دوقلوهای تازهوارد کلاس Adventure که از سوی ایران دوچرخ عرضه میشوند، به طور حتم میتوانند فضای رقابتی را متحول کنند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مشخصات فنی و آپشنهای این دو مدل یعنی KPT200 و KPT200 PRO که میخواهند فصل جدیدی در بازار موتورسیکلتها رقم بزنند.
پاییز سال 1401 و در جریان برگزاری نمایشگاه حمل و نقل و خدمات شهری تهران بود که شرکت ایران دوچرخ از زیرمجموعههای گروه بهمن، از دو محصول ادونچر خود رونمایی کرد. این دو موتورسیکلت نسخههای استاندارد و پرو از خانواده KPT200 بودند. در حقیقت برند اصلی این موتورسیکلتها لیفان چین است که در قیاس با تولیدات قدیمی این شرکت که در بازار ایران نیز عرضه شده بود، یک جهش چشمگیر را در زمینه طراحی تجربه کردهاند. با هم نگاهی به ایران دوچرخ KPT200 PRO میاندازیم.
این موتورسیکلت محصول لیفان است و توسط این شرکت با نام KPT 200 4V به بازار عرضه میشود. اما ایران دوچرخ برای بازار کشورمان نام KPT 200 Pro را در نظر گرفته است. KPT 200 قبلی که موتورسیکلتی در کلاس ادونچر بوده، پرچمدار محصولات ایران دوچرخ محسوب میشود و با ظاهری خاص و تهاجمی، طرفداران خود را دارد و حالا این مدل جدید قصد دارد همان راه را ادامه دهد.
مشخصات فنی موتورسیکلت ایران دوچرخ KPT200 PRO
نسخه پرو موتورسیکلت KPT200 در کلیات فنی تا حدودی شبیه به ویرایش استاندارد است؛ یعنی این موتورسیکلت نیز از همان پیشرانه 198 سیسی تک سیلندر آب خنک قبلی استفاده میکند؛ اما این پیشرانه حالا به چهار سوپاپ مجهز شده و نسبت تراکم آن از 11 به 11.5 افزایش پیدا کرده است. به لطف این تغییرات، خروجی پیشرانه از 17 اسببخار قدرت و 16.5 نیوتنمتر گشتاور به 20 اسببخار و 17.5 نیوتنمتر رسیده است.
نسخه پرو و نسخه استاندارد هر دو میتوانند به سرعت نهایی 105 کیلومتر برساعت دست پیدا کنند؛ اما در صورت استفاده از بنزین با اکتان 93 این نسخه پرو است که میتواند سرعت 110 کیلومتر برساعت را تجربه کند. شباهت دیگر آنها مصرف سوختی است، که 2.2 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده. ظرفیت باک سوخت این موتورسیکلت 13 لیتر است، که برای شما طی کردن مسافتی حدود 500 کیلومتر را ضمانت میکند.
طبیعتاً از نظر انتقال قدرت نیز تفاوتی بین دو مدل نیست و هر دو بهصورت زنجیری قدرت پیشرانه را منتقل میکنند. در سایر بخشها مانند جعبهدنده همان پوسته 6 سرعته دستی و ترمزهای دیسکی در عقب و جلو دیده میشود.
طراحی موتورسیکلت ایران دوچرخ KPT200 PRO
برتری ویژه نسخه پرو، طراحی منحصربهفرد و آیندهنگرش است. استفاده از الگوی چراغهای نامتقارن به شیوه ادونچرهای اروپایی، این محصول چینی را کاملاً جذاب و جوانپسند کرده است. سیستم روشنایی در این نسخه به LED تغییر پیدا کرده تا هم به حفظ محیطزیست کمک کند و هم در مصرف انرژی مقرون به صرفه باشد.
پنلهای جانبی و حالت گلگیر جلو بهگونهای در نظر گرفته شده تا علاوه بر پیمایشهای داخل شهری، قابلیت حرکت در مسیرهای سخت خارج جادهای را نیز داشته باشد. محل قرارگیری لولههای خروجی اگزوز به شکلی در نظر گرفته شده تا زمانی که راکب و حتی سرنشین پشتی روی صندلی خود قرار میگیرند، بدون آسیبدیدگی ناشی از برخورد با اگزوز داغ، به راحتی پای خود را به شاسی موتورسیکلت نزدیک کنند.
از سوی دیگر زین KPT200 نسخه پرو به صورت دو تکه بوده تا عرض مناسبتری را برای راکب و سرنشین پشتی فراهم کند. دیگر برگ برنده این مدل نمایشگر روی فرمان است که حالا به طور کاملاً دیجیتالی درآمده و ظاهر بسیار مدرن و جذابی پیدا کرده است. در قسمت فرمان دستگیرهها به طور یکپارچه آلومینیومی شده و عملکرد بهتری نسبت به نسخه پیشین پیدا کرده است. ایران دوچرخ برای مشتریان بازار کشور این محصول را این محصول توسط لیفان در سه رنگ زرد و مشکی مات، مشکی مرواریدی و خاکستری صدفی عرضه میکند.
نویسنده : نیما حدادی
منبع : باما