باوقار و آرام

تست و بررسی مرسدس‌ بنز E350e

14 تیر 1401 20:01

بیایید قبول کنیم که هنوز هم خیلی‌ها با خودروهای هیبریدی حال نمی‌کنند؛ یعنی اصلاً هیبریدی‌ها را قاطی آدم حساب نمی‌کنند. به عقیده این گروه، یک هیبریدی خوب، هیبریدی خاموش است. آن‌ها می‌گویند خودروی هیبریدی نوعی «بچه‌بازی» و «انتلکت» است. حالا شما بیا ثابت کن فراری SF90، مرسدس AMG One، استون‌مارتین Valkyrie، مک‌لارن Speedtail، پورشه 918 اسپایدر و لامبورگینی Sian همگی هیبریدی هستند. اگر فکر می‌کنید هیبریدی بودن برای افزایش قدرت مدل‌های اسپرت است، پس نظرتان درباره سدان لوکسی مانند مرسدس‌ بنز E350e چیست؟

ما در بخش تست و بررسی خودرو چندین‌بار سراغ خودروهای هیبریدی رفته‌ایم. از تویوتا C-HR هیبرید گرفته تا لکسوس NX هیبرید، هیوندای سوناتا هیبرید و البته تویوتا پریوس (معروف‌ترین هیبریدی دنیا) را هم تست کرده بودیم. کاملاً مشخص است که تا اینجای کار خودرویی در حد کمالات مرسدس‌ بنز ندیده بودیم. این می‌تواند اتفاقی خوبی برای مشتریان باشد. شاید به لطف این خودرو بتوان بخشی از موضع‌گیری منفی مشتریان سخت‌گیر نسبت به خرید خودروی هیبریدی را تلطیف کرد. البته شاید.

مرسدس‌ بنز E350e از کجا آمد؟

وقتی خودروهای هیبریدی تنها محدود به مدل‌های اقتصادی بود و وقتی هنوز این تیپ از محصولات فقط از سوی شرکت‌های انبوه‌ساز تولید می‌شد، مرسدس آینده را دیده بود. اشتوتگارتی‌ها می‌دانستند که این رودخانه آرام محلی بعدها تبدیل به سیلابی جهانی می‌شود. بنا بر این بی‌آنکه به انتقادات توجه کند اولین E کلاس هیبریدی خود را سال 2011 (طی نسل چهارم) معرفی کرد. یک نیمه‌لوکس زیبا با مصرف بنزین فوق‌العاده پایین می‌توانست مشتریان متمول را هم تحریک کند. شرکت برای اینکه هیبریدی‌های خودش را خاص‌تر ترسیم کند به آن‌ها لقب BlueTec داد (با Blue Efficiency اشتباه نکنید). البته که E کلاس‌های هیبرید واقعاً خاص بودند. در همان گام اول با E400 هیبریدی توانستند سدانی 326 اسب‌بخاری را عرضه کنند که ذهنیت منتقدان را به هم ریخت. پروژه شاید خیلی درخشان نبود ولی بد هم از آب درنیامد.

مرسدس‌ بنز E350e

گام بعدی خیلی مهم بود. چراکه حالا هیبریدی‌ها مثل مور و ملخ در بازارهای جهانی ریخته بودند. اینکه مرسدس چه می‌کند، در جریان‌سازی کلان دنیای هیبریدی‌ها اهمیت داشت. پیشگام فناوری‌های نوین خودرو باز هم دست در خمره طلا کرد و یک E کلاس هیبریدی دیگر بیرون آورد. همه فکر می‌کردند باز هم مثل نسل قبل کمی می‌گذرد و بعدش مدل هیبریدی معرفی می‌شود ولی مرسدس همان سال 2016 که نسل پنجم را رو کرد، ویرایش هیبریدی‌اش را هم به رخ دنیا کشید. این همان چیزی است که امروز مهمان ما شده؛ E 350e با یک تفاوت بزرگ. این خودرو پلاگین هیبریدی است. کابل برق را وصل کنید، شارژ کنید و فخر بفروشید.

بررسی طراحی مرسدس‌ بنز E350e

مرسدس نمی‌توانست و نمی‌خواست که در کلیات نسخه هیبریدی تفاوت عمیقی با ویرایش بنزینی و حتی دیزلی E کلاس W213 ایجاد کند. اگر دست به قلم می‌شد و یکی از آن طرح‌های حیرت‌انگیز فضایی‌اش را خلق می‌کرد، آن وقت این سیگنال به مشتری مخابره می‌شد که شرکت دست از مدل‌های درون‌سوز کشیده است.

طراحی مرسدس‌ بنز E350e

هروقت به چراغ‌های جلوی این خودرو نگاه می‌کنیم، یاد این نکته می‌افتیم که چرا این نسل از E کلاس‌ها باید شبیه S کلاس W222 باشند؟ حتماً که یک ربطی دارد و شرکت دارد می‌گوید که این برادر کوچک همان اسطوره است. ولی خب چرا قبلاً یاد این رابطه فامیلی نیفتاده بود؟ البته که از حق نگذریم، پیچیدگی محتویات چراغ نسخه جدید به مراتب زیباتر از ویرایش‌های قبلی است. حالا که قرار است به لطف موتور برقی، فشار کمتری به پیشرانه بنزینی وارد شود، جلوپنجره کمی بیشتر پوشیده شده.

ستاره نقره‌فام هنوز هم سلطان لوکس‌سازی است. ببینید چطور با چند متر ورق استیل براق، لبه‌های پنجره و رکاب را منحصربه‌فرد کرده است. وقتی از کنار به این خودرو نگاه می‌کنید، قشنگ متوجه می‌شوید که عقب و جلوی آن یک حالت جمع‌شدگی پیدا کرده‌اند. اشاره ملایم و ظریفی به حالت جسارت و شاید یک تهاجم کنترل‌شده.

طراحی مرسدس بنز E کلاس هیبرید

در نمای عقب نمی‌دانیم چرا یکهو یاد CL500 افتادیم. شاید چراغ‌هایی که نسبت به محل قرارگیری‌شان کوچک‌تر هستند، یک همچین احساسی القا می‌کند.

مرسدس بلد است چطور چسب قطره‌ای روی دهن مخالفانش بریزد؛ فقط کافی است در را باز کنید و درونش بنشینید. پدر ژپتو باز هم معجزه کرد. باز هم از دل متریال بی‌جان، یک جان درآمد. کابین E350e روح دارد. یک روح باکلاس. قطعات به کاررفته در همه‌جا حتی دکمه صندوق‌پران شدیداً باکیفیت هستند.

کابین مرسدس‌ بنز E350e

به همین برکت قسم اگر هر شرکت دیگری بود این ترکیب رنگارنگ‌ تریم را استفاده می‌کرد، جایزه تمشک طلایی را می‌برد. ولی ببینید مرسدس چطور رنگ قهوه‌ای و مشکی را کنار نقره‌ای و سفید قرار داده. ما که وجود نداریم طرفدار هیچ برندی باشیم. ولی خداوکیلی بنزبازها حق دارند اینقدر شاخ باشند.

بررسی تجهیزات و آپشن‌های مرسدس‌ بنز E350e

پیش پای شما فایل تجهیزات و آپشن‌های این خودرو را دانلود کردیم. برکت خدا یک PDF با سایز 10 مگابایت و در 13 صفحه. توقع ندارید که همه آپشن‌ها را برایتان بخوانیم؟ ولی مثلاً بد نیست بدانید که صندلی‌هایش چرم آرتیکو هستند. کروز کنترل تطبیق‌پذیر دارد. هشدار تصادفش در زمان بحرانی کاملاً ترمزگیری می‌کند. نورپردازی داخلی‌اش هم که از S کلاس به ارث برده. کیت کمک‌های اولیه و لاستیک ران‌فلت هم به لیست اضافه کنید.

امکانات مرسدس‌ بنز E350e

با سیستم صوتی 13 بانده‌اش چه‌ها که نمی‌توان کرد. این یکی از همان شگفتی‌های مرسدس‌بنز است که صدایی به معنی واقعی کلمه فراگیر را برای محصولاتش به ارمغان می‌آورد. تابلوخوان دارد که هیچ، قابلیت تشخیص چراغ‌های راهنمایی هم دارد. این خودرو یک آپشن خاصی هم دارد که البته در ایران خیلی به کار نمی‌آید. این آپشن به صورت اتوماتیک و آنلاین در مواقع بحرانی به‌ویژه باز شدن ایربگ‌ها با مرکز خدمات مرسدس تماس می‌گیرد و به لطف یک جی‌پی‌اس برای شما امداد ارسال می‌شود. حالا تصادف به کنار. حتی اگر لازم بود می‌توانید دکمه SOS را فشار دهید از خدمات مرسدس کمک بگیرید. به این میگن امداد خودرو.

بررسی مشخصات فنی مرسدس‌ بنز E350e

پیش از هرچیز یک نکته مهم درباره این خودرو بگوییم. مرسدس‌بنز E350e با هیبریدی‌های متعارفی که می‌شناسیم فرق می‌کند. اغلب خودروهای این مدلی در بازار ایران پیشرانه‌ای ترکیبی دارند؛ یعنی موتور برقی و بنزینی به صورت اشتراکی کار می‌کنند؛ اما آنچه اینجا روی این مرسدس می‌بینیم، یک موتور برقی کوچک است که درواقع نقش کمکی دارد. به همین دلیل است که به آن هیبرید ملایم یا هیبرید خفیف و به قول خارجی‌ها Mild Hybrid می‌گویند.

هیبریدهای ملایم عملکردی مشابه هیبریدهای موازی دارند. به این شکل که موتور برقی به تنهایی قابل استفاده نیست مگر این که به موازات موتور احتراقی به کار گرفته شود. بنابراین با توجه به نقش ملایم و خفیف موتور برقی در بحث پیمایش، دیگر نیازی به استفاده از باتری‌های قدرتمند با قابلیت ذخیره‌سازی سنگین وجود ندارد.

پیشرانه مرسدس بنز E کلاس هیبرید

بریم سر اصل داستان. مرسدس‌بنز E350e یک هیبریدی پلاگین است؛ یعنی امکان شارژ باتری‌های آن توسط اتصال مستقیم به برق نیز وجود دارد. پیشرانه اصلی (درون‌سوز) این خودرو یک پکیج آشنای 2 لیتری توربوشارژ است که در اوج تعجب می‌تواند 208 اسب‌بخار قدرت تولید کند که ابداً در حد و اندازه‌های یک 2 لیتری توربو نیست. البته موتور برقی آن نیز به تنهایی 87 اسب‌بخار قدرت دارد.

فکر می‌کنید مرسدس عقلش نمی‌رسیده که روی این محصولش پیشرانه بنزینی قوی‌تری بگذارد؟ نخیر قربان. شرکت وقتی دیده موتور برقی خروجی خوبی دارد، آمده فشار را از روی قوای محرکه اصلی برداشته. خلاصه این می‌شود که E350e در هر 100 کیلومتر فقط 2.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند. فقط یادتان باشد موتورسیکلت آپاچی 180 در هر 100 کیلومتر 3.2 لیتر بنزین می‌سوزاند.

پورت شارژ مرسدس بنز E350e

احتمالاً تا الان متوجه شده‌اید که با یک خودروی محافظه‌کار، مدرن و منطقی طرف هستید؛ یعنی اگر فکر می‌کنید. قرار است با این هیبریدی همان کاری را بکنید که می‌شود با یک AMG انجام داد، قاعدتاً بی‌راهه رفته‌اید. با این حال شتاب صفر تا صدش هم خیلی بد از آب درنیامده است. 6.2 ثانیه برای خودرویی در این کلاس کاملاً قابل قبول است. مخصوصاً این‌که جعبه‌دنده دوست‌داشتنی 9 سرعته اتوماتیک و انتقال قدرت همیشگی RWD را هم دارد.

بنزبازها می‌دانند که 1850 کیلوگرم وزن بالایی برای استاندارد این خودرو به حساب می‌آید. ولی خُب اساتید این نکته را هم در نظر بگیرید که E350e هرچند کوچک ولی یک موتور برقی یک پکیج باتری به اضافه کلی تجهیزات مربوط به اتصال و انتقال برق دارد. به همین دلیل است که حداکثر وزن آن با در نظر گرفتن کلیه اجرام، مایعات و یک راننده 2565 کیلوگرم می‌شود. این خودرو را به چشم یک محصول متعارف نبینید. مرسدس‌بنز فوق یک پکیج فناورانه است.

تجربه رانندگی با مرسدس‌ بنز E350e

دکمه زیبای استارت را فشار می‌دهیم انگار یک لپ‌تاپ را روشن کرده‌ایم. همانقدر ساکت. نرم و لطیف حرکت می‌کند. نرم‌تر از همه مدل‌های دیگر شرکت. اینجا خبری از کنسرت هوی متال با اگزوزهای پرطنین نیست. شما سوار یک محصول امروزی شده‌اید که از آینده آمده است. البته مرسدس نمی‌خواسته هیبریدی بودن این خودرو را خیلی به رخ بکشد؛ یعنی اگر وارد منوی نمایشگر و آن رابط کاربری MBUX نشوید، اصلاً نمی‌فهمید که این خودرو فاز برقی هم دارد.

تست و بررسی بنز E350e

مثل هر E کلاس دیگری، ترکیب موزونی از رفتار یک جنتلمن و یک سوپرمن است. به وقتش نشان می‌دهد که ترسی از کل‌کل ندارد و به وقتش نشان می‌دهد که خوراک شوگرددی‌های مهربان است!

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران