• پيشگيري از کلاهبرداري خودرو

هشدار درباره فروش حواله در فضای مجازی

روش های جدید کلاهبرداری خودرو (پیشگیری و جلوگیری)

25 آذر 1402 11:32

کلاهبرداری با فروش حواله خودرو در فضای مجازی

آذر 1402: سرهنگ محمد شریفی،رئیس اداره فرهنگی اجتماعی پلیش آگاهی فراجا، خبر داد که کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری، افراد شیادی را که توانسته بودند از 100شهروند حدود ده‌میلیارد تومان با ترفند واگذاری حواله فروش خودرو اخاذی کنند دستگیر کردند و تحویل مراجع قضایی دادند.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده در فضای مجازی در خصوص واگذاری حواله فروش خودرو افزود: این کلاهبرداران در ملاقات‌های حضوری با وعده‌های دروغین مبنی بر تحویل خودرو با قیمت مناسب، اعتماد شهروندان را جلب می‌کردند و ضمن تنظیم قرارداد، از آنان مبالغ زیادی اخذ می‌کردند و سپس متواری می‌شدند.

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی پلیس آگاهی فراجا در ادامه با اشاره به این پرونده، ضمن هشدار به شهروندان در این خصوص گفت: درج آگهی در شبکه‌های اجتماعی از سوی افراد دلیلی بر صحت و درستی مطالب عنوان‌شده و تایید آنها از سوی مراجع رسمی نیست. وی با بیان اینکه اسامی شرکت‌های مجاز در پایگاه خبری بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir موجود است، افزود: شهروندان پیش از پرداخت هرگونه وجهی از مجوزدار بودن آن شرکت از سوی بانک مرکزی اطمینان حاصل کنند.

برنده شدن خودرو، روش جدید کلاهبرداری

آبان 1402: سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، خبر داد که یکی از شهروندان به این پلیس مراجعه کرده و مدعی شد شخصی با وی تماس گرفته و خود را مجری صداسیما معرفی کرده و گفته شما برنده یک دستگاه خودرو شده‌اید و حتی تصاویر سند خودرو را نیز ارسال کرده است.

وی توضیح داد مجرم با ترفند‌های خود، مالباخته را فریب داده و از او خواسته برای دریافت جایزه خود کد‌های مختلفی را که از پشت تلفن به وی اعلام می‌کند در مرورگر تلفن همراه خود وارد و اعلام کند؛ شاکی با یک غفلت ساده در نهایت متوجه سرقت تمامی موجودی حساب‌های بانکی خود می‌شود. این موضوع در دستور کار متخصصان پلیس فتا پایتخت قرار گرفت و پس از اقدامات فنی و پلیسی متهم در یکی از مناطق جنوبی تهران شناسایی و پس از تشریفات قضایی دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

وی با اشاره به افزایش تعداد شکایات به بیش از ۱۵ نفر در روند رسیدگی این پرونده، گفت ممکن است شیوه‌های کلاهبرداری این افراد مجرم متفاوت باشد، اما در نهایت به یک شیوه عمل می‌کنند و با اعلام برنده شدن مخاطبان، با ترفند‌های ماهرانه تمام اطلاعات حساب بانکی افراد را دریافت کرده و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب افراد می‌کنند.

وی به مردم توصیه کرد هیچ سازمان دولتی اعم از صدا و سیما و اپراتور‌های تلفن همراه، شرکت مخابرات، سازمان حج و زیارت و ... با استفاده از خطوط شخصی و از بستر شبکه‌های اجتماعی با هیچکس تماس نمی‌گیرند و صرف استفاده از لوگو یا نشان این سازمان‌ها بر روی پروفایل شخص تماس گیرنده در شبکه‌های اجتماعی دلیلی بر صحت و تائید منشاء این تماس‌ها نیست. ضمنا شهروندان می‌توانند هرگونه موارد مشکوک را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری با شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir اطلاع‌رسانی کنند.

بازداشت عاملان کلاهبرداری پیش فروش خودرو در قزوین

آبان 1402: محمد صمدی، دادستان عمومی و انقلاب تاکستان، از دستگیری مدیران ۲ شرکت پیش فروش خودرو در این شهرستان خبر داد و گفت پنج متهم تاکنون در این رابطه دستگیر و بازداشت شده اند.

وی در این باره توضیح داد با توجه به فعالیت تعدادی از شرکت های پیش فروش خودرو در تاکستان، مجموعه قضایی به صورت قاطع با افرادی که در قالب شرکت و واحدهای صنفی بدون مجوز در زمینه پیش فروش خودرو فعالیت کرده و با شگردهای مختلف از مردم کلاهبرداری می کنند، شناسایی و برخورد می کند. طی روزهای اخیر مدیران 2 شرکت پیش فروش خودرو که با جذب سرمایه های مردم و با اقدامات متقلبانه وعده تحویل خودرو به متقاضیان را داده بودند، با دستور قضایی دستگیر شدند.

وی افزود مدیر یکی از این شرکت ها که بیش از هشت هزار میلیارد ریال از دارایی های بیش از یک هزار نفر را دریافت کرده بود، دستگیر و چهار نفر از مدیران شرکت دیگر که بیش از چهار هزار میلیارد ریال را از 500 نفر جمع آوردی کرده بودند را نیز در بازداشت نگاه داشته است.

آقای صمدی گفت این افراد علی رغم فرصت دستگاه قضایی برای عودت سرمایه های مردم در روزهای اخیر، اقدام موثری انجام نداده به همین دلیل بعد از دستگیری مدیران این شرکت ها و تشکیل پرونده قضایی اقدامات لازم برای پرداخت بدهی مالبختگان صورت خواهد گرفت.

کلاهبرداری و فروش خودرو به روش مدارک جعلی

مهر 1402: سردار حمید هداوند، رییس پلیس البرز، اعلام کرد به دنبال ارجاع یک پرونده کلاهبرداری از طریق فروش خودرو با مدارک جعلی به پلیس آگاهی استان، رسیدگی به پرونده به صورت ویژه در دستور کار اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری قرار گرفت. با بررسی‌های اولیه مشخص شد که کلاهبرداران با جعل مدارک هویتی معتادان متجاهر برای خود و با استفاده از مدارک جعلی برای چند خودرو، با انتشار آگهی فروش آن در سایت دیوار با مالباختگان و سوژه‌های خود قرار ملاقات و بازدید گذاشته و پس از مورد قبول واقع شدن خودرو توسط مالباخته، اقدام به تنظیم یک مبایعه نامه و تنظیم سند وکالت‌نامه در دفتر اسناد رسمی با هویت غیر واقعی کرده و در ازای ثمن معامله سکه دریافت و با گرفتن سکه ها، با استفاده از سوییچ یدک در فرصت های مناسب متواری می شدند.

وی افزود با انجام اقدامات پلیسی و اطلاعاتی هویت سارق اصلی شناسایی و پس از ردزنی مخفیگاه او در شهر کرج، با هماهنگی مقام قضایی این شخص به همراه 2 نفر از همدستانش دستگیر شد. در بازرسی از مخفیگاه متهمان، تعداد قابل توجهی مدارک هویتی و مهرهای جعلی، چند خودرو با پلاک جعلی و یک دستگاه خودرو خارجی قاچاق به ارزش 3 میلیارد تومان کشف شد.

وی ارزش اموال مسروقه توسط اعضای این باند کلاهبرداری را یک میلیارد تومان اعلام کرد و افزود متهمان با تکمیل پرونده برای انجام مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.

کلاهبرداری پیش فروش خودرو در کرج

مرداد 11402: حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز، اعلام کرد فعالیت‌ شرکت‌هایی در قالب پیش فروش خودرو منجر به شکل‌گیری و ایجاد پرونده‌های متعدد کثیرالشاکی در استان البرز شده که مورد اخیر آن چهار پرونده با بیش از 2 هزار شاکی است.

با توجه به اینکه یکی از عوامل مهم در انجام این کلاهبرداری‌ها، علاوه بر عدم صحت سنجی مالباختگان در خصوص ادعاهای طرح شده درباره دریافت خودرو با قیمت پایین، انجام تبلیغات محیطی توسط این شرکت ها است به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و شهرداری کرج دستور داده شده تا نسبت به جمع آوری بنرها و بیلبوردهای تبلیغی غیرمجاز با این محتوا اقدام کنند. در این ماموریت قید شده که نسبت به حذف آگهی‌های درون و برون شهری و تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی اقدام لازم را انجام دهند.

وی افزود این اقدام می‌تواند تاثیر مهمی در پیشگیری از وقوع جرایم، جلوگیری از ادامه فعالیت غیرقانونی و بدون ضمانت‌های حاکمیتی، کاهش تشکیل پرونده های قضائی مرتبط با این موضوع و ایجاد خسارت های مالی شهروندان داشته باشد. به پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز ابلاغ شده تا نسبت به بازرسی از کلیه مراکز خرید و فروش خودرو اقدام و ضمن نظارت، نسبت به پلمب مراکز فاقد مجوزهای قانونی اقدامات مقتضی را انجام دهد.

کلاهبرداری فروش خودرو توسط نمایشگاه اجاره ای

مرداد 1402: متأسفانه تعدادی از نمایشگاه داران خودرو اجاره‌ای به صورت مقطعی و شش ماهه، آگهی‌های اغوا کننده ای را منتشر کرده و مشتریان را به سمت خود می‌کشانند. بعد از دریافت پیش پرداخت‌ها نمایشگاه بسته و خبری از صاحبان آن نیست. چند سالیست که هشدارهای مختلفی به خریداران خودرو برای عدم معامله با نمایشگاه‌های فاقد اعتبار داده می شود اما متاسفانه همچنان خریداران در گرداب تبلیغات اغوا کننده فروشندگان خودرو قرار گرفته و در نهایت نه تنها ماشینی به دست آن ها نمی‌رسد، بلکه پیش پرداخت‌های اولیه نیز برگشت پیدا نکرده و به نوعی ضرر و زیان قابل توجهی عاید خریداران خودرو می‌شود.

اتحادیه نمایشگاه داران خودرو چندین بار اعلام نموده که مشتریان در زمان خرید خودرو در نمایشگاه‌های اجاره ای مراقب بوده و با ملاحظات بسیار نسبت به پیش پرداخت خودرو اقدام کنند.

براساس هشدارهای داده شده باید خرید خودرو آن هم به صورت اقساطی از لیزینگ‌های که دارای مجوز بانک مرکزی هستند انجام شود. البته اگر نمایشگاه خودرو  یا لیزینگ به مردم قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار را اعلام می‌کند این معامله هیچ وقت به سرانجام نرسیده و خودرویی به دست مردم نمی‌رسد. نکته مهم اینجاست اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بازوی نظارتی کافی برای برخورد با عملکرد نمایشگاه‌ها ندارند و فقط در صورت بروز شکایت متوجه تخلف ها می شوند. جالب تر اینجاست صدور پروانه فعالیت هم به صورت مجازی شده و متقاضی می‌تواند با بارگزاری مدارک لازم مجوز فعالیت را دریافت کنند.

در این شرایط که صدور پروانه با سهولت انجام می شود، چندین بار پیشنهاد شده در نمایشگاه‌ اجاره ای خودرو از متقاضی ضمانت‌های سنگین گرفته شود تا نتواند نسبت به تعهدات خود به مشتریان بدقولی نماید. اما متاسفانه هیچ ضمانت نامه‌ای از نمایشگاه‌های اجاره‌ای گرفته نمی‌شود و آنها با آزادی عمل شش تا هشت ماه پول های مردم را جمع و در نهایت نمایشگاه را تعطیل می‌کنند. برخی از این افراد متواری شده و حتی به خارج از کشور می‌روند و مشتری نمی‌تواند نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کند.

کلاهبرداری با فروش خودرو وارداتی

مرداد 1402: سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، با اشاره به مصوبه واردات خودروهای دست دوم اظهار کرد مجلس شورای اسلامی واردات خودروهای دست دوم را تصویب و به دولت ابلاغ کرد. دولت نیز به وزارت صمت ابلاغ کرده است که خودروهای دست دوم وارد شود اما فعلا سازوکار آن مشخص نشده است. موضوع مهمی که وجود دارد این است که فعلا آیین نامه ای در خصوص نحوه واردات، تامین ارز و یا میزان واردات مشخص نشده است.

اما متاسفانه عده ای سود جو در فضای مجازی اقدام به انتشار فیلم هایی از خودروهای موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس می کنند و قیمت‌های غیرصحیح نیز مطرح می کنند. سودجویان در شبکه‌های اجتماعی اقدام به معرفی شماره تلفن یا دفاتر در تهران و شهرستان ها می کنند که متقاضیان برای واریز پول و ثبت سفارش خودرو اقدام کنند در حالی که آیین نامه اجرایی واردات خودرو هنوز به تصویب هیئت وزیران نرسیده است.

وی تاکید کرد هموطنان عزیز مبادرت به پیش خرید یا واریز وجه ریالی و دلاری به هیچ شخصیت حقوقی اعم از افراد و شرکت ها نکنند؛ چون هیچ یک از خودروهای مذکور تا ابلاغ آیین نامه اجرایی آن از سوی دولت ، قابلیت شماره گذاری را ندارد. از این رو لازم است تا زمان تعیین ضوابط واردات خودرو در هیئت دولت، مردم از خرید وسفارش خودروهای وارداتی دست دوم یا صفر کیلومتر اجتناب کنند. تا زمانی که آیین نامه و ضوابط مصوبه هیئت وزیران برای واردات خودروهای کارکرده تصویب نشود هموطنان هوشیار باشند و فریب سود جویان را نخورند.

کلاهبرداری ماشین با فروش حواله خودرو

مرداد 1402: سرهنگ محمد شریفی، رئیس اداره فرهنگی اجتماعی پلیس آگاهی فراجا ، اعلام کرد در پی شکایاتی مبنی بر فعالیت کلاهبرداری شخصی از طریق فروش حواله خودرو و عدم تحویل خودروها، پرونده به کارآگاهان پلیس اگاهی شهرستان سبزوار ارجاع شد. بررسی های اولیه کارآگاهان حاکی از این بود که فردی به هویت معلوم اقدام به فروش حواله خودرو به مبلغی بالاتر از کارخانه و کم تر از قیمت بازار آزاد کرده و پس از اینکه حدود 40 الی50 دستگاه خودرو را سر موعد تحویل داده متواری شده است. مالباختگان از شهرهای مختلف تهران، سمنان، ورامین، سبزوار، ششتمد، خوشاب، داورزن، جوین، جغتای اقدام به واریز پول به حساب متهم کرده بودند. طبق تحقیقات تاکنون بیش از 300 نفر شاکی شناسایی شده که ارزش کلاهبرداری صورت گرفته بالغ بر 250 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود اکنون پس از یک ماه تلاش شبانه روزی کارشناسان دایره اطلاعات جنایی و کلاهبرداری پلیس آگاهی مشخص شد که متهم در چندین استان کشور (تهران، مشهد، کرمان، مازندران و گلستان) در حال تردد بوده که وی در شهر گرگان شناسایی و طی یک عملیات غافلگیرانه در منزلش شناسایی و دستگیر شد. پس از انتقال این کلاهبردار به اداره پلیس آگاهی وی اعتراف کرد با همکاری چهار نفر دیگر و با برنامه ریزی قبلی اقدام به فروش حواله خودرو کرده و پس از تحویل چندین دستگاه سرموعد و جلب اعتماد شهروندان متواری شده است. متهم نامبرده با قرار بازداشت موقت تحویل زندان شد. با این حال نظر به مراجعه روزانه شکات جدید تحقیقات جهت شناسایی متهمان متواری کماکان ادامه دارد.

وی ضمن هشدار به شهروندان، تاکید کرد پ به هیچ عنوان فریب تبلیغات و آگهی های افراد کلاهبردار در سایت ها و ... را نخورید و حتما در این خصوص از منابع رسمی و معتبر اقدام به ثبت نام و خرید خودرو کنند. شهروندان می‌بایست فریب وعده‌های پوچ و وسوسه انگیز شرکت‌های بدون مجوز و افراد ناشناس مبنی بر تحویل خودرو با شرایط ویژه و استثنایی را نخورند. کلاهبرداران معمولا طعمه‌های خود را از بین افرادی انتخاب می‌کنند که آشنایی کافی با فرآیندهای قانونی ندارند. هموطنان لازم است در برخورد با شرکت‌های اجاره‌ای و فاقد مجوز دقت لازم را به عمل آورده و موارد مشکوک را در اسرع وقت با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 درمیان بگذارند.

دیدگاه کاربران