مردم هزینه اضافی پرداخت نمیکنند
تیر 1401: جواد اوجی، وزیر نفت، اعلام کرد که قیمت سیانجی به هیچ عنوان تغییر نکرده و مردم همان قیمت 453 تومان به ازای هر مترمکعب را پرداخت میکنند. وی افزود که بر اساس مصوبه دولت، تنها کارمزد جایگاهداران افزایش یافته است؛ این هزینه اضافی (117 تومان) را دولت به جایگاهداران پرداخت میکند و مردم هیچگونه هزینه اضافی را پرداخت نمیکنند.
اداره کل روابط عمومی وزارت نفت نیز اطلاعیهای را منتشر کرد و در آن اعلام شد که تعیین قیمت 570 تومان برای هر مترمکعب سیانجی، به معنای تغییر قیمت برای مصرفکنندگان نیست و صرفاً برای نحوه محاسبه کارمزد جایگاهداران است. بدیهی است مابهالتفاوت قیمت فعلی سیانجی، یعنی 453 تومان، تا رقم اعلام شده از سوی دولت پرداخت میشود و قیمت هر مترمکعب سیانجی برای مصرفکنندگان همان نرخ قبلی 453 تومان است.
افزایش قیمت با نرخ جدید کارمزدها
تیر 1401: محمد حسین باقری، مدیر طرح سیانجی شرکت پخش فرآوردههای نفتی، درباره افزایش قیمت CNG توضیح داد که کارمزد جایگاههای سی ان جی 45 درصد افزایش پیدا کرده و خود جایگاهداران نیز از این افزایش راضی نیستند. همین امر سبب شده تا قیمت سی ان جی نیز افزایش یابد. اکنون مبلغ فروش هر مترمکعب سیانجی، 453 تومان است و با افزایش 45 درصدی کارمزد، این عدد به 562 تومان میرسد. بنابراین حدود 120 تومان بیشتر از مبلغ سوخت است.
وی گفت به همین خاطر، برای حل این مشکل، مجبور شدند در شرایطی که قصد افزایش قیمت سی ان جی نبود، قیمت آنرا افزایش دهند. اکنون قیمت هر مترمکعب سیانجی به 570 تومان رسیده و 115 تومان افزایش داشته است. این بدان معناست که هر خودرو هنگام مراجعه حدود 1000 تومان بیشتر میپردازد که مبلغ چشمگیری نیست؛ اما باز هم تمایلی به این افزایش قیمت نبوده است.
در همین خصوص علیاکبر عربعامری، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، گفت که دولت فعلا برنامهای برای افزایش قیمت گاز مایع ندارد. اگر قرار بود برنامهای در این راستا وجود داشته باشد، حتما در تبصره 14 مطرح میشد؛ اما تاکنون چنین موضوعی مطرح نشده است. وی افزود که حقالعمل جایگاهداران، به صورت سالانه و بر اساس ابلاغیه هیئت وزیران، توسط کمیتهای متشکل از سازمان حمایت از مصرف کننده، سازمان برنامه و بودجه و شرکت ملی پخش اعمال میشود؛ بدین گونه که بعد از مطالعه و بررسی مستندات هزینههای جایگاهها این مساله محقق میشود. سازمان حمایت بررسیهای لازم را انجام میدهد و طی جلسهای این موضوع توسط این سه سازمان بررسی میشود. اکنون به صورت غیر رسمی اعلام شده که افزایش 45 درصد خواهد بود. این طرح شامل بنزین، نفت گاز و سیانجی شده و این اختیار را به وزارت نفت داده که این افزایش را اگر تمایل داشت، برای حمایت از جایگاههایی که فروش کمتری دارند، به صورت پلکانی و با رعایت سقف بودجه تخصیصی، اعمال کند.
علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، نیز در این مورد اعلام کرد که افزایش حقالعمل جایگاهداران هیچ ارتباطی با قیمت سوخت ندارد و قرار نیست که تغییری در قیمتهای سوخت اعمال شود.
صرفه جویی در سوخت با کمک سی ان جی
خرداد 1401: فرید خاصهباف، عضو اتحادیه سوختهای جایگزین، درباره دوگانهسوز شدن خودروهای عمومی و مسافربری شخصی گفت که جلسات متعددی در این باره برگزار شده است. اما کمیسیون انرژی مجلس موافق نیست و ادعا میکند که قراردادها استاندارد نیستند. این کمیسیون باید منافع ملی را در نظر گیرد.
طبق گفتههای وی، تمامی تولیدکنندگان استاندارد هستند و به صورت دورهای و سالانه، چندین بار نمونهبرداری میشوند. ابتدا کیتهای نسل اول در دسترس بودند؛ اما اکنون اکثر تولیدکنندگان از نسل چهارم آنها استفاده میکنند.
خلیل علی عسگری، فعال حوزه صنعت سیانجی، از جایگزین کردن سیانجی به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات حوزه سوخت یاد کرد و افزود که اکنون بیش از 30 هزار نفر مستقیما در این حوزه کار میکنند و اگر خودروها این سوخت را مصرف کنند، 23 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد. طبق گفتههای وی، 95 درصد زیرساخت شبکه سیانجی در کشور وجود دارد. در ضمن، 7 کارخانه تولید مخزن موجود است که محصولات خود را صادر نیز میکنند. کارخانجات زیادی در حوزه کیت نیز وجود دارند. علاوه بر آنها، هزار مرکز خدمات پروانهدار هستند که با استاندارد خودرو را تبدیل و تحویل می دهند. لازم به ذکر است که کشور چین 7 میلیون خودرو دارد و 130 میلیون متر مکعب گاز مصرف میکند. اما در کشور ما با وجود 4 میلیون خودرو، 23 میلیون متر مکعب مصرف میشود.
سود 4 میلیارد دلاری به کمک سی.ان.جی
اردیبهشت 1401: محسن جوهری، عضو انجمن صنفی سی.ان.جی، به تصمیم سازمان برنامه و بودجه در سال 99 اشاره کرد؛ این سازمان با پیشنهاد سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درباره افزایش 54 درصدی حقالعملکاری برای کلیه جایگاههای عرضه سی.ان.جی، بدون در نظر گرفتن ارزشافزوده، موافقت نکرد.
وی در ادامه درباره تفکر این که جایگاههای سی.ان.جی سودآوری خوبی دارند، توضیح داد که در واقع با افزایش هزینههای جایگاهداری، عدم افزایش متناسب کارمزدها و حقالعملکاری با افزایش هزینهها، این جایگاهها دیگر سودآور نیستند. وی افزود که مشکلی جدی صنعت سی.ان.جی را تهدید میکند؛ 20 هزار نفر از شاغلین جایگاهها ممکن است بیکار شوند و بیش از 70 درصد جایگاهها، به دلیل مشکلات اقتصادی، تعطیل خواهند شد.
آقای جوهری از تخصیص بودجه برای ایجاد جایگاههای گاز مایع گله کرد و گفت که این طرحی شکست خورده است و بودجه باید صرف توسعه سی.ان.جی شود. وی اظهار کرد که دولت در سالهای اولیه حدود 3 میلیارد دلار برای سی.ان.جی سرمایهگذاری کرد؛ در حالی که این صنعت در سال گذشته حدود 4 میلیارد دلار سودآوری داشته است. آقای جوهری تاکید کرد که در حال حاضر نیمی از ظرفیت عرضه سی.ان.جی در کشور خالی است و در صورت ایجاد شرایط مطلوب، این سودآوری به 8 میلیارد دلار نیز خواهد رسید.
ثبت نام گاز سوز کردن خودرو
مراحل ثبت نام دوگانه سوز کردن خودرو از سایت gcr.niopdc.ir، شرایط دریافت خدمات رایگان دوگانه سوز ماشین، هزینه دوگانه سوز کردن خودروها و آمار جدید خودروهای تبدیل شده به گازسوز را در مقاله دوگانه سوز کردن خودرو مطالعه کنید.
قیمت جدید بنزین در ایران
برای اطلاع از آخرین اخبار گرانی قیمت بنزین، افزایش قیمت بنزین، قیمت بنزین سهمیه (بنزین یارانه ای)، قیمت بنزین سوپر و قیمت بنزین آزاد، مقاله قیمت بنزین را مطالعه کنید.
اخبار سهمیه بندی سوخت
برای اطلاع از آخرین خبرها درباره قیمت بنزین، اخبار سهمیه بندی سوخت و تغییرات سهمیه سوخت خودوها در سال جدید، مقاله سهمیه بندی سوخت را مطالعه کنید.
آمار مصرف بنزین در ایران
آخرین اخبار میزان مصرف بنزین در ایران، میانگین مصرف بنزین روزانه ایران، متوسط مصرف روزانه بنزین در سال، سرانه مصرف سوخت در کشور را در مقاله مصرف بنزین در ایران مطالعه کنید.
سهمیه بنزین وانت بار
برای اطلاع از آخرین اخبار سهمیه بنزین وانت، جزییات سهمیمه سوخت وانت بار، نحوه استعلام سهمیمه وانت و زمان واریز سهمیمه بنزین وانت، مقاله سهمیه سوخت بنزین وانت بار را مطالعه کنید.
سهمیه بنزین تاکسی و آژانس
برای اطلاع از مقدار سهمیه بنزین تاکسی، سهمیه بنزین تاکسی اینترنتی، میزان سهمیه بنزین آژانس، سهمیه بنزین تاکسی دوگانه سوز، زمان واریز سهمیه سوخت تاکسی و نحوه استعلام سهمیه اعتباری تاکسی در سامانه سماس، پیشنهاد میکنیم که مقاله سهمیه بنزین تاکسی را از دست ندهید.
زمان واریز سهمیه بنزین اسنپ
برای اطلاع از نحوه ثبت نام سهمیه بنزین رانندگان اسنپ، نحوه استعلام سهمیه بنزین و زمان واریز سهمیه اسنپ در سامانه سماس، مقاله ثبت نام سهمیه بنزین اسنپ را مطالعه کنید.
ثبت نام کارت سوخت
برای اطلاع از چگونگی ثبت نام کارت سوخت المثنی، ثبت نام کارت سوخت خودرو، ثبت نام کارت سوخت موتورسیکلت و همچنین جهت آگاهی از مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت خودرو شخصی، مقاله ثبت نام کارت سوخت را مطالعه کنید.
استعلام کارت سوخت
برای اطلاع از چگونگی پیگیری کارت سوخت خودرو، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت و همچنین استعلام کارت سوخت از شرکت پست، مقاله استعلام کارت هوشمند سوخت را مطالعه کنید.
تغییر رمز کارت سوخت
برای اطلاع از چگونگی دریافت رمز کارت سوخت خودرو، تغییر رمز کارت هوشمند سوخت و همچنین نحوه بازیابی رمز کارت سوخت در صورت فراموشی، مقاله راهنمای بازیابی رمز کارت سوخت را مطالعه کنید.
نویسنده : مریم سادات نوری