صنعت خودرو به سوی برقی شدن در حرکت است و روز به روز در این زمینه پیشرفتهتر میشود. تمامی خودروها در حال افزایش راحتی، ابعاد، تکنولوژی و ... هستند که باعث میشود آنها روز به روز سنگینتر شوند.
”رونق گرفتن بازار خودروهای برقی، استانداردهای ایمنی بیشتر، افزایش ابعاد خودروها و افزایش فروش خودروهای شاسیبلند منجر به افزایش وزن خودروهای تولیدی در سالهای اخیر شده است.“خودروسازان بر عملکرد و آیرودینامیک محصولات خود تمرکز دارند. بیشترین کارایی باتری در یک خودرو الکتریکی، به آیرودینامیک بستگی دارد. در واقع هرچه عبور هوا بهتر باشد، انرژی کمتری برای راندن آن به جلو موردنیاز است. اما مشکل وزن باتریهاست.
طبق آخرین دادههای JATO، میانگین وزن خودروهای فروخته شده در سالهای 2001 تا 2022، بیست و یک درصد افزایش یافته است. میانگین وزن خودروها در سال 2001 برابر 1328 کیلوگرم بوده و اکنون در سال 2022 به 1600 کیلوگرم میرسد. این میانگین در آمریکا، که ابعاد خودروها بزرگتر هستند، در سال 2001 معادل 1713 کیلوگرم بوده و اکنون برابر 1908 کیلوگرم است.
این افزایش دورقمی، دلایل دیگری نیز دارد و علت افزایش وزن خودروها، تنها باتری نیست. رونق خودروهای الکتریکی باعث شده تا میانگین وزن کل خودروها افزایش یابد. برای مثال، وزن یک خودرو پلاگینهیبرید و یا الکتریکی که بین ژانویه تا سپتامبر 2022 در آلمان فروخته شده، 32 درصد بیشتر از رقیب بنزینیاش بوده است.
به این مثالها توجه کنید: میانگین وزن نسخه الکتریکی پژو 208 به 1530 کیلوگرم میرسد؛ درحالی که نسخه بنزینیاش، 1153 کیلوگرم وزن دارد. فولکسواگن ID.3 حدود 1830 کیلوگرم وزن دارد؛ اما وزن فولکسواگن گلف به 1388 کیلوگرم میرسد.
این اختلاف در آمریکا به 10 درصد کاهش مییابد. زیرا وسایل نقلیه احتراقی بزرگتر و سنگینتر از خودروهای اروپایی هستند. البته در آمریکا نیز تفاوتها ملموس هستند. برای مثال فورد F-150 Lightning معادل 28 درصد از نسخه درونسوزش سنگینتر است.
توجه داشته باشید که افزایش وزن خودروها، یک پدیده جدید و نوظهور نیست. اما پیدایش و ورود خودروهای الکتریکی به بازار، باعث شده تا این روند سرعت بگیرد. عوامل دیگری نیز در این افزایش وزن تاثیر دارند؛ استانداردهای ایمنی، ابعاد خودروها و محبوبیت شاسیبلندها نیز از دیگر دلایل افزایش وزن خودروها هستند.
امروزه تولید یک خودرو مستلزم رعایت استاندارهای ایمنی بیشتری نسبت به 20 سال گذشته است. سیستمها و تجهیزات بیشتر، به معنای وزن بیشتر است. برای مثال ولوو EX90 که اخیراً معرفی و رونمایی شده، یک خودرو پیشرفته از نظر ایمنی محسوب میشود. این خودرو وزنی برابر با 2818 کیلوگرم دارد. میانگین وزن نسل اول XC90 در سال 2002 به 2018 کیلوگرم میرسید.
خودروها در حال بزرگ و بزرگتر شدن هستند. فولکسواگن گلف MK3، که در سالهای 1991 تا 1998 عرضه شد، طول 4074 میلیمتری داشت. اما آخرین نسل گلف، 4248 میلیمتر طول دارد.
طول یک دستگاه فورد اکسپلورر مدل 1995 به 4844 میلیمتر میرسد؛ اما مدل 2022 معادل 5050 میلیمتر طول دارد. در بسیاری از موارد، خودروهایی که 20 سال پیش در یک کلاس خودرویی بودند، اکنون در کلاسی پایینتر به شمار میآیند.
در آخر باید گفت که شاسیبلندها نیز به این روند کمک کردهاند. مصرفکنندگان در گذشته (به خصوص در اروپا) خودروهای کوچک و اقتصادی را انتخاب میکردند، اما اکنون شاسیبلندهای جمع و جور را ترجیح میدهند. شاسیبلندهای موجود در اروپا، 27 درصد سنگینتر از خودروهای کوچک و 54 درصد سنگینتر از خودروهای شهری هستند. مصرفکنندگان در آمریکا نیز از سدانها به شاسیبلندها روی آوردهاند. شاسیبلندها 22 درصد سنگینتر از سدانها هستند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : مریم سادات نوری
منبع : motor1.com