• حذف کارت سوخت جايگاه داران

استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی است

کارت سوخت آزاد جایگاه داران

25 فروردین 1403 10:55

استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی است

فروردین 1403: علی‌اکبر عرب‌عامری، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره کارت‌های سوخت توضیح داد در قانون بودجه سال 1402 شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ملزم شده بود که 90 درصد توزیع بنزین را از طریق کارت سوخت شخصی انجام دهد که این الزام امسال به حداقل 95 درصد رسیده است. تا پایان بهمن ماه سال 1402، استفاده 67 درصدی از کارت سوخت محقق شده بود که با توجه به کافی بودن تعداد سهمیه اختصاص‌یافته یارانه‌ای و آزاد خودروهای شخصی برای عموم مردم، لازم است مردم استفاده از کارت سوخت شخصی را در اولویت قرار دهند.

وی افزود به‌منظور خدمات‌رسانی مناسب در ایام نوروز امسال به مسافران به‌صورت موقت، تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها از 2 تا 4 برابر افزایش یافت که این حجم با توجه به پایان سفرها به روال پیش بازگشته و این طور نبوده که تعداد کارت‌ها کاهش یابد. هم‌اکنون تعدادی کارت آزاد در جایگاه‌ها با توجه به تعداد نازل‌های هر جایگاه موجود است تا افرادی که سهمیه آن‌ها به اتمام رسیده یا نوپلاک هستند، از آن برداشت کنند که سقف برداشت این کارت‌ها با توجه به میانگین سوختگیری خودروها در کشور (30 تا 35 لیتر) 40 لیتر است.

کارت‌های سوخت آزاد به‌زودی حذف می‌شوند

فروردین 1403: جواد اوجی، وزیر نفت، اعلام کرد مصرف بنزین در ایام 14 روز عید، تقریباً نزدیک 6 تا 7 میلیون لیتر نسبت به سال گذشته رشد کرده است. قانونگذار در قانون بودجه 1403، وزارت نفت را مکلف کرده تا 95 درصد عملیات سوخت‌گیری از طریق کارت‌های سوخت شخصی افراد انجام شود و ما مکلف به اجرای این قانون  هستیم. بنابراین با اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت خواهد گرفت بعد از پایان سفرهای نوروزی این قانون را اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود این اقدام در هفته‌های آتی با هدف مدیریت مصرف بنزین انجام می‌شود. نزدیک 19 و نیم میلیون کارت سوخت برای خودروهای شخصی صادر شده است. امروز هم همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان کارت سوخت را صادر می‌کنند، بنابراین خواهش می‌کنم هموطنان برای عملیات سوخت‌گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنند. ما در ایام نوروز روزهایی تجربه کردیم که نزدیک 152 میلیون لیتر مصرف بنزین را شاهد بودیم. تولید ما نیز روزانه 114 تا 115 لیتر در روز است. تمام پالایشگاه‌های ما 24 ساعته در حال فعالیت هستند. اگر یک پالایشگاه 100 هزار بشکه‌ای احداث کنیم که حداقل سه تا چهار سال زمان می‌برد و حداقل 3 تا 4 میلیارد دلار بار مالی دارد، 8 تا 10 میلیون بنزین تولید می‌کند. این یعنی ما باید سالی چهار پالایشگاه احداث کنیم که این میزان از مصرف را در مواقع اضطرار و این میزان مصرف، شرایط را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد به همکاران گفته‌ایم یک هفته تا 10 روز این موضوع اطلاع‌رسانی شود و هر هموطنی با کارت سوخت شخصی خود عملیات سوخت‌گیری را انجام دهد. نزدیک یک سال است ما در زمینه صدور کارت سوخت خودرو اطلاع‌رسانی کردیم و از یک ماه زمان به کمتر از دو تا یک هفته این میزان را کاهش دادیم. این اقدام ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد، ما از روش‌های غیرقیمتی استفاده می‌کنیم تا مصرف سوخت را کنترل کنیم.

وزیر نفت همچنین افزود خودروهای دوگانه‌سوز هم حتماً از سهمیه گاز خود استفاده کنند. به خودروسازان هم اعلام می‌کنیم که به گازسوزکردن خودروها در کنار هیبرید کردن خودروها توجه کنند. امروز ظرفیت جایگاه‌های CNG روزانه تا 35 میلیون مترمکعب است، اما مصرف روزانه، عدد 20 تا 22 میلیون مترمکعب را نشان می‌دهد. وزارت نفت هم به صورت مجانی برای خودروهای عمومی به سمت گازسوزکردن حرکت کرده است و از خودروسازان هم می‌خواهیم که در این زمینه برای تولید خودروی گازسوز با ما همکاری کنند.

اختصاص کارت سوخت مازاد براساس میزان فروش و تردد

اسفند 1402: علی‌اکبر عرب‌عامری، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در خصوص افزایش کارت سوخت جایگاه‌ها در ایام نوروز توضیح داد قاعدتا کارت سوخت در جایگاه ها افزایش پیدا خواهد کرد که تا با مشکل مواجه  نشویم. در حال حاضر تعداد مازاد کارت سوخت  بر مصارف باید از کارت آزاد جایگاه تأمین شود، ما کارت مازاد تولید خواهیم کرد و باتوجه به میزان تردد در جایگاه ها و مسیرهای پرتردد کارت سوخت افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود هر کارت سوخت جایگاه‌ها با 7 هزار لیتر سوخت جواب‌گویی 200 خودرو برای سوخت‌گیری خواهد بود، هر جایگاهی باتوجه به میزان فروش طبق سنوات گذشته محاسبه و کارت در اختیارشان قرار خواهد گرفت. در ماه گذشته به جز برخی از جایگاه های تهران، تعداد کارت سوخت جایگاه ها را افزایش نداده ایم، تعداد کارت سوخت که چه میزان جوابگو است لحاظ خواهد شد. کارت سوخت ها جوابگو تمامی جایگاه ها است و مشکلی در این خصوص نداریم به طوری که کارت مازاد هم به جایگاه ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد کارت سوخت جایگاه یک منطقه در تهران فقط در همان نقطه جوابگو است و در جایگاه های دیگر نمی‌توان استفاده کرد.

افزایش تعداد کارت سوخت جایگاه‌ها در نوروز

اسفند 1402: رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، در یک برنامه تلویزیونی، درباره افزایش حجم سفرها در ایام نوروز و افزایش میزان مصرف بنزین صحبت کرد. وی توضیح داد در این ایام نیاز به کارت‌های سوخت بیشتر در جایگاه‌های سوخت در سراسر کشوراست. در ایام نوروز به فراخور میزان فروش جایگاه‌ها و تعداد جایگاه‌هایی که در مسیرها قرار دارند، تعداد کارت‌ها افزایش پیدا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که بین 20 الی 40 درصد تعداد کارت‌های آزاد سوخت، در این ایام افزایش یابد.

محدودیتی در سوخت‌گیری وجود ندارد

شهریور 1402: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در مراسم طرح کیفی سازی نفت کوره و تولید کک سوزنی با استفاده از دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت، اعلام کرد محدودیتی برای سوخت‌گیری جایگاه‌ها وجود ندارد. با توجه به اینکه کارت سوخت در اختیار همه مردم قرار دارد، کارتی به عنوان کارت اضطرار در جایگاه‌های سوخت پیش‌بینی شده است.

وی افزود تعداد کارت‌ها افزایش یافته، اما قطعا باید در حوزه کارت‌های جایگاه‌ها تراکنش را کنترل کنیم؛ زیرا هر چه میزان کارت جایگاه‌ها بیش‌تر شود، با توجه به اینکه قیمت نرخ دوم با کارت اعتبار یکسان است باید فرهنگ سازی صورت گیرد. باید این فرهنگ سازی ایجاد شود که مردم از کارت‌های خود استفاده کنند. کارت‌های سوخت شخصی 210 لیتر سهمیه دارند که ظرفیت قابل قبولی است و در شرایط اضطرار نیز می‌توان از کارت‌های جایگاه استفاده کرد. درواقع تعداد کارت‌های جایگاه‌ها افزایش یافته تا چالشی در این بخش وجود نداشته باشد.

جایگاه‌داران نقشی در تعیین تعداد کارت‌های آزاد ندارند

شهریور 1402: اسدالله قلیزاده، رئیس صنف جایگاهداران کشور، اظهار کرد اصولا هر جایگاه سوخت باید حداقل یک کارت آزاد داشته باشد؛ اما فعلا در مورد تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها و مشکلات موجود روند فعلی سوختگیری سکوت کرده‌ایم و تمام تلاش‌مان برای کاهش مشکلات است. ولی مردم بدانند که جایگاه‌داران نه تنها هیچ نقشی در این تصمیمات ندارند،  بلکه بیشترین آسیب‌ها و زیان‌های مادی و معنوی متوجه آن هاست. بنابراین در شرایط فعلی همدلی بین کارکنان جایگاه‌ها و مردم می‌تواند مشکلات را کمتر کند و توصیه ما این است افرادی که کارت سوخت شخصی دارند و اکثریت هستند حتما از آن استفاده کنند و به امید کارت آزاد جایگاه به پمپ بنزین نروند. زیرا کارت‌های جایگاه‌ها هم محدودیت‌های خاص خود را دارد، البته میزان استفاده مردم از کارت سوخت شخصی افزایش چشمگیر داشته ولی برای تحقق مصوبه مجلس کافی نیست.

اخطار شرکت نفت به جایگاه های بدون کارت

مرداد 1402: جلیل سالاری معاون وزیر نفت می‌گوید یک کارگروه نظارت بر جایگاه‌های عرضه فعال کرده‌ایم که بازدیدهای سرزده به جایگاه‌ها دارند و به‌جایگاه‌هایی که می‌گویند کارت سوخت نداریم اخطار می‌دهیم. چراکه متناسب با نیاز هر جایگاه و میزان تردد و مراجعه‌ای که دارد، کارت آزاد سوخت در اختیار جایگاه‌ها قرار گرفته و توقف سوخت‌رسانی با بهانه نبود کارت آزاد، پذیرفتنی نیست.

جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش

هم‌اکنون حدود 75 درصد عرضه بنزین با کارت سوخت شخصی صورت می‌گیرد که بر اساس قانون بودجه تا پایان شهریور 1402 باید این رقم به 90 درصد برسد.

حذف کارت سوخت جایگاه طبق فروش است

تیر 1402: صادقی، مدیر سامانه هوشمند کارت سوخت، گفت مالکان وسایل نقلیه نوپلاک که کارت هوشمند سوخت خود را دریافت نکرده‌اند لازم است برای بررسی وضع کارت هوشمند سوخت خود به دفاتر پلیس + 10 مراجعه و در صورت نیاز درخواست خود را ثبت کنند. کارت‌های سوخت جامانده در جایگاه‌ها تا سه ماه نگهداری و در صورت مراجعه مالک با مدارک کارت خودرو و کد ملی  این کارت قابل تحویل است. متقاضیان درخواست کارت هوشمند سوخت نوشماره و المثنی برای پیگیری از وضعیت درخواست کارت سوخت خود به درگاه post.ir مراجعه کنند و یا سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان 09627 تماس بگیرند. برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی کارت هوشمند سوخت، نسبت به رمزگذاری روی کارت سوخت اقدام و در صورت فراموشی رمز کارت سوخت شخصی برای رمزگشایی به نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در استان محل سکونت و در مسافرت‌ها به اولین ناحیه استان مقصد مراجعه شود.

وی توضیح داد حذف کارت سوخت جایگاهداران بر اساس میزان فروش است. به طوری که جایگاه‌های سوختی که عرضه کم تری دارند به آن‌ها یک کارت تعلق می‌گیرد. جایگاه‌های پرفروش همچنان یک سکو و یک کارت را خواهند داشت. در مراکز شهر‌ها هم به همین روال است، یعنی هر یک سکو یک کارت سوخت.

حذف تدریجی کارت آزاد جایگاه تا شهریور 1402

تیر 1402: علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان اینکه براساس بند ه تبصره 14 قانون بودجه سال 1402، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز، قانون وزارت نفت را مکلف کرده که تا پایان شهریورماه استفاده از کارت شخصی وسیله نقلیه، برای خودروهای بنزین‌سوز تا 90 درصد و برای خودروهای نفت گازسوز تا 95 درصد پیاده‌سازی شود، ادامه داد: از ابتدای سال 1402 براساس ابلاغیه همین بند قانونی، بعد از اطلاع رسانی‌های مناسبی که در شهرستان‌های مختلف  انجام شد، تمامی کارت‌های سوختی را که مردم درخواست داده بودند چه به صورت کارت‌های المثنی و چه به واسطه خودروهای نو شماره و نوپلاکی که شماره گذاری شده بود کارت‌ها را آماده کردیم و پست نیز آن‌ها را در اختیار مردم قرار داد.

نژادعلی افزود: روی کارت‌های هوشمند سوخت شخصی، هم سهمیه نرخ اول 1500 تومانی و هم سهمیه اعتباری نرخ دوم 3000 تومانی درج شده، اعداد سهمیه نیز تغییری نکرده و همان سهمیه‌هایی که از قبل مردم می‌توانستند استفاده کنند در کارت سوخت موجود است.

کاهش کارت آزاد جایگاه داران تا شهریور 1402

به گفته وی این بهبود نظام توزیع بنزین به خاطر این است که هنگامی که شخصی با کارت شخصی خودش سوختگیری می‌کند عملا براساس فرآیندهای داده‌ای می‌توانیم متوجه شویم که در چه گروه‌های خودرویی، باید چه تمهیداتی را ببینیم، استفاده از کارت جایگاه که به صورت اضطراری فقط در داخل جایگاه‌ها قرار دارد، مشخص نمی‌کند که کدام خودرو سوختگیری کرده، بنابراین موضوع ساماندهی کارت‌های داخل جایگاه مطرح شد. ضمن اینکه جمع آوری کارت و اینکه جایگاهی کارت اضطراری یا کارت جایگاه نداشته باشد امکان پذیر نیست، در شرایط اضطرار اگر مالک خودرویی کارت شخصی همراه خود نداشته باشد، موظف هستیم  که به تعداد مناسب کارت  در جایگاه قرار دهیم.

نژادعلی با بیان اینکه از از سال 1386 که سامانه هوشمند سوخت ایجاد شد کارت سوخت جایگاه‌ها فقط برای شرایط اضطرار بود، صراحت این بند قانونی یعنی بند ه تبصره 14 قانون بودجه امسال نیز همین موضوع است که 90 درصد مردم قدر مسلم کارت‌های سوخت شخصی خودشان را هنگام ورود به جایگاه همراه خود دارند، گفت: با این حال باتوجه به حجم توزیعی در هر جایگاه کارت اضطراری در داخل جایگاه قرار داده شده است و این ساماندهی به تدریج صورت می‌گیرد.

سهمیه آزاد کارت‌های شخصی باید افزایش یابد

تیر 1402: ابراهیم الباجی، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت، خواستار افزایش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت شخصی شد و گفت اعمال محدودیت در کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها مشکلاتی را به وجود آورده و مدت زمان سوخت‌گیری را بیشتر کرده است.

بر اساس گفته‌های وی، در حال حاضر هر جایگاه یا هر سکوی سوخت فقط یک کارت سوخت آزاد دارد که با توجه به درخواست‌های زیاد، سهمیه کارت به اتمام می‌رسد و محدودیتی که به وجود می‌آید برای مردم و جایگاه مشکل‌ساز می‌شود. سهمیه ۶۰ لیتری ۱۵۰۰ تومانی و سهمیه آزاد ۱۵۰ لیتری برای خودروها سهمیه محدودی است که برای بسیاری در طول یکماه کم است و از این رو در جایگاه‌ها به دنبال مصرف سوخت آزاد هستند و اعمال محدودیت در کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها مشکلاتی در این خصوص به وجود آورده است. ترافیک و صف‌های طولانی در جایگاه‌ها و همچنین گاهی برخوردهای میان مردم و مشکلات دیگری که در این زمینه برای مردم به وجود آمده، از جمله مواردی است که باید در خصوص این اعمال محدودیت کارت‌های سوخت مورد توجه قرار بگیرد و در صورت امکان این موضوع اصلاح شود.

آقای الباجی گفت یکی از راهکارهایی که در این زمینه می‌تواند ارائه شود، این است که سهمیه آزاد کارت‌های سوخت شخصی افزایش یابد و بیشتر از ۱۵۰ لیتر شود تا حداقل اندکی از این مشکلات مربوط به سوخت گیری آزاد در جایگاه‌ها حل شود. همچنین یکی دیگر از راهکارها می‌تواند این باشد که تعداد کارت‌های آزاد سوخت جایگاه‌ها افزایش یابد تا بهتر بتوان به مردم خدمات رسانی کرد.

کارت سوخت آزاد حذف نشده اما کم شده!

تیر 1402: جواد اوجی، وزیر نفت، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کارت سوخت آزاد در پمپ بنزین‌ها یادآور شد: ما از شهریور سال 1401 سهیمه آزاد 250 لیتر در ماه را برای 19 میلیون خودرو و کارت سوختی که داریم به 150 لیتر کاهش دادیم. مردم هم می‌توانند هم از کارت سوخت خود و هم کارت سوخت جایگاه‌ها استفاده کنند.

وزیر نفت تصریح کرد: در هیچ جایگاهی کارت سوخت آزاد را قطع نکردیم بلکه تعدادش را کم کردیم تا مردم آرام آرام به سمت استفاده از سهمیه خودشان بروند و تا امروز یک رشد نزدیک به 50 درصدی را مشاهده می‌کنیم. بنابراین در هیچ جایگاهی گزارشی از اینکه کارت سوخت آزاد نباشد را نداشته‌ایم و اگر دیده شده اطلاع‌رسانی شود تا برخورد صورت گیرد.

حذف کارت سوخت جایگاه داران براساس میزان فروش

خرداد 1402: محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند کارت سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درباره حذف کارت سوخت جایگاه‌ داران توضیح داد حذف کارت سوخت بر اساس میزان فروش جایگاه است؛ به جایگاه‌هایی که سوخت کمتری عرضه می‌کنند، یک کارت تعلق می‌گیرد. همچنین جایگاه‌های پرفروش همچنان یک سکو و یک کارت سوخت را خواهند داشت. در مراکز شهرها هم هر یک سکو یک کارت سوخت خواهد داشت. اگر تقاضای مردم به جایگاه سوخت، بیشتر باشد، امکان افزایش تعداد کارت‌های اضطراری به ازای هر سکو نیز وجود دارد.

محمد صادقی؛ مدیر سامانه هوشمند کارت سوخت

وی تاکید کرد اگر افراد فاقد کارت سوخت، از جایگاه داران درخواست کارت اضطراری داشته باشند، اما جایگاه داران همکاری نکنند یا شارژ کارت سوخت جایگاه داران تمام شود، مردم می‌توانند این موارد را با شماره 09627 در میان بگذارند. جایگاه‌داران نیز در شرایط اضطرای می‌توانند از شرکت پخش منطقه خود، درخواست کارت سوخت یدکی داشته باشند.

آقای صادقی گفت اکنون مشخص نیست که طرح کاهش کارت های سوخت جایگاه‌داران از چه زمانی اجرایی خواهد شد. هدف از این کار جلوگیری از قاچاق سوخت بوده، زیرا در قانون بودجه به الزام استفاده از کارت سوخت شخصی تاکید شده است.

یک کارت سوخت آزاد برای جایگاه‌ داران از مرداد 1402

خرداد 1402: رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور، درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها توضیح داد استقبال مردم از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری بنزین آزاد کم‌نظیر بوده است و مردم در دو ماه گذشته به خصوص در کلانشهرها همکاری خوبی برای اجرای قانون بودجه 1402 مبنی بر ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها داشته‌اند.  هم‌اکنون میزان استفاده از کارت سوخت شخصی برای بنزین آزاد نسبت به قبل از اجرای طرح حدود 10 برابر شده است و روند افزایشی ادامه دارد.

رضا نواز؛ سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور

وی افزود با توجه به اینکه طبق قانون بودجه باید تا شهریور امسال، میزان استفاده از کارت سوخت شخصی به 90 درصد برسد و با توجه به مدلی که دولت در اجرای این قانون در پیش گرفته است، به نظر می‌رسد تا مردادماه امسال برای هر جایگاه تنها یک کارت سوخت برای بنزین آزاد وجود داشته باشد. تاکنون همکاری پرسنل جایگاه‌ها و مردم برای اجرای این طرح ایثارگرانه بوده است تا مردم آگاهی یابند که ضروری است از کارت سوخت شخصی برای بنزین آزاد استفاده کنند، زیرا کارت سوخت جایگاه‌ها به گونه‌ای در دسترس است که تنها مخصوص موارد اضطراری است.

وی توضیح داد ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها و الزام خودروها به استفاده از کارت سوخت شخصی، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار نهادهای متولی قرار می‌دهند که بتوانند بهتر از گذشته برای مدیریت مصرف سوخت اقدام کنند. در ابتدای اجرای طرح، کمی ترک کردن عادت قبلی در استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها سخت بود ولی اکنون روند استفاده از کارت سوخت شخصی افزایشی است و انشاالله که این طرح به خوبی تکمیل شود. امیدواریم با سرعت گرفتن صدور کارت‌های سوخت المثنی، مشکلات پیش‌روی این طرح به بهترین شکل ممکن برطرف شود.

افزایش استفاده از کارت شخصی با حذف کارت آزاد

اردیبهشت 1402: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به افزایش آمار مصرف استفاده از کارت سوخت شخصی، گفت دولت هزینه‌ای را برای تولید کارت‌های سوخت متحمل می‌شود، اما با استفاده از کارت آزاد جایگاه‌داران، میزان سوختگیری غیرمشخص بوده و اطلاعات شفافی در این باره وجود ندارد؛ بنابراین به این سمت حرکت کردیم که در زمینه آمار سوختگیری به سمت شفافیت حرکت و تصمیم‌گیری در دولت را نیز تسهیل کنیم.

وی افزود امکان تهیه کارت سوخت المثنی در کشور فراهم است و هم‌اکنون حدود ۳۸۰ هزار کارت سوخت المثنی در نوبت صدور قرار دارد. جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در کشور ۱۲ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارند که لازم است‌ با فرهنگ‌سازی در این زمینه، استفاده از این سوخت پاک افزایش یابد.

علی‌اکبر نژادعلی؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش

آقای نژادعلی عنوان کرد براساس بند ح تبصره ۱۴ در قالب بودجه ۱۴۰۲ وزارت نفت مکلف شده است به‌منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت‌گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط تدبیری اتخاذ کند که تا پایان نیمه نخست امسال ۹۰ درصد خودروهای بنزین‌سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت‌گازسوز، صرفاً از طریق کارت‌ سوخت شخصی سوختگیری کنند، بنابراین با تمهیدات اندیشیده‌شده در این باره، طرح سامان‌دهی کارت‌های اضطراری در جایگاه‌های سوخت کشور در دستور کار قرار گرفت. اطلاع‌رسانی‌های لازم و سامان‌دهی کارت‌های اضطراری در جایگاه‌ها انجام شد و با توجه به حجم مراجعات به جایگاه‌های سوخت، تعداد مناسبی کارت اضطراری در اختیار جایگاه‌داران قرار گرفت.

وی تاکید کرد در تمام نقاط کشور از جمله جایگاه‌های مرزی، کارت هوشمند سوخت آزاد اضطراری به مقدار کافی وجود دارد. توانستیم چالشی که سال گذشته در زمینه تأمین کارت‌های هوشمند سوخت وجود داشت، برطرف کنیم و تا پایان سال ۱۴۰۱، برای تمامی خودروها در کشور کارت سوخت صادر کرده و در اختیار مردم قرار دادیم.

توضیحاتی درباره حذف کارت سوخت بنزین

اردیبهشت 1402: رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران عنوان کرد بعد از آغاز طرح جمع‌آوری و ساماندهی کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌داران، شاهد افزایش استفاده از کارت سوخت شخصی در سوخت‌گیری با نرخ آزاد (3000 تومانی) هستیم. به طوری که این میزان، رشدی 4 برابری نسبت به زمان قبل از اجرای این طرح داشته است.  پیش‌بینی می‌شود که میزان استفاده مردم از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری با نرخ آزاد، در ماه جاری و ماه‌ آینده باز هم بیشتر خواهد شد و این سیر صعودی ‌است؛ انتظار می‌رود دارندگان کارت سوخت برای کاهش صف‌ها از کارت خود استفاده کنند.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران توضیح داد به گفته مسئولان در حال حاضر حدود 90 درصد مردم کارت سوخت شخصی در اختیار دارند. فرآیند صدور کارت سوخت المثنی نیز در حال انجام است و در مجموع همکاری مردم در اجرای این طرح، بسیار خوب است. با اجرای این طرح، در کلانشهرها به ازای هر سکو در جایگاه‌های پرتردد دو کارت سوخت آزاد و در بقیه نقاط، به ازای هر سکو یک کارت آزاد سوخت در جایگاه‌ها موجود است و هر جایگاه سوخت در هر نقطه کشور، حداقل یک کارت سوخت آزاد در اختیار دارد. البته در استان‌های مرزی الگوهای بومی در حال اجراست.

آقای نواز درباره جایگاه‌هایی که کارت سوخت آزاد ندارند گفت طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته، هستند جایگاه‌هایی که کارت سوخت آزاد دارند اما به مردم ارائه نمی‌دهند و علت آن نیز در چند نکته است؛ اول آنکه کارت‌های آزاد سوخت در جایگاه‌ها محدودیت سوخت گیری از نظر تعداد ندارند، اما از نظر حجمی فقط تا 8000 لیتر با هر کارت سوخت آزاد در 24 ساعت می‌توان سوخت‌گیری کرد. وقتی این میزان سوخت گیری با یک کارت قبل از اتمام شبانه روز انجام شود، دیگر با آن کارت، امکان سوخت‌گیری تا پایان شبانه روز وجود ندارد، در چنین مواقعی پرسنل ممکن است اعلام کند، کارت سوخت آزادی ندارد؛ البته این را هم در نظر بگیرید که حجم سوالات مردم در این خصوص از کارکنان جایگاه‌ها بالاست. در مواردی دیگر مشاهده شده که کارت سوخت آزاد توسط متقاضیان در حال استفاده بوده و متصدی جایگاه در مراجعه متقاضیان جدید به‌خاطر طولانی نشدن صف سوخت‌گیری، اعلام کرده که کارت آزاد ندارد تا مردم به استفاده از کارت خود روی بیاورند؛ البته مشکلات دیگری هم وجود دارد که رفته رفته در حال مرتفع شدن است.

وی افزود تمامی متصدیان جایگاه‌های سوخت باید در صورت تقاضای مردم، کارت آزاد سوخت‌گیری در اختیارشان قرار دهند. اگر مردم در مراجعه به جایگاهی با عدم ارائه کارت آزاد سوخت‌گیری مواجه شدند، می‌توانند مراتب را به شماره 09627 و 021775226780 درمیان بگذارند تا سریعا رسیدگی شود. البته این انتظار از مردم وجود دارد که در صورت داشتن کارت سوخت شخصی، از استفاده از کارت آزاد جایگاه‌ها خودداری کنند تا کسانی که به هر دلیلی کارت سوخت شخصی به همراه ندارند، از این کارت‌ها بتوانند استفاده کرده و شاهد ایجاد صف و معطل شدن دیگر افراد در زمان سوخت‌گیری نباشیم.

حذف کارت سوخت جایگاه داران صحت دارد؟

فروردین 1402: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، اطلاعیه‌ای را درمورد کارت‌های اضطراری جایگاه‌های سوخت منتشر کرد که به شرح زیر است:

«هیچ محدودیتی در استفاده از کارت‌های شخصی سوخت و همچنین کارت‌های جایگاه وجود ندارد و برای مالکان خودروها در کلیه جایگاه‌های سوخت کشور، امکان استفاده از هر دو نوع کارت به هر میزان میسر است.در راستای تکالیف تعیین شده در قانون، تحویل سوخت منحصرا با کارت هوشمند سوخت در کلیه مجاری عرضه صورت می‌گیرد و توصیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران استفاده از کارت سوخت شخصی به منظور بهبود نظام توزیع است.

حذف کارت سوخت جایگاه داران

در کلیه جایگاه‌های عرضه سوخت به تعداد مناسب کارت جایگاه برای استفاده هموطنان موجود است. در جهت ترغیب هموطنان برای استفاده از کارت سوخت شخضی، به منظور اجرای قانون مصوب مجلس، کارت‌های اضطراری جایگاه‌های سوخت ساماندهی خواهد شد.

پیرو اطلاعیه‌ها و توصیه‌های قبلی، از هموطنان عزیز درخواست می‌شود در صورت مفقودی کارت سوخت با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 نسبت به ثبت درخواست صدور المثنی اقدام کنند.هموطنان عزیزی که هنوز کارت هوشمند سوخت خود را دریافت نکرده‌اند، به سایت post.ir و epolice.ir مراجعه یا با سامانه پاسخگوئی 09627 تماس حاصل کنند.»

دلیل جمع‌ آوری کارت سوخت آزاد جایگاه‌ داران

فروردین 1402: علی زیار، قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، توضیحاتی را درباره سهمیه بنزین و جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاه‌ها ارائه داد‌.‌

طبق صحبت‌های وی، هیچ تغییری در سهمیه‌بندی و قیمت بنزین وجود نخواهد داشت و هدف از جمع‌آوری کارت‌های سوخت، تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است. زمانی که افراد از کارت جایگاه استفاده می‌کنند، نمی‌توان داده برای داده برای تحلیل مصرف وجود داشته باشد؛ اما زمانی که کارت‌هایی که در اختیار مردم قرار دارد از کارت‌های خود استفاده کرده مدیریت مصرف بهتری صورت می‌گیرد. اکنون ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به کارت‌های سوخت واریز می‌شود که با نرخ ۱,۵۰۰ تومان مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان استفاده ۱۵۰ لیتر بنزین با نرخ ۳ هزار تومان برای مردم وجود دارد. به همین دلیل مشکلی از بابت سوخت و کارت‌های سوخت نیست.

علی زیار؛ قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش

وی افزود البته باید در نظر داشت که همه کارت‌های سوخت جمع‌آوری نمی‌شود؛ بلکه تعدادشان کم می‌شود و کسانی که کارت خود را به همراه ندارند و یا فراموش کرده امکان استفاده از کارت‌های سوخت موجود در جایگاه‌ها وجود دارد. این یک فرهنگ سازی است تا همه مردم از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند تا بتوان مصرف سوخت در کشور را بهتر مدیریت کرد. سامانه هوشمند قابلیت‌های مختلفی دارد و می‌تواند در امر مدیریت مصرف به ما کمک کند و ما داده‌هایی داشته باشیم که بر مبنای آن بتوانیم برنامه ریزی کنیم و هم در بحث قاچاق سوخت و هم برنامه ریزی برای تولید و مدیریت مصرف به توفیق‌هایی دست پیدا کنیم.

آقای زیار گفت پس از تعطیلی سامانه هوشمند سوخت در دولت قبل داده‌های چندانی در رابطه با مصرف سوخت از دست خارج شد؛ مردم به استفاده نکردن از کارت‌های سوخت خود عادت کردند و اکنون نیازمند این فرهنگ سازی هستیم که مردم در جایگاه‌ها از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند تا بتوانیم این داده‌ها را در سامانه داشته باشیم و تحلیل‌های خود را راجع به تولید، مصرف و برنامه ریزی برای آینده بهتر به عمل آوریم.


اخبار کارت هوشمند سوخت

برای اطلاع از چگونگی ثبت نام کارت سوخت المثنی، مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت خودرو، نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت، استعلام کارت سوخت از شرکت پست و همچنین جهت اطلاع از چگونگی دریافت رمز کارت سوخت، نحوه تغییر رمز کارت و مراحل بازیابی رمز کارت سوخت در صورت فراموشی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

اخبار بنزین در ایران

مهم‌ترین اخبار سهمیه بنزین، شامل زمان واریز سهمیه ماهانه بنزین، قیمت جدید بنزین، میزان مصرف سوخت در ایران و آمار مصرف سالانه بنزین را در مقالات زیر بخوانید:

اخبار سهمیه سوخت خودرو

مهم‌ترین اخبار سهمیه بندی سوخت، شامل خبرهای جدید سهمیه سوخت تاکسی بنزینی و سهیمه تاکسی دوگانه‌سوز، سهمیه سوخت وانت‌بارها و همچنین سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران
Kar27588 1402/7/22
اخه راننده اسنپ هاچکارکنن کم ۲۵۰لیتربعدش ماشین های که خطی کارمیکنن چکارکنن بعدش بنزین خودشن تموم بشه توجاده چه کاربکنن چرابی سوادی تصمیمم گرفتین چرا
پاسخ
0
0
0
امید ابراهیمی 1402/5/30
من امروز ظهر تمام جایگاه های شاهین شهر اصفهان رو رفتم همشون گفتن کارت سوخت نداریم حالا اخبار بالا درسته یا واقعیت که چیز دیگری میگه.
پاسخ
0
0
1
مرادقلی 1402/5/28
من از زاهدان تا بندرعباس آمدم هیچ جایگاهی کارت بنزین آزاد بهم ندادن آخه من که صبح 60لیتر بنزین زدم چطوری باید اینهمه راه رو بیام
پاسخ
0
0
1
Dariush52 1402/5/21
من اکثر جایگاههایی شهر خودم را رفتم هیچ جایگاهی کارت سوخت نداشت
پاسخ
0
0
1
Mrbrs 1402/4/28
حرف الکی میزنن امروز توی مشهد جایگاه سوخت جاده سنتو که نرسیده به بلوار شاهده رفتم بنزین نداد گفت کارت سوخت بهمون ندادم. روی نفت خوابیدیم بعد اینا اینطوری حرف میزنن. خودشون کجا بنزین میزنن
پاسخ
0
0
2