شرکت مزدا در جریان نمایشگاه حمل و نقل ژاپن 2023، یک خودروی کانسپت به نام آیکانیک SP را رونمایی کرده است، تا به طرفداران ثابت کند پیشرانه روتاری را فراموش نکرده است. پیشرانهای که از سال 2012 تاکنون، در خط تولید مزدا قرار نداشته است.
آقای ماشیرو موتو در جایگاه ریاست و مدیرعامل مزدا، ضمن اشاره به تعهد این شرکت در فراهم نمودن لذت رانندگی برای مشتریان، بر اراده این شرکت برای تولید خودروهای جالب و دوست داشتنی در سالهای آینده هم تاکید کرده است.
طراحی مزدا آیکانیک SP
فرم بدنه مزدا آیکانیک SP شباهت زیادی به کانسپت مزدا Vision Study دارد، که سال گذشته معرفی شد. ابعاد کوچک مجموعه پیشرانه، امکان پایین آوردن ارتفاع کاپوت و همچنین طراحی خودرو در ابعاد جمع و جور را فراهم نموده است، ضمن اینکه برآمدگی گلگیرها، بازهم مزدا RX-7 را به یاد میآورد. این مورد درباره فرم جلوپنجره و چراغهای عقب نیز صدق میکند.
درها با گوشه تیز تاحدی رو به بالا باز میشود، درحالیکه رنگ قرمز Viola نیز با هویت این خودروی اسپرت کاملا هماهنگی دارد.
ابعاد بدنه مزدا آیکانیک SP در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4.18، 2.1 و 1.14 متر و وزن آن هم 1450 کیلوگرم اعلام شده است، بنابراین طول آن 10.4 سانتیمتر کوتاهتر و وزن آن، 180 کیلوگرم سنگینتر از مزدا RX-7 مدل 1997 است. با وجود این، مزدا آیکانیک SP به مراتب از رقبای اصلی یعنی تویوتا سوپرا و نیسان Z با وزن به ترتیب 1515 و 1596 کیلوگرم سبکتر است.
با توجه به ابعاد بزرگتر بدنه نسبت به نسل فعلی MX-5 میاتا، میتوان آیکانیک SP را جانشین معنوی RX-7 محسوب کرد.
در کابین مزدا آیکانیک SP با طرحی حداقلگرا مواجه هستیم، که انتخابگر دکمهای دسته دنده با شباهت به ماشین تحریر، دو نمایشگر دیجیتال، دوخت روکش داشبورد و پوشش داخلی درها به سبک kakenui و روکش پارچهای حاصل از مواد بازیافتی روی صندلیها را به همراه دارد.
مشخصات فنی مزدا آیکانیک SP
برخلاف RX-7، خروجی پیشرانه دو روتوری وانکل نصب شده در مزدا آیکانیک SP به طور مستقیم به چرخها منتقل نمیشود، بلکه این مجموعه، وظیفه شارژ مجموعه باتری و پشتیبانی از پیشرانه برقی را برعهده دارد.
مزدا ضمن خودداری از اعلام جزئیات مربوط به مشخصات فنی آیکانیک SP، اعلام نموده که این خودرو 365 اسببخار قدرت در اختیار دارد. خودروساز ژاپنی همچنین ادعا نموده که پیشرانه روتاری این خودرو با طیف وسیعی از انواع سوخت، از هیدروژن گرفته تا سوختهای تجدیدپذیر سازگار خواهد بود. باتری مزدا آیکانیک SP را نیز میتوان به یاری جریان خانگی شارژ کرد.
قابلیت V2L یا استفاده از شارژ باتری خودرو در وسایل برقی نیز در مزدا آیکانیک SP پیشبینی شده است.
توجه داشته باشید که مزدا قبلا و در MX-30 PHEV از پیشرانه روتاری در سامانه هیبرید استفاده کرده است، اما احتمال دارد که وجود دو روتاری در پیشرانه مزدا آیکانیک SP، حجم پیشرانه آن را از 0.8 به 1.6 لیتر برساند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com