تاریخچه لامبورگینیهای 12 سیلندر در سال 1963 و با معرفی مدل 350GT آغاز شد و تا سال 2011 و رونمایی از اونتادور ادامه پیدا کرد. نخستین پیشرانه 12 سیلندر این برند ایتالیایی برای شرکت در مسابقات طراحی شده بود، اما بعدا برای استفاده در خودروهای شهری مورد تغییر قرار گرفت. به واسطه استفاده از آلومینیوم در ساخت سرسیلندر، پیستون و میللنگ ها، وزن این پیشرانه به 232 کیلوگرم محدود میشد.
”در ادامه راه پیشرانههای 12 سیلندر، جانشین مدل اونتادور از چنین پیشرانهای بهره خواهد برد، لامبورگینی این خودرو را در سه ماهه نخست سال 2023 معرفی خواهد کرد.“لامبورگینی میورا که به عنوان نخستین سوپراسپرت جهان شناخته میشود، به پیشرانه 12 سیلندر با زاویه 90 درجه در عقب بدنه مجهز بود. این پیشرانه برای نصب در کونتاش، بازهم 90 درجه چرخید تا پس از نصب در میانه عقبی بدنه، تقسیم وزن بهتری را به همراه بیاورد.
پیشرانه V12 به حجم 7.2 لیتر، برای نصب در دیابلو VT با سامانه چهارچرخ محرک همراه شد. این پیشرانه که در قایقهای مسابقهای هم نصب میشد، برای نصب در نمونه منحصربهفردی از مدل بیراههنورد LM 002 به نحوی تقویت شد که 700 اسببخار قدرت تولید میکرد.
جانشین دیابلو یعنی لامبورگینی مورسیهلگو به پیشرانه 12 سیلندر 6.5 لیتری مجهز شد، که وزن کمتری داشت و در نسخه استاندارد 690 اسببخار قدرت و در دو نسخه اولتیمائه و اسنزا به ترتیب 780 و 830 اسببخار قدرت تولید میکرد.
اکنون لامبورگینی به صورت رسمی تایید نموده که قصد دارد جانشین مدل اونتادور را در سه ماهه نخست سال 2023 و به همراه یک پیشرانه جدید 12 سیلندر معرفی کند. پیشرانه درونسوز این خودرو به عنوان بخشی از یک سامانه هیبرید عمل میکند.
البته برند ایتالیایی قصد دارد جانشین مدل محبوب هوراکان و نسخه جدید از شاسیبلند اوروس را نیز در سال 2024 به سامانه هیبرید مجهز کند. نخستین محصول کاملا برقی لامبورگینی که یک خودروی 2+2 نفره کوپه با سیستم تعلیق مرتفع خواهد بود نیز در اواخر دهه جاری معرفی میشود.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com