کانسپت هیبرید با پیشرانه وانکل

معرفی مزدا آیکانیک SP

5 آبان 1402 16:34

شرکت مزدا در جریان نمایشگاه حمل و نقل ژاپن 2023، یک خودروی کانسپت به نام آیکانیک SP را رونمایی کرده است، تا به طرفداران ثابت کند  پیشرانه روتاری را فراموش نکرده است. پیشرانه‌ای که از سال 2012 تاکنون، در خط تولید مزدا قرار نداشته است.

آقای ماشیرو موتو در جایگاه ریاست و مدیرعامل مزدا، ضمن اشاره به تعهد این شرکت در فراهم نمودن لذت رانندگی برای مشتریان، بر اراده این شرکت برای تولید خودروهای جالب و دوست داشتنی در سال‌های آینده هم تاکید کرده است.

طراحی مزدا آیکانیک SP

فرم بدنه مزدا آیکانیک SP شباهت زیادی به کانسپت مزدا Vision Study دارد، که سال گذشته معرفی شد. ابعاد کوچک مجموعه پیشرانه، امکان پایین آوردن ارتفاع کاپوت و همچنین طراحی خودرو در ابعاد جمع و جور را فراهم نموده است، ضمن‌ این‌که برآمدگی گلگیرها، بازهم مزدا RX-7 را به یاد می‌­آورد. این مورد درباره فرم جلوپنجره و چراغ‌های عقب نیز صدق می­کند.

درها با گوشه تیز تاحدی رو به بالا باز می­‌شود، درحالیکه رنگ قرمز Viola نیز با هویت این خودروی اسپرت کاملا هماهنگی دارد.

ابعاد بدنه مزدا آیکانیک SP در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4.18، 2.1 و 1.14 متر و وزن آن هم 1450 کیلوگرم اعلام شده است، بنابراین طول آن 10.4 سانتیمتر کوتاه‌تر و وزن آن، 180 کیلوگرم سنگین­‌تر از مزدا RX-7 مدل 1997 است. با وجود این، مزدا آیکانیک SP به مراتب از رقبای اصلی یعنی تویوتا سوپرا و نیسان Z با وزن به ترتیب 1515 و 1596 کیلوگرم سبک‌­تر است.

با توجه به ابعاد بزرگتر بدنه نسبت به نسل فعلی MX-5 میاتا، می‌­توان آیکانیک SP را جانشین معنوی RX-7 محسوب کرد.

در کابین مزدا آیکانیک SP با طرحی حداقل­گرا مواجه هستیم، که انتخابگر دکمه­‌ای دسته دنده با شباهت به ماشین تحریر، دو نمایشگر دیجیتال، دوخت روکش داشبورد و پوشش داخلی درها به سبک kakenui و روکش پارچه‌­ای حاصل از مواد بازیافتی روی صندلی‌ها را به همراه دارد.

مشخصات فنی مزدا آیکانیک SP

برخلاف RX-7، خروجی پیشرانه دو روتوری وانکل نصب شده در مزدا آیکانیک SP به طور مستقیم به چرخ‌ها منتقل نمی‌­شود، بلکه این مجموعه، وظیفه شارژ مجموعه باتری و پشتیبانی از پیشرانه برقی را برعهده دارد.

مزدا ضمن خودداری از اعلام جزئیات مربوط به مشخصات فنی آیکانیک SP، اعلام نموده که این خودرو 365 اسب‌­بخار قدرت در اختیار دارد. خودروساز ژاپنی همچنین ادعا نموده که پیشرانه روتاری این خودرو با طیف وسیعی از انواع سوخت، از هیدروژن گرفته تا سوخت‌های تجدیدپذیر سازگار خواهد بود. باتری مزدا آیکانیک SP را نیز می‌­توان به یاری جریان خانگی شارژ کرد.

قابلیت V2L یا استفاده از شارژ باتری خودرو در وسایل برقی نیز در مزدا آیکانیک SP پیش‌­بینی شده است.

توجه داشته باشید که مزدا قبلا و در MX-30 PHEV از پیشرانه روتاری در سامانه هیبرید استفاده کرده است، اما احتمال دارد که وجود دو روتاری در پیشرانه مزدا آیکانیک SP، حجم پیشرانه آن را از 0.8 به 1.6 لیتر برساند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران