• کاميونت شيلر 6 تن بهمن ديزل

ایسوزو با قلب کامنز

بررسی کامیونت شیلر 6 تن بهمن دیزل

2 بهمن 1402 15:44

گروه بهمن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری و خصوصاً در رده خودروهای تجاری سبک یعنی کامیونت‌ها به شمار می‌آید. شرکتی که سال‌هاست با عرضه کامیونت‌های ایسوزو به عنوان یکی از بهترین کامیونت‌های تاریخ خودروسازی کشورمان، چند سالی است که در حال عرضه کامیونت‌های چینی برای رقابت با ارزان‌قیمت‌های این قسمت از بازار نیز هست. یکی از محصولات بهمن دیزل که یک ایسوزو تغییریافته است، کامیونت شیلر 6 تن است که ترکیبی از بدنه ایسوزو و قوای فنی چینی است.

از ایسوزو تا شیلر

ایسوزو از ابتدای حضورش در بازار کشورمان به‌عنوان یک کامیونت باکیفیت و کم استهلاک شناخته می‌شود. محصولات این شرکت در سراسر دنیا از شناخته‌شده‌ترین و قابل‌اعتمادترین خودروها محسوب می‌شوند. پیشرانه‌های ساخت ایسوزو به عنوان یکی از کم استهلاک‌ترین موتورهای دیزلی دنیا در تمام رده‌ها و خصوصاً در کلاس کامیونت‌ها شناخته می‌شود و آن‌قدر موتورهای ساخت ایسوزو باکیفیت هستند که حتی بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا مثل جنرال موتورز نیز از موتورهای این شرکت برای برخی از محصولاتشان استفاده می‌کنند.

 افزایش قیمت کامیونت‌های ایسوزو در پی افزایش هزینه‌های تولید و از طرفی حضور رقبای ارزان‌قیمت چینی در بازار باعث شد تا گروه بهمن نیز به فکر محصولی ارزان‌قیمت برای رقابت با تازه‌واردان باشد. ازاین‌رو اتاق ایسوزو با قوای محرکه چینی و شاسی طراحی شده در کشورمان ترکیب شد تا کامیونتی ارزان، با چهره‌ای شناخته شده و یک قوای محرکه مناسب و مشخصات فنی قابل‌قبول تولید شود.

بررسی ظاهری کامیونت شیلر

در حال حاضر کامیونت شیلر در تناژ 6 تن تولید می‌شود. این کامیونت که در ابتدای تولید از اتاق ایسوزو بهره می‌برد، بعد از یک فیس لیفت و کمی تغییر چهره در داخل کابین و بیرون آن، چهره‌ای متفاوت از قبل به خود گرفت. این تغییرات در سپر، جلوپنجره و چراغ‌ها خلاصه شد و البته داشبورد نیز تغییراتی کرد که نمایی به‌روزتر به داخل کابین و داشبورد داد. البته که در حال حاضر شیلر صفرکیلومتر با همان چهره قبلی و با همان کابین نیز در دسترس است و این در حالی است که دو سال پیش، از مدل فیس لیفت آن رونمایی شده بود.

یکی از نکاتی که از خریداران شنیده می‌شود و می‌توان آن را نیز تا حدود زیادی لمس کرد، کیفیت معمولی قطعات داخلی و داشبورد است که حس ارزان‌قیمت بودن را منتقل می‌کند. ضمن اینکه طراحی داخلی حتی در نسخه فیس لیفت شده، بازهم در مقایسه با اکثر کامیونت‌های موجود و حتی محصولات تولیدی بهمن، کمی قدیمی به نظر می‌آید.

همچنین وقتی به درزهای بدنه و مونتاژ شیلر جدید و قدیمی نگاه می‌کنیم، نمونه قدیمی کمی بهتر به نظر می‌آید. این کامیونت هنوز هم با کابین خواب‌دار عرضه نشده است که همین قضیه یکی از معایب آن می‌تواند باشد. البته که قیمت این کامیونت با کابین خواب‌دار حتماً گران‌تر خواهد شد؛ اما عرضه آن با کابین خواب‌دار می‌تواند دست مشتریان را برای انتخاب بازتر کند.

مشخصات فنی کامیونت شیلر

شیلر نیز مثل بسیاری از کامیونت‌های چینی موجود در بازار، از موتور کومنز 3.8 لیتری که بین 151 تا 155 اسب بخار قدرت تولیدی آن است و حدود 491 تا 500 نیوتن متر گشتاور دارد، استفاده می‌کند. گیربکس این خودرو نیز یک نمونه 6 سرعته دستی از ساخته‌های WLY است که روی برخی کامیونت‌های چینی دیگر نیز دیده می‌شود و البته به گفته برخی از مصرف‌کنندگان، عملکرد خوبی داشته و ضرایب آن با موتور کومنز 3.8 لیتری، هماهنگ است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که محورها و شاسی این خودرو نیز در کشورمان تولید شده است. اتفاقی که ایرانخودرودیزل نیز برای آرنا پلاس انجام داده تا یک محصول بومی و ملی شده را تدارک ببیند و بتواند قیمت تمام شده را کاهش دهد.

نام خودرو کامیونت شیلر 6 تن

تعداد سیلندر/ نوع موتور

4 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز

حجم موتور

3.76 لیتر

کد موتور

ISF3.8s5154

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

155 اسب بخار در 2600 rpm

حداکثر گشتاور

491 نیوتن متر در 1200-1900 rpm

گیربکس

6+1 سرعته دستی ساخت WLY

کلاچ

تک صفحه ای خشک با مکانیزم هیدروپنوماتیک به قطر 330 میلیمتر

ریتاردر

ریتاردر از نوع ترمز اگزوز

سیستم فرمان

هیدرولیک

باک سوخت

آلومینیوم به حجم 120 لیتر

سیستم ترمز

عقب و جلو از نوع دیسکی

وزن خالص کامیون

2800 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص مجاز

6000 کیلوگرم

حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو

4600 / 2400 کیلوگرم

توان بالا روی از شیب (درصد)

52

طول / عرض / ارتفاع ( میلیمتر )

6660 / 2137 / 2220

فاصله محوری ( میلیمتر )

3815

سیستم تعلیق جلو

فنر تخت چند لایه مجهز به کمک فنر هیدروتلسکوپی

سیستم تعلیق عقب

فنر تخت چند لایه مجهز به کمک فنر هیدروتلسکوپی

سایز و نوع تایر

215-75R17.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

این کامیونت قرار است تا در وزن 8 تن نیز تولید شود که فعلاً نسخه تولیدی آن، همان 6 تن است. وزن خالی این خودرو در حدود 2.8 تن است که آن را در رده سبک‌وزن‌های گروه خود قرار می‌دهد. یک نکته جالب در خصوص این کامیون، قابلیت شیب روی بسیار خوب آن در مقایسه با کامیونت‌های دیگر است که می‌توان از آن حتی برای مصارف نظامی نیز استفاده کرد و در صورت تولید این کامیونت به صورت دودیفرانسیل، یک خودرو خدمات‌رسانی با قابلیت‌های بالا در مناطق صعب‌العبور خواهد بود.

 حجم باک سوخت این خودرو برابر با 120 لیتر است که برای خودرویی که در جاده تردد می‌کند، کم خواهد بود و می‌بینیم که برادرانش با نام فورس از همین گروه، مخزن سوخت 200 لیتری داشته و دیگر رقبا نیز، حجم باک بالاتری از شیلر دارند. نکته‌ای که باعث می‌شود تا راننده مجبور باشد مدام به پمپ بنزین مراجعه کند. هرچند که بسیاری از خریداران نیز به سمت بزرگ کردن مخزن سوخت و اضافه کردن باک اضافه رفته‌اند.

امکانات ایمنی و رفاهی کامیونت شیلر

تهویه‌مطبوع، سیستم صوتی با قابلیت پخش از USB و AUX، بالابر برقی شیشه‌ها، چراغ مه‌شکن عقب و جلو، دوربین دنده‌عقب، ترمز ضد قفل، دوربین داخل کابین از امکانات این کامیونت است که چندان دست پر نیست.

البته یک سری امکانات مثل برنامه کنترل پایداری، رادار خط‌خوان، سنسور نور، چراغ روز، نشانگر فشار هوای تایرها و ترمز هوشمند اضطراری باید در خودروهای تولیدی کشورمان وجود داشته باشد؛ اما در لیست کامیونت شیلر، چنین چیزی دیده نمی‌شود و باید در نسخه‌های جدید این کامیونت نصب شود. چرا که خودروهای فاقد این امکانات از شهریور 1403 امکان تولید ندارند.

جمع‌بندی و نتیجه گیری نهایی

کامیونت شیلر 6 تن بهمن دیزل یک محصول نسبتاً ملی به حساب می‌آید. البته که امروزه در دنیای خودروسازی، خودرو ملی که همه قطعات آن ساخت یک کشور باشد، جایگاهی ندارد؛ اما به‌واسطه داشتن یک پلت فرم، می‌تواند باعث پیشرفت صنعت خودروسازی شود.

شیلر از ظاهری شبیه به ایسوزو، موتور و گیربکسی مشترک با بسیاری از کامیونت‌های موجود و داشتن یک سری ویژگی‌های فنی خوب مثل ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ برخوردار است که با قیمت ارزان‌تری که نسبت به رقبا دارد، می‌تواند موقعیت خوبی در بازار پیدا کند. البته به شرطی که با اضافه‌شدن امکانات کمترش نسبت به رقبا، بازهم یک قیمت رقابتی داشته باشد. شیلر در حال حاضر در بازار در محدوده 1.5 تا 1.6 میلیارد با کاربری نصب شده قیمت دارد.

دیدگاه کاربران