سابقه تولید سری قدرتمند سوپر ون توسط فورد، به اوایل دهه 70 میلادی بازمیگردد. اکنون جدیدترین عضو این سری یعنی سوپر ون 4.2، در صد و یکمین دوره از مسابقات بینالمللی پایکز پیک، شرکت خواهد کرد. هدایت این خودرو به رومن دوماس واگذار شده است.
”فورد سوپر ون 4.2، در صد و یکمین دوره از مسابقات بینالمللی پایکز پیک، شرکت خواهد کرد. هدایت این خودرو به رومن دوماس واگذار شده است.“عدد 4.2 در نام این خودرو، به سوپر ون 4.0 اشاره دارد که در فستیوال سرعت گودوود معرفی شد. سوپر ون 4.2 با بروزرسانی آیرودینامیک بدنه مدل قبلی شکل گرفته تا در 156 دور مسابقه به خوبی عمل کند.
چهره فورد سوپر ون 4.2 شباهت زیادی به ای-ترانزیت کاستوم دارد، که شاید از این لحاظ برای علاقمندان ناخوشایند باشد. بخش انتهایی بدنه به باله بزرگ و مسیرهای جریان هوا مجهز شده است، تا علاوه بر شباهت به خودروهای مسابقهای از نظر آیرودینامیک هم بهبود یابد.
زمینه رنگی جدید فورد پرفورمنس یعنی ترکیبی از آبی، نارنجی و بنفش که نخستین بار در ماستنگ GT3 معرفی شد، را میتوان در بدنه فورد سوپر ون 4.2 هم تشخیص داد.
زیرسپری جلو و باله عقب از جنس فیبرکربن و کاهش وزن، از دیگر تغییرات مدل جدید به شمار میآید، هرچند که وزن آن همچنان نزدیک به 2 تن است.
با حذف یکی از موتورهای برقی، نیروی سوپر ون 4.2 هم نسبت به 4.0 کاهش یافته است، بنابراین خروجی سه پیشرانه برقی به 1400 اسببخار رسیده است، که به مراتب کمتر از 1972 اسببخار خروجی در مدل 4.0 است.
شتاب صفر تا صد 4.0 هم کمتر از 2 ثانیه اعلام شده بود، که میتوان اطمینان داشت در سوپر ون 4.2 با عدد بیشتری مواجه باشیم. البته این رقم هنوز اعلام نشده است.
سوپر ون 4.2 در چیدمان جدید فنی، به یک موتور برقی روی محور جلو و دو موتور در محور عقب مجهز شده و در بخش انتقال قدرت نیز مورد تقویت قرار گرفته است. سلولهای لیتیوم پلیمر باتری این خودرو نیز توسط STARD تامین شده و مجموعه 600 کیلووات را تشکیل داده است.
دیسکهای کربن-سرامیک ترمز به همراه قابلیت بازیابی انرژی از ترمزگیری و رینگهای منیزیم سوراخکاری شده با تایرهای P Zero ساخت پیرلی، از دیگر ویژگیهای فنی این ون قدرتمند بشمار میآید.
از دیگر شرکتکنندگان در این دوره از مسابقات پایکز پیک میتوان به آکورا NSX، رادفورد و آلپاین A110 اشاره کرد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com