز را به حد استاندارد خودش برساند. این وضعیت تشابه فنی را در گیربکس این کامیونت نیز میتوان دید. گیربکس با کد LC6T55 بوده که روی محصولات جک و کامیونت دیما نیز قرار دارد و 1+6 دنده است.
| نام خودرو | کامیونت کاما 6 تن |
|---|---|
| آرایش محوری | دو محور 2×4 |
| تعداد سیلندر/ نوع موتور | چهارسیلندر / توربو دیزل خطی |
| حجم موتور / کد موتور | 3.8 لیتر/ کومنز ISF3.8 |
| استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
| حداکثر قدرت | 150 اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | 500 نیوتن متر |
| گیربکس / کد گیربکس | 1+6 سرعته دستی / LC6T55 |
| ترمز عقب / جلو | کاسهای / دیسکی / چهارمداره بادی |
| ترمز کمکی | ترمز اگزوز |
| برنامههای کنترلی خودرو | ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خطخوان LDWS |
| طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) | 7010 / 2150 / 2210 |
| فاصله محوری (میلیمتر) | 3800 |
| وزن خالص | 2800 کیلوگرم |
| وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 6 تن |
| ظرفیت مجاز محور جلو / عقب | 2.5 تن / 4.5 تن |
| باک سوخت | آلومینیوم 200 لیتری |
| مخزن ادبلو | پلاستیکی 10 لیتری |
| حداکثر سرعت | 90 کیلومتر در ساعت |
| سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت چند لایه با کمک فنر هیدرو تلسکوپی |
| سایز لاستیک | 235/75R17.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
سیستم ترمز این کامیونت دارای چهار مدار هست که ضریب اطمینان این بخش را بالا میبرد. ترمزها در جلو دیسکی و در عقب کاسهای هستند که رویهای معمول در کامیونتهای امروزی است. طول خوب شاسی این کامیونت اجازه نصب تنوع زیادی از کاربریها را به این خودرو میدهد. مخازن باد و اگزوز نیز در بین شاسی قرار گرفته است که البته دسترسی به آنها را کمی سختتر میکند.
امکانات و تجهیزات کامیون کاما شش تن
کامیونت کاما 6 تن در هر دو مدل خوابدار و بدون اتاق خواب، به امکانات مختلف ایمنی و رفاهی مجهز است که از مهمترین آنها میتوان به سیستم ترمز ضدقفل ABS به همراه سیستم ترمز پیشرفته اضطراری AEBS، سیستم پایداری حرکتی ESC، سامانه هشدار دهنده انحراف از مسیر LDWS، مجهز به چراغ رانندگی روز DRL، کابین دارای بخش خواب در مدل جای خوابدار، سیستم اندروید پخش مالتی مدیا با صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچ و با قابلیت پخش USB، کروز کنترل، غربیلک فرمان از نوع کلیددار برای کار با برخی از ادوات و سیستم مالتی مدیا، فرمان هیدرولیکی با قابلیت تنظیم زاویه، سیستم تهویه مطبوع دستی، سانروف سقف دستی، قفل مرکزی همراه با ریموت، بوق شهری و بوق بادی، بادگیر سقف و صفحه نمایشگر دیجیتالی، مجموعه ابزارآلات و جک، دوربین دنده عقب، چراغهای مه شکن جلو و عقب و... اشاره کرد.
شرایط فروش کامیون کاما آریا دیزل
برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت آریا دیزل و جهت آگاهی از شرایط فروش کامیونهای کاما و همچنین قیمت کامیون کاما، مقاله شرایط فروش آریا دیزل را مطالعه کنید.
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما
مطالب مرتبط

بررسی کامیونت برقی E-LIGHT پیلسان 7.5 تن
آشنایی با جدیدترین کامیونت برقی بازار

بررسی کامیونت پیلسان 6 تن
معرفی بازیگر جدید بازار در تناژ 6 تن

بررسی کامیونت کاما 9 تن آریا دیزل (Kama 9 Ton)
کاما 9.2 تن، عضو بزرگ خانواده کاما

بررسی کامیونت دافران L2 EV برقی شایان دیزل
تولید کامیونت برقی دافران از خرداد سال آینده
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز

