معرفی 9 شرکت بزرگ و قدرتمند

کدام خودروسازان چینی جهان را تسخیر می‌کنند؟

8 خرداد 1401 13:49

چین از بسیاری جهات با کشورهای دیگر جهان متفاوت است. خودروسازان این کشور نیز به روشی متمایز در حال فعالیت هستند. یکی از تفاوت‌ها به تعداد زیاد برندهای زیرمجموعه هریک از این شرکت‌ها بازمی­‌گردد، که البته اکثرا در کشورهای درحال توسعه عرضه می­‌شوند، اما بعید نیست که به زودی شاهد حضور این اسامی در بازارهای جهانی هم باشیم.

در این مطلب «باما» همراه باشید تا 9 خودروساز بزرگ چین را بیشتر بشناسیم.

گروه گک (GAC)

این گروه موفق شده مجموعا 450 هزار دستگاه خودرو شامل چندین مدل شاسی­‌بلند و چند مدل محدود سدان و خودروی برقی را تحت برندهای گک موتورز، ترامپچی و آیون به فروش برساند. با وجود شراکت با تویوتا، میتسوبیشی، هوندا و استلانتیس، فعلا پای GAC به اروپا باز نشده است، ولی این شرکت به همراه تویوتا، سرمایه‌­گذاری سنگینی بر ساخت خودروهای برقی انجام داده است.

بی­ وای دی (BYD)

این شرکت که در سال 2003 تاسیس شده، سال گذشته توانست 740 هزار دستگاه خودرو را به فروش برساند. تانگ، سیل و دولفین از جدیدترین محصولات این شرکت است. تانگ در چند کشور اروپایی به فروش رسیده و به زودی در خاورمیانه و آمریکایی جنوبی هم عرضه خواهد شد.

دانگ فنگ

چندین برند شامل ونوسیا، فنگدو، آئولوس، فورتینگ، وویا و البته دانگ فنگ در زیر چتر این خودروساز باسابقه قرار گرفته است، ضمن ­اینکه برندهای هوندا، نیسان، کیا و پژو-سیتروئن هم با این شرکت همکاری دارند. فروش محصولات چینی دانگ فنگ در سال 2021 نسبت به سال قبل با رشد 13 درصدی روبرو شده است. برخی محصولات دانگ فنگ همچون سرس، 580 و F5 در اروپا به فروش می­‌رسد.

9 خودروساز چینی برای تسخیر جهان آماده میشوند

فاو (FAW)

این شرکت که در سال 1953 تاسیس شده، سال گذشته موفق به فروش 810 هزار دستگاه خودرو شد. خودروهای سواری این گروه تحت برندهای بستیون و هونگچی به فروش می­‌رسد، درحالی‌که محصولات تجاری با نام جی فنگ عرضه شده است. علاوه بر شراکت با تویوتا، جنرال‌موتورز و گروه فولکس­‌واگن، فاو موفق شده هونگچی E-HS9 را به نروژ صادر کند.

چری

شرکت چری در سال 1997 تاسیس شده و از سال 2001 موفق به صدور محصولات خود شده است. این برند کارخانجاتی هم در برزیل و مصر تاسیس کرده و اکثر خودروهای مونتاژی در شرکت DR ایتالیا نیز از محصولات چری است. مجموع فروش سالیانه چری در برندهای اکسید، کاری، جتور و چری به 962 هزار دستگاه رسیده است.

سایک موتور

شرکت سایک که چندین برند همچون ام‌جی، رووی، مکسوس و فیفان را تحت تملک دارد، موفق به فروش 1.11 میلیون دستگاه از تولیدات خود در سال 2021 شده است. این رقم، غیر از خودروهای محصول مشترک با جنرال‌موتورز، فولکس‌واگن و ایویکو است.

با فروش 53.100 دستگاه ام‌جی در اروپا در سال 2021، سایک به دومین خودروساز چینی در این منطقه تبدیل شده است، که با فروش 80 درصد سایر برندهای چینی در این منطقه برابری می­‌کند.

گریت وال

این خودروساز خصوصی به ساخت انواع شاسی‌­بلند تحت برندهای هاوال، وِی، تانک، اورا و گریت وال مشغول است. اکثر فروش 1.28 میلیون دستگاهی این شرکت در چین حاصل شده است، اما به واسطه برند تازه تاسیس اورا، پای این شرکت به اروپا هم باز شده است. هاوال هم در برخی کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه حضور دارد.

9 خودروساز چینی برای تسخیر جهان آماده میشوند

جیلی

نام شرکت جیلی به واسطه مالکیت ولوو، پروتون و لوتوس، بیش از سایر خودروسازان چینی در سراسر جهان مطرح شده است. جیلی که از سال 1997 به تولید خودرو مشغول شده، در سال 2021 توانسته 2.03 میلیون دستگاه خودرو به فروش برساند. یکی از برندهای زیرمجموعه جیلی یعنی لینک اند کو در اروپا عرضه می‌شود و با استقبال مشتریان در هلند و ایتالیا روبرو شده است. پول‌استار، زیکر و جیامتری، از دیگر برندهای زیرمجموعه این شرکت بشمار می‌آید.

چانگان

چانگان در سال 2021 موفق به فروش 2.3 میلیون دستگاه از برندهای چانگان، اوشان و کایسن خود شده که غیر از خودروهای مشترک با سایر برندهای همکار یعنی فورد و مزدا است. فروش چانگان نسبت به سال‌های 2020 و 2019 با افزایش 15 و 31 درصدی مواجه شده و از فروش برندهایی همچون مزدا و گروه تاتا بالاتر است.

دیدگاه کاربران