با گذشت 7 سال از معرفی نسل فعلی کلاس E با کد اتاق W213، نوبت به نسل جدید از این سدان لوکس رسیده است، تا با مدل 2024 وارد میدان شود.
طراحی مرسدس بنز E کلاس 2024
طول بدنه نسل جدید E کلاس به میزان 2.5 سانتیمتر افزایش یافته، که فاصله 1.2 سانتیمتری بیشتر بین محورها و در نتیجه فضای بیشتر برای سرنشینان را به همراه آورده است.
طراحی بدنه مرسدس بنز E کلاس 2024، به طور همزمان یادآور S کلاس و مدلهای برقی سری EQ است. جزئیاتی مثل دستگیره مخفیشونده درها، نوار کرومی سراسری در بالای چراغهای عقب و قاب مشکی پیانو در جلوپنجره، بر این شباهت تاکید دارد. ابعاد جلوپنجره افزایش یافته که با سفارش خریدار به جزئیات LED و قابلیت تابش اشکال گرافیکی، مجهز میشود. طیفی از رینگهای 18 تا 21 اینچی برای این مدل قابل سفارش است.
کابین و امکانات مرسدس بنز E کلاس 2024
به نظر میرسد که شرکت مرسدس بنز در حال آمادهسازی اذهان عمومی برای معرفی E کلاس 2024 است. اکنون با انتشار تصاویری از کابین این سدان لوکس با کد اتاق W214، شباهت آن با فضای کابین مرسدس بنز EQE قابل تشخیص است.
البته کابین مرسدس بنز E کلاس 2024 با ویژگیهای مختص به خود همراه شده است، از جمله حذف دریچههای تهویه در بخش مرکزی داشبورد که شلوغی بصری این بخش را کاهش داده است. دکمههای میانبر هم به زیر نمایشگر منتقل شده است، جایی که یک دوربین سلفی نیز در آنجا حضور دارد. این دوربین با پرداخت اضافه و در قالب مجموعه MBUX Superscreen به همراه نمایشگر سرنشین جلو، ارائه میشود. این دوربین تنها در هنگام توقف خودرو فعال شده است و امکان ثبت عکس، فیلم و همینطور برگزاری کنفرانس تصویری از طریق نرمافزارهای Zoom یا Webex را فراهم میکند.
نمایشگر سرنشین هم به فناوری کنترل دوگانه نور مجهز شده است، که با ردیابی چشم راننده، از تماشای نمایشگر سرنشین توسط وی جلوگیری کند. در صورت تشخیص جهت نگاه راننده به طرف نمایشگر سرنشین، نور نمایشگر کاهش مییابد درحالیکه سرنشین مشکلی برای تماشای محتوا نخواهد داشت.
رابط کاربری نمایشگر مرکزی علاوه بر Zoom و Webex، از نرمافزار تیک تاک، بازی Angry Birds و مرورگر Vivaldi نیز پشتیبانی میکند. با پرداخت بیشتر، شبکه سرگرمی ZYNC با قابلیت تماشای فیلم، بازی، اخبار و سایر محتوای موجود نیز به این نمایشگر اضافه خواهد شد.
در نسل جدید E کلاس، آپشن تازهای به نام نورپردازی داخلی فعال هم پیشبینی شده است، که در هماهنگی خودکار با سیستم صوتی، نور داخل را بر اساس ریتم آهنگ فعال میکند. لازم به ذکر است که مرسدس بنز E کلاس 2024 به صورت استاندارد به سیستم صوتی برمستر با 17 بلندگو مجهز میشود.
علاوه بر اینها، مرسدس بنز از سامانه اپراتور MB.OS هم رونمایی کرده است، یک ساختار هدفمند که از میانه دهه جاری در تمام محصولات جدید این شرکت نصب خواهد شد. این فناوری که براساس پلتفرم MMA و با همکاری چند شرکت دیگر همچون Nvidia , AI. Luminar و گوگل طراحی شده، امکان دسترسی به تمام امکانات اصلی خودرو از جمله اطلاعات سرگرمی، خودران، حالتهای رانندگی و شارژ را از طریق یک هسته مرکزی، فراهم خواهد کرد.
نکته مهم اینکه با وجود استفاده از فناوری گوگل، مرسدس بنز قصد دارد مسیریاب انحصاری خود را در اختیار محصولاتش قرار دهد. سامانه MB.OS در بازار چین به امکان دریافت محتوا از Tencent نیز مجهز خواهد شد. نرمافزار یوتیوب و دسترسی به صدها بازی ساخت Antstream، پشتیبانی از خودران سطح 2 و 3 و البته امکان دریافت بروزرسانیهای بعدی، از دیگر ویژگیهای این سامانه به شمار میآید.
نسل سوم رابط کاربری MBUX که در مرسدس بنز E کلاس 2024 عرضه میشود، برخی قابلیتهای سامانه MB.OS را به همراه خواهد داشت. بروزرسانی دستیار صوتی و سامانه هوش مصنوعی پیشرفته با امکان یادگیری علایق راننده در تنظیم نورپردازی، تهویه و غیره، از دیگر ویژگیهای هوشمندانه مرسدس بنز E کلاس 2024 است.
مشخصات فنی مرسدس بنز E کلاس 2024
در نسخه E350، پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ با سامانه هیبرید خفیف نصب شده است، که 255 اسببخار قدرت و 400 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. در E450، پیشرانه 6 سیلندر با سامانه هیبرید خفیف نصب شده است، که 375 اسببخار قدرت و 500 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نیروی هر دو پیشرانه از طریق سامانه AWD و گیربکس 9 سرعته اتوماتیک به هر دو محور ارسال میشود.
امکان فرمانپذیری چرخهای عقب تا 4.5 درجه تا سرعت 60 کیلومتر برساعت و 2.5 درجه در سرعتهای بالاتر، سیستم تعلیق بادی ایرماتیک با کمکفنرهای قابل تنظیم و حفظ تعادل خودرو در سرعت بیش از 118 کیلومتر برساعت (سفارشی)، از دیگر ویژگیهای فنی نسل جدید E کلاس بهشمار میآید.
قیمت و برنامه تولید مرسدس بنز E کلاس 2024
تولید مرسدس بنز E کلاس 2024 از اواخر سال 2023 در آلمان و چین آغاز خواهد شد. درباره قیمت یا زمان عرضه این خودرو فعلا خبری منتشر نشده است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com