بی وای دی، به یکی از بزرگترین و پرفروشترین خودروسازان جهان تبدیل شده است. عمده تولیدات این شرکت، خودروهای اقتصادی و مقرونبهصرفه است؛ اما قصد دارد فراتر از آن رود.
بی وای دی زیربرند یانگ وانگ را تاسیس کرده است، تا مشتریانی که خودرو لوکس یا اسپرت میخواهند را جذب کند. در همین راستا نیز یک ابرخودرو تمام الکتریکی با عملکرد بالا ساخته شده است. نام این هایپرکار برقی، یانگ وانگ U9 است و این شرکت پروتوتایپ آن را به پیست نوربورگرینگ آورده تا عملکرد آن را بسنجد.
یانگ وانگ به عنوان زیرمجموعه پرمیوم بی وای دی، در آوریل 2023 و در جریان نمایشگاه شانگهای اعلام موجودیت کرد. وظیفه تولید خودروهای گرانتر از صد هزار دلار به این برند سپرده شده که نام آن به معنای «نگاه به بالا» است. پس از معرفی یک خودروی شاسیبلند به نام یانگ وانگ U8 با ویژگیهای جالب همچون دور درجا و شناوری در آب، حالا دومین محصول این برند یعنی U9 رونمایی شده است.
یانگ وانگ U9 در نوربورگ رینگ
این موضوع نه تنها باعث بهبود عملکرد خودرو در پیست میشود، بلکه باعث میشود تا تصاویر خودرو در پیست به شناسایی آن به عنوان یک خودروی اسپرت کمک کند.
درواقع این یک حرکت هوشمند از سوی بیوایدی است که از هیوندای پیروی کرده است. یانگ وانگ U9 مشخصاتی دارد که میتواند در پیست نوربورگرینگ عملکرد خوبی را نشان دهد.
U9 در اطراف پیست بسیار سریع به نظر میرسد. ویدیو آن توسط CarSpyMedia منتشر شده است، که خودرو شتاب میگیرد و سپس به شدت ترمز میکند.
طراحی یانگ وانگ U9
این سوپراسپرت برقی با درهای پروانهای و چراغهای سرتاسری عقب که براساس اعلام سازنده، تحت تاثیر زبان طراحی «دروازه زمان و فضا» شکل گرفته، در حقیقت شباهت چندانی به محصول دیگر یانگ وانگ یعنی U8 ندارد.
ابعاد بدنه یانگ وانگ U9 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.966، 2029، 1.295 و 2.9 متر اعلام شده است. نکته جالب اینکه فاصله بین چرخهای این خودرو در محورهای جلو و عقب به ترتیب 1.719 و 1.676 متر اعلام شده، درحالیکه بدنه روی رینگهای 21 اینچی با تایرهای P-Zero ساخت پیرلی با ابعاد 275/35 و 325/30 در جلو و عقب استوار شده است.
کابین و امکانات یانگ وانگ U9
در تصاویری که از کابین یانگ وانگ U9 منتشر شده، میتوان دو نمایشگر 10.25 اینچی راننده و سرنشین، صفحه نمایش 12.3 اینچی لمسی، روکشهای چرم و جیر، فرمان سه شاخه، سیستم صوتی Dynaudio با 12 بلندگو و نورپردازی داخلی با 127 رنگ را تشخیص داد. البته باید قبول کنیم که طراحی این فضا چندان دلنشین نبوده و برای یک سوپراسپرت گرانقیمت مدل 2024 شایسته نیست.
مشخصات فنی یانگ وانگ U9
یانگ وانگ U9 براساس پلتفرم e4 بی وای دی شکل گرفته و به چهار موتور برقی با مجموع خروجی 1287 اسببخار قدرت و 1680 نیوتنمتر گشتاور، مجهز شده است. بنابر اعلام سازنده، پیشرانه این خودرو میتواند تا 21 هزار دور بر دقیقه دوران کند.
شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت نیز به ترتیب 2.36 ثانیه و 309.19 کیلومتر برساعت اعلام شده است. این خودرو مسافت 400 متر را در مدت 9.78 ثانیه طی میکند. یانگ وانگ U9 تسلا مدل اس Plaid و یا لوسید Air Sapphire را به چالش بکشد. اما با شتاب 2.36 ثانیهای یک خودرو برقی سریع است.
ریماک Nevera نیز یک خودرو برقی چهار موتوره است، که خروجی آن به 1914 اسببخار قدرت میرسد و به طور قابل توجهی سریعتر است. این خودرو میتواند مسافت 400 متری را در حدود 8.5 ثانیه طی کند. این در حالی است یانگ وانگ U9 همین میزان مسافت را در زمان 9.87 ثانیه طی میکند. اما باز هم میتوان ادعا کرد که U9 بسیار سریع است و زمان آن با پورشه 911 توربو اس تقریبا یکسان است.
این محصول بر روی پلتفرم سفارشی EV با سیستم تعلیق سفارشی سوار شده است، که علاوه بر کنترل سر پیچها، میتواند همانند سیتروئنهای قدیمی، خودرو را روی سه چرخ نگه دارد.
سیستم تعلیق دوبل جناغی در هر دو محور با قابلیت DiSus-X با امکان حرکت روی سه چرخ و ایجاد حرکات موزون برای بدنه، امکان دور در جا، سامانه دستیار راننده پیشرفته DiPilot، مقاومت پیچشی بدنه به میزان 54.425 نیوتن، وارد شدن نیرو معادل با 280 کیلوگرم روی بخش عقبی بدنه در سرعتهای بالا، از دیگر ویژگیهای فنی یانگ وانگ U9 بهشمار میآید، که توسط سازنده آن اعلام شده است. نیروی توقف یانگ وانگ U9 از ترمزهای کربن سرامیک با کالیپرهای شش و چهار پیستون در محورهای جلو و عقب، تامین میشود.
بنابر اعلام رسانههای چین، یانگ وانگ U9 پیست بینالمللی شانگهای را در مدت 2 دقیقه و 17.65 ثانیه پیموده است. نیو EP9، این مسیر را در 2 دقیقه و 1.11 ثانیه طی کرده است، درحالیکه ب ام و M5 F90 و پورشه پانامرا توربو با اختلاف کم در پشت سر U9 قرار میگیرند.
طبق گزارشهای موجود، این خودرو با شارژ 500 کیلوواتی هماهنگ است. با این شارژر میتوان در مدت زمان 10 دقیقه خودرو را از شارژ 30 به 80 درصد رساند.
باتری این محصول، یک پکیج 80 کیلوواتساعتی است که از بی وای دی Blade تامین شده است. برد حرکتی آن به 465 کیلومتر (طبق چرخه CLTC) میرسد. البته این عدد در شرایط عادی کمی دور از دسترس به نظر میرسد و بستگی به نوع رانندگی با خودرو دارد.
قیمت یانگ وانگ U9
پیشفروش یانگ وانگ U9 با قیمت 300 هزار یوان (42 هزار دلار) آغاز شده، درحالیکه قیمت نهایی آن 1.68 میلیون ین (236 هزار دلار) تعیین شده است. این خودرو با ضمانت 6 سال یا 150 هزار کیلومتر به مشتریان تحویل میشود. فعلا از زمان تحویل یانگ وانگ U9 اطلاعی در دسترس نیست، اما به اعلام کارنیوز چاینا، این اتفاق از اواسط 2024 رخ میدهد.
تنها مشکل محصولات یانگ وانگ، فروش آنها در اروپا و آمریکاست. زیرا کمتر کسی حاضر است برای خودرویی با نام «یانگ وانگ» حدود 230 هزار دلار هزینه کند. بنابراین باید نام بهتری برای بازارهای صادراتی پیدا کرد.
لوتوس امیا و گک آیون هایپر SSR از مهمترین رقبای یانگ وانگ U9 به شمار میآیند. این درحالی است که آیون هایپر SSR با قدرت کمتر، شتاب بهتر و قیمت پایینتری دارد. از سوی دیگر، بی وای دی احتمالا امیدوار است که یانگ وانگ U9 بتواند نظر مالکان چینی مدلهای قدیمیتر فراری و لامبورگینی را هم جلب کند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : kolesa.ru