رونمایی لانزادور در نمایشگاه ژنو 2023
لامبورگینی قصد دارد سه محصول فعلی خود را تا قبل از پایان 2024، به نیروی کمکی الکتریکی مجهز کند. اما نخستین محصول برقی این شرکت، نسخه نهایی از کانسپت لانزادور خواهد بود که هرچند در نمایشگاه خودرو ژنو 2023 بعنوان مدل مفهومی رونمایی شده است اما با حداقل تغییرات، از سال 2028 تولید خواهد شد. لامبورگینی لانزادور بهعنوان رقیب اصلی فراری پوروسانگوئه و رولزرویس اسپکتر، چهره یک GT را با ویژگیهای کراساور ترکیب کرده است.
معرفی لامبورگینی لانزادور
براساس اعلام خودروساز ایتالیایی، این شاسیبلند سه در به دو پیشرانه برقی با مجموع 1341 اسببخار قدرت مجهز شده است، که خروجی را به هر چهار چرخ انتقال میدهد.
کنترل جزئیات آیرودینامیکی بدنه مثل ورودی های هوا در جلو و دیفیوزر عقب به سامانه ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva) یا آیرودینامیک فعال لامبورگینی واگذار شده است، تا اجزای مذکور را برای حداقل مقاومت در برابر هوا و با ایجاد حداکثر نیروی رو به پایین بر بدنه تنظیم کند.
این کراساور برقی به سیستم تعلیق فعال با فنرهای بادی، کمکفنرهای تطبیقپذیر و قابلیت فرمانپذیری محور عقب مجهز شده است، ضمن اینکه سامانه توزیع گشتاور هم خروجی پیشرانه را بین هر چهار چرخ توزیع میکند، تا هندلینگ و پایداری در پیچها افزایش یابد.
سامانه کنترل دینامیک جدیدی به نام LDVI برای این خودرو توسعه یافته است، که با استفاده از یک الگوریتم پیچیده، پویایی خودرو را مطابق با نیازهای راننده، تنظیم خواهد کرد.
در نمای ظاهری لانزادور با تناسبات منحصربهفرد طراحی مواجه هستیم، که عادت به آن به زمان نیاز دارد. این خودرو در عین فاصله بیشتر نسبت به سطح زمین، جزئیات بدنه لامبورگینی رووئلتو را با قابلیتهای لامبورگینی اوروس برای گذر از جادههای ناهموار همراه میکند. البته لانزادور حدود 10 سانتیمتر پایین تر از اوروس قرار میگیرد. قطعات مشکی براق در بخش پایینی بدنه هم حسی از ارتفاع کمتر را القا میکند.
رد پای طراحی سایر محصولات لامبورگینی همچون کانتاش، مورسیهلاگو و سستو المنتو را میتوان در لانزادور مشاهده کرد. گلگیرهای زاویهدار، الگوی Y شکل روی بدنه و چراغهای سهتایی عقب، از مهمترین موارد قابل اشاره به شمار میآید. شیب سقف هم با توجه به حضور دو سرنشین در بخش عقب شکل گرفته است.
برخلاف سوپراسپرتهای لامبورگینی، درهای لانزادور به طرف بالا باز نمیشود اما ناامید نشوید چراکه با ورود به فضای کابین این خودرو، با محیطی چشمگیر و البته جادار مواجه خواهید شد. داشبورد و کنسول مرکزی تحت تاثیر فرم Y شکل گرفته است. با وجود دو نمایشگر مجزا برای راننده و سرنشین جلو، از نمایشگر مرکزی خبری نیست. روی کنسول مرکزی میتوان تعدادی دکمه و البته دکمه استارت را مشاهده کرد.
طراحی کابین لانزادور را میتوان یکی از جدیدترین قدمهای لامبورگینی در جهت کاهش ردپای کربنی دانست. مثلا در برخی روکشها از پشم گوسفند استرالیایی استفاده شده است، که با توجه به رشد هرساله آن، یک ماده تجدیدپذیر بهشمار میآید. نخهای بهکار رفته در دوخت صندلیها و پوشش داخلی درها نیز از نایلون بازیافتی ساخته شدهاند درحالیکه فوم صندلیها از پلاستیک بازیافتی و به روش پرینت سهبعدی تولید میشود. حتی در پروسه ساخت روکشهای چرمی هم از آب باقیمانده از فرآیند تولید روغن زیتون استفاده شده است، تا از ورود مواد اسیدی و سمی آن به طبیعت جلوگیری شود.
از آنجا که 5 سال تا شروع تولید لامبورگینی لانزادور باقی مانده است، نمیتوان درباره قیمت آن سخن گفت ولی مطمئنا با خودرویی ارزان قیمت مواجه نیستیم.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com