• اخبار جايگاه سوخت گاز، بنزين و گازوييل

احداث سه جایگاه کوچک مقیاس

اخبار جایگاه سوخت گاز، بنزین و گازوییل

19 فروردین 1403 10:51

احداث سه جایگاه کوچک مقیاس

فروردین 1403: علیرضا صادقی‌بخش، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران، از راه‌اندازی ۳ جایگاه سوخت کوچک مقیاس در نیمه نخست امسال در مرکز شهر تهران خبر داد.

وی توضیح داد یکی از موضوعاتی که به عنوان یک نیاز در منطقه 6 تشخیص داده شده ایجاد جایگاه سوخت است. تعداد پمپ بنزین‌های منطقه 6 با توجه به 1.5 میلیون جمعیت شناور روزانه، پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. بر این اساس سراغ راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس رفتیم که تجربه موفقی در برخی مناطق است، در این راستا 5 نقطه را برای ایجاد جایگاه سوخت شناسایی کردیم که قرارداد 3 مورد از آن‌ها منعقد شده و وارد فاز اجرایی شده‌ایم.

وی افزود یکی از این جایگاه‌ها در شهرک والفجر قرار دارد که عملیات اجرایی آن 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرارداد دو جایگاه دیگر نیز برای آغاز عملیات اجرایی ابلاغ شده است.

اتصال تقریبا تمام جایگاه‌های تهران به سامانه هوشمند

دی 1402: جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اعلام کرد نزدیک به ۱۰۰ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند. از ۴ هزار و ۳۰۵ جایگاه عرضه سوخت فعال در کشور، ۴ هزار و ۲۱۳ جایگاه عملیاتی شده‌اند.

وی افزود البته ممکن است هنوز در معدودی از جایگاه‌ها در سطح کشور به دلیل تعمیرات نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری و دیگر موارد مربوط به خود جایگاه‌ها، مشکلاتی وجود داشته باشد، اما عملیات اتصال جایگاه‌های عرضه سوخت به سامانه هوشمند سوخت تکمیل شده است و این نواقص احتمالی نیز بخشی از فرآیند تکمیلی و طبیعی عملیات رفع اختلال است که به زودی حل خواهد شد، اما هم‌اکنون در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور امکان عرضه سوخت سهمیه‌ای از طریق سامانه هوشمند سوخت ممکن است.

طبق گفته‌های وی، در نخستین ساعت‌های پس از به وجود آمدن این اختلال در روز 27 آذر ماه، به سرعت کمیته بحران را تشکیل دادیم و نخستین اقدام عملیات بای‌پس تمامی جایگاه‌های سوخت بود که بتوانند سوخت را عرضه کنند که این هدف تا ساعت 9 شب همان روز به‌سرعت در همه جایگاه‌ها رفع شد و گام دوم اتصال جایگاه‌ها به سامانه برای عرضه بنزین سهمیه‌ای بود که به سرعت در دستور کار قرار گرفت و با حضور بیش از 800 تیم عملیاتی تا پایان روز سه‌شنبه (28 آذرماه) نزدیک به 90 درصد جایگاه‌ها به سامانه متصل شدند و این آمار هم‌اکنون به بیش از 96 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت در منطقه تهران، 330 جایگاه عرضه سوخت فعال است که از این تعداد بیش از 97 درصد جایگاه‌ها (معادل 317 جایگاه) در مدار سوخت‌رسانی از طریق سامانه هوشمند سوخت قرار گرفته است. اکنون بخشی از شلوغی جایگاه‌ها در روزهای گذشته، مربوط به استفاده از سهمیه ماه جدید است. اما هموطنان در روزهای آینده فرصت دارند تا در نوبت‌های متعدد برای استفاده از سهمیه خود اقدام کنند. به هر حال ممکن است برخی از جایگاه‌ها به دلیل سرویس‌های عملیاتی، تعمیرات و دیگر موارد وارد سرویس نشده باشند، اما هیچ جایگاهی به علت اختلال سامانه هوشمند سوخت از سرویس خارج نیست. خوشبختانه رضایت مردم فراهم شده است و عملیات سوختگیری طبق روال عادی در جایگاه‌های مناطق سی‌وهفت گانه سراسر کشور در حال انجام است و ازدحام و شلوغی در جایگاه‌ها وجود ندارد.

اتصال 239 جایگاه به سامانه هوشمند سوخت

دی 1402: رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت، اعلام کرد در استان تهران از مجموع 330 جایگاه عرضه سوخت، تا این لحظه 239 جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل شده اند و امکان سوخت گیری با کارت سوخت شخصی و دریافت بنزین یارانه ای 1500 تومانی در این جایگاه ها فراهم است. بقیه جایگاه ها نیز به صورت آفلاین و با عرضه بنزین 3000 تومانی در مدار هستند و توزیع بنزین در تهران بدون وقفه در حال انجام است.

وی افزود اتصال بقیه جایگاه ها به سامانه هوشمند سوخت نیز در دست انجام است و امروز در سطح استان تهران 41 جایگاه دیگر نیز به سامانه متصل خواهند شد.

امکان سوخت‌گیری با کارت در 40 درصد جایگاه‌ها

آذر 1402: جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، درباره مشکل جایگاه‌های سوخت توضییح داد مرحله اول توانستیم تمام جایگاه‌های سطح کشور را وارد مدار کنیم و سپس استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها مطرح شد که با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر 40 درصد جایگاه‌های کشور این قابلیت را دارند که فرآیند سوخت‌گیری را با استفاده از کارت سوخت انجام دهند.

وی افزود در شرایط فعلی روی استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها متمرکز هستیم و سعی داریم تا آخر وقت امروز این موضوع را نیز در جایگاه‌ها به طور کامل عملیاتی کنیم.

از صبح روز 27 آذرماه، روند سوخت‌رسانی در 60  درصد جایگاه‌های کشور با مشکل مواجه شد و با توجه به تمهیدات صورت گرفته عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌ها در مرحله نخست  به صورت آفلاین و با نرخ 3000 تومانی صورت گرفت، اما در نهایت با وارد مدار شدن تمام جایگاه‌ها، قابلیت سوخت‌گیری با استفاده از کارت نیز فراهم شده و به گفته مسئولان مربوطه تا آخر وقت امروز نیز این مشکل به طور کامل حل و امکان سوخت گیری در تمام جایگاه‌ها با کارت فراهم خواهد شد.

فعال شدن جایگاه های سوخت تا 24 ساعت آینده

آذر 1402: جواد اوجی، وزیر نفت، بعدازظهر روز دوشنبه مورخ 27 آذرماه، در ‌ بازدید از جایگاه سوخت «بهار شیراز» در تهران در جمع خبرنگاران، با اشاره به آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت کشور گفت: به محض حمله سایبری به جایگاه‌ها، تیم ستاد بحران در شرکت پالایش و پخش شکل گرفت و اقدامات برای فعال کردن پمپ بنزین‌ها انجام شد، خوشبختانه تجربه سال 1400 و حمله سایبری به جایگاه سوخت به ما برای مدیریت این بحران کمک می‌کند.

تاکنون 1650 جایگاه سوخت به صورت دستی و آفلاین وارد مدار شده است و تا 2 الی 3 ساعت آینده همه جایگاه‌ها فعال شده و بنزین را فعلا به قیمت آزاد به مردم عرضه می‌کنند تا جایگاه‌ها به صورت آنلاین نیز به سامانه سوخت وصل شوند. وزیر نفت تأکید کرد: سهمیه بنزین شهروندان محفوظ است و افزایش قیمت بنزین شایعه‌ای بیش نیست.

افزایش سه برابری قیمت گاز LPG

آبان 1402: به تازگی متوجه شدیم که قیمت گاز LPG برای خودروها با افزایش زیادی مواجه شده است. قیمت این گاز، لیتری 2 هزار تومان تا 2500 تومان بود که به ناگاه به لیتری 7000 تومان افزایش‌یافته است.

بنابراین رانندگانی که خودروهای آنان گازسوز است و گاز LPG مصرف می‌کنند در کمال ناباوری متوجه شدند قیمت این نوع گاز بیش از 3 برابر افزایش‌یافته است. جایگاه‌داران این نوع گاز نیز می‌گویند شرکت، سهمیه گاز آن‌ها را قطع کرده و آن‌ها مجبورند با قیمت آزاد گاز LPG برای خودروها، تهیه و الا جایگاه را باید تعطیل کنند.

جزئیات روند احداث جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس

آبان 1402: جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با موضوع مصوبه تیرماه 1401 شورای اسلامی شهر تهران برای احداث جایگاه های سوخت کوچک مقیاس و گزارش عملکرد شرکت  ساماندهی صنایع و مشاغل برگزار شد. سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر، درباره عملکرد شرکت ساماندهی در راستای اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و احداث جایگاه های کوچک مقیاس توضیحاتی ارائه داد.

پس از استماع گزارش شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد باید سالانه 110 جایگاه کوچک مقیاس در تهران ساخته شود. آمار موجود حاکی از این است که  اقدامات لازم برای ساخت جایگاه‌های مورد نیاز انجام نشده؛ البته در این موضوع به دنبال مقصر نیستیم، بلکه درخصوص روش‌های کار صحبت می‌کنیم. زمین های کوچک که می‌توان در آنها جایگاه سوخت احداث کرد در مناطق هستند و باید شهرداران مناطق نقش موثرتری داشته باشند. باید نوع نگاه خود را تغییر دهیم. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید با مدل مشارکتی با شهروندان کار کنیم؛ هیچ سمی مهلک تر از این نیست که بخواهیم کارها را با بروکراسی پیچیده و طولانی سازمان انجام دهیم.

وی افزود برای پیشبرد پروژه‌ها باید اجازه دهیم بخش خصوصی کار را پیش ببرد. بخش خصوصی با روش بهتری می‌تواند کار را پیش ببرد و چالش های ایجاد شده را حل کند مهمترین هنر ما این است که زمین‌ها را به دست بخش خصوصی بسپاریم و مجوزها را به آنها واگذار کنیم. متأسفانه روند احداث جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس در برخی از مناطق به هیچ وجه مطلوب نیست و بر همین اساس باید جلسه ای با شهرداران مناطق 22 گانه درباره چرایی ساخته نشدن جایگاه‌ها برگزار شود، اگر مناطق در این خصوص کوتاهی کرده‌اند باید حتما پاسخگو باشند کرد.

طبق گفته‌های آقای تشکری هاشمی، از 110 جایگاهی که باید سال گذشته ساخته می‌شد هیچ جایگاهی ساخته نشده و از 110 جایگاه امسال نیز خبری نیست. شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل باید نقش تسهیلگری خود را به درستی انجام دهد تا تلاش او به عنوان کارگزار منتج به نتیجه ‌شود. هدف شورای شهر تهران حل مشکلات شهروندان است صف پمپ‌های بنزین بسیار طولانی شده است و باید با ساخت جایگاه‌های متعدد در سطح محلات این مشکل برطرف شود. ضمنا ساخت جایگاه‌های کوچک مقیاس در خیابان دادمان منطقه 2، خیابان والفجر منطقه 6، خیابان الغدیر منطقه 18، خیایان بوعلی منطقه 15، بزرگراه آزادگان منطقه 16،خیابان راهبر منطقه 20، بوستان جلالی منطقه 11 در دستور کار است و براساس آنچه که شورای شهر تهران مصوب کرده ساخت 110 جایگاه کوچک در دستور کار است و شرکت  ساماندهی صنایع و مشاغل باید تا پایان سال این جایگاه ها را تحویل دهد.

احتمال اجرای طرح CNG رایگان

مهر 1402: محسن جوهری، رئیس هیأت مدیره انجمن CNG ، اشاره کرد طرح ارائه سی ان جی رایگان همچنان بر روی میز وزارت نفت قرار دارد. این  طرح، طرحی است که از طریق انجمن ارائه شد و در معاونت برنامه ریزی وزارت نفت نیز مورد برسی قرار گرفت، اما دولت برای اجرای این طرح به جمع بندی نرسید. یکی از دلایل عدم اجرای این طرح، مشکلات زیرساختی بود اما همچنان پیگیر آن هستیم تا این طرح اجرایی شود.

وی تاکید کرد با توجه به اینکه احتمال افزایش و اصلاح قیمت بنزین وجود ندارد ممکن است در آینده این تصمیم اجرایی شود. سهم سی ان جی سال گذشته در سبد سوخت 21 درصد بوده است. در سال گذشته سهم سی ان جی برای خودروهای سبک از سبد سوخت 21 درصد بوده است که متأسفانه با کاهش مصرف سی ان جی در سال جاری مصرف به 14 درصد کاهش پیدا کرده است. افزایش سهمCNG می‌تواند منجر به کاهش مصرف بنزین شود. دولت به دنبال این موضوع است که سهم سی ان جی را افزایش دهد تا با جایگزینی آن در مصرف بنزین صرفه جویی شود.

ظرفیت جایگاه سوخت گاز در ایران

مهر 1402: همایون صالحی، رییس انجمن جایگاه داران، اعلام کرد در حال حاضر تعداد جایگاه های CNG در کشور خوب است و کمبودی در این زمینه نداریم. جایگاه‌های فعلی تا 40 میلیون متر مکعب ظرفیت ارائه خدمات دارند، بنابراین کاهش تقاضا برای این سوخت به دلیل کم بودن تعداد جایگاه‌های سوخت نیست. تعداد جایگاه‌ها به نسبت میزانی که توزیع می‌شود زیاد هم هست اما مشکل از خودروسازان است که بر سر افزایش رغبت به سمت این سوخت مانع ایجاد کرده‌اند.

وی افزود در حال حاضر هر یک متر مکعب مصرف سی‌ان‌جی منجر به کاهش مصرف یک لیتر بنزین می‌شود. اگر از تمام ظرفیت جایگاه‌های موجود سی‌ان‌جی استفاده شود 40 میلیون لیتر از مصرف بنزین کم می‌شود.

دیدگاه کاربران