رونمایی رووئلتو در نمایشگاه ژنو 2023
با گذشت یک دهه از حضور اونتادور، اکنون نوبت به معرفی جانشین این خودرو با نام لامبورگینی رِووئِلتو - Revuelto - رسیده است. در نمایشگاه خودرو ژنو 2023 در دوحه، باید خیلی خودداری کنید که اولین خودرویی که به سمتش میروید یک سفینه نارنجی رنگ از ایتالیا نباشد. لامبورگینی رووئلتو یک غول 814 اسب بخاری با پیشرانهای تنفس طبیعی است، اما 3 موتور الکتریکی به کمک این پیشرانه دوست داشتنی از لامبورگینی آمدهاند تا جانشینی اونتادور، برازنده رووئلتو باشد.
شاید برای بسیاری از مردم هیبرید شدن یک سوپرکار افسانهای غمانگیز باشد اما عاشقان رانندگی از مکلارن P1 به یاد دارند که لذت رانندگی با کمک گرفتن از پیشرانههای الکتریکی در کنار غرش یک V12 ، به هیچ وجه کاسته نمیشود. پیشرانه بنزینی مطابق طبع خودش دور میگیرد و فواصل تعویض دنده و کاستیها در بعضی دور موتورها با پیشرانههای برقی به خوبی مرتفع میشود.
طراحی لامبورگینی رووئلتو 2024
لامبورگینی رووئلتو 2024 در عین شباهتهایی به برخی از محصولات گذشته این شرکت، براساس زبان طراحی جدید خودروساز ایتالیایی شکل گرفته است، که بر استفاده از المان Y شکل تاکید زیادی دارد. این فرم را میتوان در جزئیات چراغهای جلو و عقب، هواکشهای جانبی بدنه و حتی بخش مرکزی داشبورد مشاهده کرد.
لامبورگینی علت استفاده از Y در طراحی محصولات خود را به طراحی جدید جنگندهها نسبت داده که البته با مشاهده F-35 Lightning II، چندان هم بیربط به نظر نمیرسد. بسیاری از اجزای آیرودینامیک همچون هواکشهای پشت چرخهای جلو، کانال روی سقف، دیفیوزر عقب و باله فعال با قابلیت تنظیم در سه وضعیت را نیز باید درنظر گرفت.
تمام این موارد باعث شده که لامبورگینی رووئلتو 2024 نسبت به اونتادور با کاهش 61 درصدی مصرف سوخت و افزایش 66 درصدی نیروی وارد بر بدنه روبرو باشد. البته تایرهای Potenza Sport ساخت بریجستون با ابعاد 265/35R20 و 345/30R21 در محورهای جلو و عقب نیز در افزایش پایداری و عملکرد این خودرو موثر خواهد بود.
نکته جالب اینکه میتوان 400 رنگ مختلف را برای بدنه لامبورگینی رووئلتو 2024 سفارش داد.
کابین و امکانات لامبورگینی رووئلتو 2024
لامبورگینی از راننده و سرنشین رووئلتو 2024 با عنوان خلبان و کمک خلبان یاد کرده و به همین دلیل، سه نمایشگر 12.3 اینچی پشت آمپر، 8.4 اینچی مرکزی و 9.1 اینچی برای سرنشین را تدارک دیده است. سرنشین میتواند تنظیمات بسیاری موارد همچون مسیریاب، تهویه و موسیقی را برعهده بگیرد. روکشهای چرم و میکروفایبر در کابین از مواد بازیافتی ساخته شده و در 70 رنگ قابل سفارش است.
مسیریاب پیشرفته، دستیار صوتی الکسا و اپلیکیشن Unica برای ریموت قفل درها یا اعمال تنظیمات رانندگی، از دیگر موارد قابل توجه در کابین این خودرو است.
مشخصات فنی لامبورگینی رووئلتو 2024
لامبورگینی رووئلتو 2024 براساس شاسی مونوکوک جدیدی شکل گرفته است، که بنابر اعلام سازنده برای نخستین بار در سازه جلو به صورت کامل از فیبرکربن ساخته شده تا در عین کاهش 10 درصدی وزن نسبت به اونتادور، با 25 درصد استحکام بیشتر همراه شود. از کاهش وزن پیشرانه و انتقال قدرت هم سخن به میان آمده، ولی وزن کلی لامبورگینی رووئلتو فعلا اعلام نشده است.
مدتها پیش از LB744، شاهد معرفی لامبورگینی سیان FKP 37 به عنوان یک مدل هیبرید بودیم، اما محصول جدید، از فناوری بسیار متفاوتی بهرهمند شده است.
لامبورگینی رووئلتو 2024 به پیشرانه 12 سیلندر 6.5 لیتری تنفس طبیعی با 813 اسببخار قدرت و 725 نیوتنمتر گشتاور و سه پیشرانه برقی مجهز شده است. دو موتور برقی روی محور جلو و دیگری در محور عقب نصب شده است، تا مجموع خروجی سامانه یعنی 1001 اسببخار قدرت از طریق گیربکس دوکلاچه 8 سرعته جدید به چهار چرخ ارسال شود.
گیربکس DCT و کاملاً جدید LB744 با وزن 193 کیلوگرم، به صورت عرضی و در پشت پیشرانه V12 نصب شده تا فضای لازم برای نصب مجموعه باتری لیتیوم-یون فراهم شود. بنابر اعلام لامبورگینی، سرعت تعویض دندههای این گیربکس افزایش یافته و در نسل جدید هوراکان نیز نصب خواهد شد. در هنگام نیاز به حرکت به سمت عقب با جانشین اونتادور، موتورهای برقی نصب شده در محور جلو، در خلاف جهت کار خواهند کرد.
شتاب صفر تا صد و 200 کیلومتر بر ساعت لامبورگینی رووئلتو به ترتیب 2.5 و 7 ثانیه و حداکثر سرعت این خودرو هم 347 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
13 حالت مختلف برای رانندگی با لامبورگینی رووئلتو 2024 پیشبینی شده است، از جمله حالت تمام برقی و یا پلاگین-هیبرید که تنظیمات متفاوتی برای باتری و سایر موارد را به همراه دارد. به لطف باتری 3.8 کیلووات ساعت، این خودرو را میتوان در مسافت تقریباً 10 کیلومتر به صورت کاملا برقی به حرکت درآورد.
قابلیت فرمانپذیری چرخهای عقب، تقسیم گشتاور برقی میان چرخها بسته به نیاز، ترمزهای کربن-سرامیک با کالیپرهای 10 و 4 پیستون و دیسکهای 16.1 و 15.4 اینچی در محورهای جلو و عقب، از دیگر ویژگیهای فنی این سوپراسپرت ایتالیایی خواهد بود.
قیمت و برنامه تولید لامبورگینی رووئلتو 2024
لامبورگینی رووئلتو در اواخر سال جاری میلادی با مدل 2024 به ایالات متحده صادر میشود. قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده ولی با درنظر گرفتن قیمت اونتادور، میتوان رقمی بالاتر از 600 هزار دلار را انتظار داشت.
پس از معرفی جانشین اونتادور، نوبت به محصول جایگزین هوراکان میرسد که آن هم یک خودروی هیبرید خواهد بود. ظاهرا نسخه پلاگین-هیبرید از لامبورگینی اوروس هم در سال 2024 عرضه میشود، اما نسخه کاملا برقی این خودرو در نیمه دوم دهه معرفی خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com