همزمان با برگزاری فستیوال سرعت گودوود، نسخه N از هیوندای آیونیک 5 نیز معرفی شده است. هیوندای از این مدل به عنوان نخستین گام در استراتژی جدید خود در عرضه محصولات برقی یاد کرده است.
آیونیک ۵ به عنوان شاسی بلند سال 2023، از نگاه نشریه موتور ترند انتخاب شد و حال نسخه تقویت شده آن آماده حضور در بازار میشود، خودرویی که از نظر فنی به کیا EV6 GT شباهت دارد.
مشخصات فنی هیوندای آیونیک 5 N
هیوندای آیونیک 5 N به دو موتور برقی با مجموع خروجی 600 اسببخار قدرت و 740 نیوتنمتر گشتاور مجهز شده است، که با فعال شدن بوست N Grin، برای مدت 10 ثانیه به 641 اسببخار قدرت و 770 نیوتنمتر گشتاور افزایش مییابد.
شتاب صفر تا صد هیوندای آیونیک 5 N در دو حالت عادی و بوست N Grin به ترتیب 3.5 و 3.4 ثانیه و حداکثر سرعت نیز 260 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
به یاری فناوری 800 ولتی شارژ سریع، میتوان ذخیره مجموعه باتری 84 کیلووات ساعت را ظرف 18 دقیقه از 10 به 80 درصد رساند. شعاع حرکتی هیوندای آیونیک 5 N اعلام نشده، ولی این عدد در مدل استاندارد بین 352 تا 426 کیلومتر است.
هیوندای ضمن خودداری از اعلام وزن آیونیک 5 N، آن را سنگینتر از مدل استاندارد توصیف کرده است. لازم به یادآوری است که نسخههای پایه SE و چهارچرخ محرک لیمیتد از آیونیک 5 به ترتیب 1785 و 2098 کیلوگرم وزن دارند.
رینگهای بزرگتر، تنظیم مجدد سیستم تعلیق، قطعات آئرودینامیک بدنه و بروزرسانی سامانه بازیابی انرژی از سیستم ترمز با N Pedal، از دیگر تغییرات ظاهری و فنی هیوندای آیونیک 5 N بهشمار میآید.
سیستم ترمز این کراساور برقی با چهار پیستون و دیسکهای 15.75 اینچی در محور جلو و تک پیستون با دیسکهای 14.17 اینچی در محور عقب، میتواند در حالت عادی و با فعال شدن ABS، نیروی بازدارندهای به میزان 0.6 و 0.2 جی را تولید کند.
ویژگیهای اسپرت هیوندای آیونیک 5 N
چندین فناوری جالب در آیونیک 5 N استفاده شده است، مثل N Battery که باتری خودرو را برای استفاده در دو حالت درگ (با تمرکز بر پیمایش بیشتر) و مسابقهای یا Track (با استفاده حداکثری از نیروی پیشرانه) آماده میکند.
فناوری حالت رانندگی N Race، دو وضعیت استقامتی و اسپرینت را ارائه نموده است، که اولی با کاهش حداکثر قدرت، امکان رانندگی طولانیتر در پیست را فراهم میکند، درحالیکه دومی حداکثر قدرت را در اولویت قرار میدهد.
لانچ کنترل N هم در سه تنظیم متفاوت، سریعترین شروع حرکت را برای خودرو ممکن میسازد.
سامانه N Drift Optimizer، به راننده برای دریفت با این خودرو یاری میرساند درحالیکه سامانه تقسیم گشتاور N در کنار دیفرانسیل لغزش-محدود برقی، 11 تنظیم گوناگون را ارائه میدهد.
برای افرایش هیجان رانندگی، دو سامانه N e-Shift و N Active Sound هم درنظر گرفته شده است، که اولی، با کنترل گشتاور و ایجاد تکانهای مصنوعی مشابه تعویض دنده در خودروهای دیفرانسیل-عقب، احساس گیربکس هشت سرعته دوکلاچه در مدلهای N بنزینی هیوندای را شبیهسازی میکند. سامانه دوم هم به یاری هشت بلندگوی داخلی و دو بلندگوی خارجی، صدای پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مدلهای N را شبیهسازی میکند.
طراحی هیوندای آیونیک 5 N
ابعاد بدنه هیوندای آیونیک 5 N نسبت به مدل استاندارد، با افزایش 80 و 40 میلیمتری در طول و عرض و کاهش 20 میلیمتری ارتفاع مواجه شده است. علاوه بر تریم قطعات مشکی، برخی جزئیات نارنجی هم در سپر، رکابهای جانبی و دیفیوزر عقب دیده میشود. رینگهای 21 اینچی آلومینیومی هم با تایرهای P-Zero ساخت پیرلی روکش شده است.
از میان 10 رنگ قابل سفارش برای هیوندای آیونیک 5 N همچون طلاییGravity مات یا نارنجی صدفی Soultronic، آبی N Performance در دو روکش براق یا مات به طور ویژه برای این مدل عرضه میشود.
کابین و امکانات هیوندای آیونیک 5 N
در فضای کابین با روکش مشکی و جزئیات آبی، فرمان N با پدالهای تعویض دنده، شیفترهای فلزی سامانه بازیابی انرژی ترمز و چندین دکمه برای تنظیمات گوناگون N مواجه هستیم. برای افزایش راحتی راننده، پد زانو و زیرآرنجی بزرگتر نصب شده و ارتفاع صندلیها تا 2 سانتیمتر کاهش یافته است. میتوان روکش چرم و پارچه یا چرم و آلکانترا مصنوعی را برای صندلیها سفارش داد.
قیمت هیوندای آیونیک 5 N
زمان عرضه و قیمت هیوندای آیونیک 5 N هنوز اعلام نشده است، ولی میتوان اطمینان داشت که این مدل از تریم لیمیتد آیونیک 5 با قیمت پایه 53,935 دلار، گرانتر باشد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com