• فورد جي تي Mk IV
  • فورد جي تي Mk IV
  • فورد جي تي Mk IV
  • فورد جي تي Mk IV
  • فورد جي تي Mk IV
  • فورد جي تي Mk IV

خودرویی مسابقه‌ای در تیراژ 67 دستگاه

معرفی فورد جی تی Mk IV

25 آبان 1402 11:35

در اوایل دسامبر 2022، شرکت فورد با معرفی نسل چهارم (Mk IV) از مدل جی تی به عنوان یک خودروی مسابقه‌­ای، مخاطبان را غافلگیر کرد. اکنون این هیولای مجهز به پیشرانه 6 سیلندر، برای نخستین بار در یک رویداد عمومی در پیست Sonoma به معرض نمایش درآمده است.

فورد جی تی Mk IV را می‌­توان نسخه تغییریافته از خودروی 1.2 میلیون دلاری Mk II دانست که در اواسط 2019 عرضه شد. البته نمونه جدید با قیمت به مراتب گران‌تر 1.7 میلیون دلار معرفی شده است، ضمن‌­این‌که فورد جی تی Mk IV فقط در تعداد 67 دستگاه و به مشتریان منتخب تحویل داده می‌شود.

مشخصات فنی فورد جی تی Mk IV

برخلاف Mk II که 730 اسب­بخار قدرت در اختیار داشت، فورد جی تی Mk IV به پیشرانه‌­ای با 800 اسب­بخار قدرت مجهز شده است. البته نمونه حاضر در پیست، فقط در دو حالت سطح یک و دو با 500 و 700 اسب‌­بخار قدرت حرکت کرد. آقای اسکات مکس ول راننده این خودرو اعتقاد دارد که شرایط پیست مخصوصا در پیچ‌ها، برای استفاده از حداکثر خروجی پیشرانه مناسب نبوده است.

در فیلم کوتاهی که از رانندگی مکس ول با این خودرو منتشر شده، می­توان میله‌های حفاظتی و دو صندلی مسابقه‌­ای داخل کابین را مشاهده کرد.

فورد جی تی Mk IV در کانادا و به صورت دست­‌ساز توسط مولتی ماتیک ساخته شده و بدنه فیبرکربنی آن، یادآور فورد جی تی 1967 است که در همان سال، قهرمانی مسابقات 24 ساعته لمان را به دست آورد.

فورد جی تی Mk IV به گیربکس شش سرعته سفارشی Xtrac مجهز شده، که در تعویض دنده‌ها سرعت بیشتری دارد.

کمک­‌فنرهای تطبیق‌­پذیر ASV ساخت مولتی ماتیک، تایرهای میشلن و اعمال وزن 1088 کیلوگرمی روی بدنه در سرعت 241 کیلومتر برساعت، از دیگر ویژگی‌های فنی این سوپراسپرت مسابقه­ای به‌شمار می­‌آید.

طراحی فورد جی تی Mk IV

طراحی شاسی فورد جی تی Mk IV هم تغییر کرده، چراکه به منظور بهبود هندلینگ، فاصله بین محورها افزایش یافته است.

سیستم انتقال قدرت مسابقه­‌ای، سیستم تعلیق مولتی‌ماتیک با اجزای تطبیق‌پذیر و برخی تغییرات در بدنه برای بهبود آیرودینامیک، از دیگر تحولاتی است که مهندسان فورد بدون نگرانی از بابت قوانین جاده­‌ای، بر این خودرو اعمال کرده‌اند.

از آنجا که با یک خودروی مسابقه­‌ای مواجه هستیم، چراغ‌های جلو بدون اجزای پیچیده طراحی شده‌اند و از آینه­‌های جانبی هم خبری نیست. افزایش عرض بدنه، باله بزرگ عقب، دیفیوزر عقب، برآمدگی سقف از جنس فیبرکربن، مسیرهای بزرگ ورودی هوا در سپر جلو و زیرسپری غول‌پیکر شبیه به خودروهای برف­روب، آیرودینامیک فورد جی تی Mk IV مدل 2023 را متحول کرده است.

از هواکش بزرگ بخش جانبی می­‌توان حدس زد، که پیشرانه جدید، نیاز بیشتری به کاهش دما دارد.

قیمت فورد جی تی Mk IV

قیمت جی تی Mk IV مدل 2023، 1.7 میلیون دلار تعیین شده است، اما پرداخت این رقم تنها شرط کافی برای خرید سوپراسپرت آمریکایی نیست، چراکه فورد پس از دستچین مشتریان منتخب، در سه ماهه اول سال جاری به آن‌ها پاسخ مثبت داده است و از اواخر 2023، تحویل خودروها را آغاز می‌کند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران