در رویداد EV Day که توسط شرکت کیا در سئول برگزار شده، علاوه بر نسخه نهایی از کیا EV5، دو خودروی کانسپت EV4 و EV3 برای نخستین بار در معرض نمایش قرار گرفته است.
کیا EV3 یک کراساور جمعوجور است، که با ویژگیهای مهمی همچون V2L یا انتقال جریان برق به لوازم الکتریکی، میتواند در میان انبوه رقبای خود بدرخشد. صندلی عقب این خودرو به نحوی طراحی شده است، که پس از بالا بردن کفی آن، میتوان یک دوچرخه یا اسکوتر برقی را به مجموعه باتری خودرو متصل نموده و آنها را شارژ کرد.
میز کنسول داخل کابین کیا EV3 هم از میسلیوم (mycelium) یا همان ساختار ریشه-مانند قارچ ساخته شده است، تا بر سازگاری این خودرو با محیط زیست تاکید کند.
بدنه کیا EV3 از نظر ظاهری به مدلهای EV5 و EV9 و از نظر ابعاد به کیا نیرو شباهت دارد.
عرضه کیا EV3 را میتوان گامی در جهت تحقق اهداف کیا دانست، چراکه این خودروساز کرهای قصد دارد پس از رساندن آمار فروش محصولات برقی خود به یک میلیون دستگاه در سال 2026، 40 درصد از فروش جهانی تا سال 2030 را هم به مدلهای برقی اختصاص دهد.
مشخصات فنی کیا EV3 به عنوان کوچکترین محصول ساخته شده براساس پلتفرم E-GMP، هنوز اعلام نشده است و به همین دلیل نمیتوان اطمینان داشت که این مدل همچون EV6 و EV9 از ساختار 800 ولتی بهره میبرد یا مثل کیا EV5 به ساختار 400 ولتی اکتفا کرده است.
با وجود عرضه کیا EV3، ظاهرا خودروساز کرهای قصد دارد به تولید مدل قدیمیتر نیرو همچنان ادامه دهد. مین وو پارک مدیر محصول بخش جهانی کیا ضمن تایید این خبر، اعتقاد دارد که نیرو میتواند با رقبای ارزانتر مبارزه کند.
همچون کیا EV4، احتمال عرضه کیا EV3 در ایالات متحده نیز در هالهای از ابهام قرار دارد. البته آقای پارک اظهار داشته که این امر تحت بررسی و مطالعه قرار دارد، اما واقعیت این است که در صورت عدم تولید این خودرو در تاسیسات گروه هیوندای در ایالات متحده، نمیتوان انتظار داشت که کیا EV3 از تخفیف 7500 دلاری ایالتی بهرهمند شود.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com