• کاميونت ايسوزو 6 تن و 8.4 تن

کامیونت خوشنام ژاپنی اما کهنسال

بررسی کامیونت ایسوزو 6 تن و 8.4 تن

4 بهمن 1402 17:29

بدون شک حضور نام ایسوزو در بازار کشورمان باکیفیت بالای محصولات ساخت ژاپن که استهلاک و خرابی کم از نشانه‌های آنهاست، نقطه عطفی در بازار کامیونت‌های کشورمان در دهه هشتاد شمسی ایجاد کرد. ایسوزو در کنار کامیونت‌های خاور که عمری از آن گذشته بود و کامیونت‌های تازه‌وارد هیوندای و بادسان، به‌عنوان یک محصول خوشنام و به‌روز شناخته می‌شد. اما در سال‌های بعد و با حضور محصولات ارزان‌قیمت چینی، وضعیت فروش ایسوزو نیز تغییر کرد و بسیاری به سمت خرید محصولات ارزان‌قیمت چینی هدایت شدند.

بررسی ظاهری و داخلی کامیونت ایسوزو

حتی در این روزها که بسیاری از کامیونت‌ها از شباهت‌های ظاهری نیز برخوردار شده‌اند و نمونه‌هایی که طراحی شبیه به ایسوزو دارند نیز دیده می‌شود، اما بازهم تشخیص کامیونت ایسوزو از دیگر کامیونت‌های چینی بسیار راحت است که ناشی از حفظ یک سری سنت‌ها در طراحی این کامیونت‌هاست.

سادگی در طراحی ظاهری کامیونت‌های ایسوزو دیده می‌شود. شیشه بزرگ جلو و بغل‌ها که دید رو به بیرون خوبی ایجاد می‌کنند، چراغ‌هایی که دارای طراحی ساده و زیبایی هستند و در آنها از یک گرافیک ساده استفاده شده است، جلوپنجره ساده و بدون قطعات کرومی و... از نشانه‌های طراحی ساده و ماندگار کامیونت‌های ایسوزو است.

این طراحی ساده را می‌توان در داخل کابین نیز مشاهده کرد. داشبورد کاملاً رنگ و بوی یک کامیونت قدیمی را می‌دهد که البته کیفیت خوبی نیز دارد. ادوات خاصی در روی داشبورد دیده نمی‌شود که امروزه در مقایسه با کامیونت‌های چینی بازار، کاملاً باخت را قبول می‌کند. ایسوزو همان قدر که در دوام و کیفیت شناخته شده است، در مقایسه با رقبایش، دست خالی از امکانات رفاهی و ایمنی است که ناشی از قدیمی بودن مدل‌های موجود در ایران است. البته نمی‌توان از راحتی رانندگی و ارگونومی خوب کابین نیز گذشت. ضمن اینکه نبود نسخه خواب‌دار این خودروها نیز یک نکته منفی برای آنهاست.

مشخصات فنی کامیونت ایسوزو

ایسوزو یکی از بهترین سازندگان موتورهای دیزلی در دنیاست که می‌توان پیشرانه‌های آن را روی بسیاری از خودروهای سبک و نیمه‌سنگین شرکت‌های دیگر نیز دید. در واقع می‌توان گفت که این شرکت، بیشتر از اینکه خودروساز باشد، پیشرانه ساز است که بیانگر کیفیت بالای موتورهای ساخت ایسوزو است. اما پیشرانه نصب شده روی ایسوزوهای 8.4 و 6 تن، دیگر قدیمی شده است که البته این حرف به معنی کیفیت پایین این پیشرانه نیست.

این پیشرانه با کد 4HK1-E4N موتوری قدیمی حتی در مقایسه با موتورهای کومنز 3.8 لیتری است که امروزه در تمام کامیونت‌های موجود در ایران دیده می‌شود. موتور ایسوزو با 5.2 لیتر حجم، فقط 150 اسب بخار قدرت با گشتاور اندک 402 نیوتن متر تولید می‌کند و این در حالی است که موتورهای 3.8 لیتری کومنز که روی محصولات چینی نصب می‌شوند، حدود 155 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارند.

البته باید در نظر داشت که نسخه جدید پیشرانه‌های ایسوزو، قدرتی در حدود 188 اسب بخار و با گشتاور بسیار خوب 676 نیوتن متر تولید می‌شوند که هنوز به کشورمان راه پیدا نکرده‌اند و استاندارد آلایندگی یورو 6 دارند. پیشرانه 4HK1-E4N از نظر استانداردهای آلایندگی نیز قدیمی است و استاندارد آلایندگی یورو 4 با فیلتر دوده را دارد. البته باید در نظر داشت که ایسوزو نام فیلتر دوده را DPD می‌گوید و در بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دیگر، این قطعه به اسم DPF است که وظیفه دارد تا ذرات معلق تولید شده از احتراق گازوییل را در حین خروج از موتور جذب کند. 

نام خودرو کامیونت ایسوزو6 تن NPR75K کامیونت ایسوزو 8.4 تن NPR75M

تعداد سیلندر/ نوع موتور

4 سیلندر خطی توربودیزل ساخت ایسوزو

حجم موتور

5.2 لیتر

کد موتور

4HK1-E4N

استاندارد آلایندگی

یورو 4+DPD

حداکثر قدرت

150 اسب بخار در 2600 rpm

حداکثر گشتاور

402 نیوتن متر در 1500 rpm

گیربکس

6+1 سرعته دستی با کدMYY-6S

کلاچ

تک صفحه ای خشک با مکانیزم هیدرولیکی به قطر 325 میلیمتر

ریتاردر

ریتاردر موتور از نوع ترمز اگزوز

سیستم فرمان

هیدرولیک

باک سوخت

فولاد به حجم 140 لیتر

سیستم ترمز

عقب و جلو از نوع کاسه ای

وزن خالص کامیون

2700 کیلوگرم

2730 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص مجاز

6000 کیلوگرم

8400 کیلوگرم

حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو

4200 / 1800 کیلوگرم

5600 / 2400 کیلوگرم

توان بالا روی از شیب (درصد)

47

35

طول / عرض / ارتفاع ( میلیمتر )

6635 / 2115 / 2270

7800 / 2115 / 2270

فاصله محوری ( میلیمتر )

4475

3815

سیستم تعلیق جلو

فنر تخت چند لایه مجهز به کمک فنر هیدروتلسکوپی

سیستم تعلیق عقب

فنر تخت چند لایه مجهز به کمک فنر هیدروتلسکوپی

سایز و نوع تایر

215-75R17.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

این پیشرانه طبق اعلام شرکت سازنده، قابلیت کار تا 600 هزار کیلومتر کارکرد تا رسیدن به تعمیر اول را دارد که عدد بسیار خوبی برای یک موتور کم‌حجم است.

امکانات ایمنی و رفاهی کامیونت ایسوزو

کامیونت‌های ایسوزو در مقایسه با کامیونت‌های فعلی بازار، امکانات چندانی ندارند. نه خبری از رادار خط‌خوان هست، نه اخطاردهنده تصادف از جلو و یا ترمز اضطراری و ترمز الکترونیکی. حتی ترمزهای هر چهارچرخ نیز کاسه‌ای هستند که امروزه می‌توان ترمزهای دیسکی را در هر چهارچرخ نیز دید. همچنین این کامیونت‌ها بدون اتاق‌خواب هستند که امروزه می‌توان در اکثر کامیونت‌ها دید.

ترمزهای این کامیونت‌ها دارای ترمز ضد قفل ABS و تقسیم الکترونیکی ترمز EBD بوده و همچنین محور عقب نیز دارای سیستم ضدلغزش ASR است. همچنین ترمز کمکی نیز مثل تمام کامیونت‌ها از نوع ترمز اگزوز است. همچنین ظرفیت باک سوخت آن فقط 140 لیتر است که برای موتور 5.2 لیتری کم است. از دیگر امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به شیشه‌های برقی، سیستم تهویه دستی، سیستم صوتی با قابلیت پخش از USB، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو نیز اشاره کرد. در کامیونت‌های ایسوزو همچنین خبری از کروز کنترل، بالابر برقی کابین یا محدودکننده سرعت هم نیست.

جمع‌بندی و نتیجه گیری نهایی

کامیونت ایسوزو در حال حاضر در کشور تولید انبوه ندارد و بااین‌وجود که آخرین نمونه‌های موجود در بازار به سال‌های قبل بر می‌گردد، اما بازهم به‌خاطر اعتماد بالایی که خریداران به محصولات ایسوزو دارند، از قیمت‌های بالایی برخوردارند که گاهی مواقع از نمونه‌های صفرکیلومتر چینی با امکانات زیادی که دارند هم بیشتر است.

این نگاه را می‌توان در خودروهای سنگین کارکرده اروپایی موجود نیز دید که ناشی از دید خریداران به یک نام شناخته شده و باکیفیت تایید شده است تا خرید یک خودرو چینی که هنوز آزمایش خود را کامل پس نداده. اما با این وجود، خریداران بسیاری نیز هستند که خرید یک کامیونت صفرکیلومتر چینی که امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری دارد را ترجیح می‌دهند تا از گارانتی یک محصول صفرکیلومتر نیز برخوردار شوند. تصمیمی که بسیاری از کارشناسان خودرویی نیز آن را ترجیح می‌دهند.

به نظر می‌رسد که با توجه به قیمت تمام شده بسیار بالای یک کامیونت باکیفیت ژاپنی مثل ایسوزو و از طرفی محاسبه دخل و خرج یک کامیونت، بتوان انتظار استقبال گرمی همچون گذشته از یک کامیونت صفر کیلومتر ژاپنی داشت. ایسوزوهای 6 تن و 8 تن مدل 1397 با کارکرد بین 350 تا 400 هزار کیلومتر در حال حاضر قیمتی در حدود 2 تا 2.2 میلیارد تومان دارند که از تمام کامیونت‌های بازار بیشتر است.

نویسنده : علیرضا داوودی

منبع : باما

دیدگاه کاربران