• تست و بررسي تيگارد ايکس 35 پلاس
  •  تيگارد ايکس 35 پرايم

کراس‌اوری که قابلیت بهتر شدن دارد

تست و بررسی تیگارد ایکس 35 پلاس (Tigard X35 Plus)

2 دی 1404 18:00

میهمان امروزمان اولین خودرو عرضه شده تحت برند تیگارد محسوب می‌شود. این محصول در حقیقت نسل دوم بایک BEIJING X3 است که در برخی بازارها با اسامی دیگر نظیر بایک X35 نیز شناخته می‌شود و اینجا آن را تیگارد X35 نامیده‌اند. این کراس‌اور کوچک اقتصادی آمد تا آرامش رقبایی نظیر ام‌وی‌ام X55 پرو را برهم زند و برای موفقیت کارت‌های برنده‌ای همچون شتاب قابل‌قبول، فضای مناسب کابین و سقف پانورامیک را ارائه کرده است؛ در ابتدا تیگارد X35 رقبا را کمی گرفت و با توجه به کسری آپشن‌هایش، به مشکل خورد، اما با ارائه تیپ‌های جدید این نواقص تاحدودی برطرف شد.

در این بخش از تست و بررسی خودرو در باما همراهمان باشید تا در کنار هم نگاهی دقیق‌تر به این ماشین داشته باشیم تا ببینیم آیا‎ در بازار پر رونق و نسبتاً رقابتی کراس‌اوورهای کامپکت کشور، شانس برنده شدن را دارد یا خیر.  

بررسی طراحی ظاهری تیگارد X35

ظاهر تیگارد X35 نه آنقدر مدرن و جذاب است که در خیابان سرها را به سمت خودش بازگرداند، نه ایراد خاصی دارد که بتوانیم از آن انتقاد کنیم. در واقع می‌شود این محصول را نمونه‌ای موفق از یک طراحی محافظه‌کارانه توصیف کرد که با هزینه‌ کم، ظاهری ساده و در عین حال شکیل را به نمایش گذاشته است.

در قسمت دماغه جلوپنجره بزرگ و خطوط برجسته کاپوت در ترکیب با چراغ‌های اصلی باریک و دی‌لایت‌های بومرنگی ظاهری نسبتاً جوان‌پسندانه را پدید آورده‌اند. در نیم‌رخ هم شاهد گلگیرهای پف‌کرده‌ای هستیم که روی رینگ‌های خوش‌فرم دورنگ 17 اینچی، اندکی حال و هوای اسپرت را بر پیکر ماشین تزریق نموده‌اند؛ ستون C نیز طرحی معلق دارد که حالتی پویا و شناور به نیم‌‍‌رخ ماشین بخشیده است. ضمناً اینجا اِلمان‌های آفرودی نظیر روف‌رک‌ها و ضربه‌گیرهای مشکی پیرامونی حضور دارند، تا مثل همیشه مقداری از ابهت شاسی‌بلندهای واقعی را به زور هم که شده به خوردمان دهند.

در انتها نیز با چراغ‌هایی کشیده روبرو می‌شویم که الگوی روشنایی خود را به وضوح از فرزندان پژو عاریه گرفته‌اند. همچنین برای ایجاد هارمونی میان دماغه با بخش انتهایی، در این بخش هم از خطوط تند و تیز استفاده شده تا ماشین در تمامی زوایا ظاهر یکنواختی داشته باشد. 

خلاصه مطلب این‌که تیگارد X35 زیباست، ولی در عین حال نکته خاص و جسورانه‌ای ندارد که وجه تمایزش با دیگر محصولات بازار باشد. البته این ماشین در سال 2019 معرفی شده و چه بسا اگر در همان دوره قدم به خیابان‌های کشورمان می‌گذاشت، نظرات بیشتری را به خود جلب می‌کرد، اما حالا فقط می‌تواند برای سلایق ساده‌پسند جذاب باشد.  

بررسی کابین و امکانات تیگارد X35

با ورود به داخل کابین تیگارد X35 با فضایی صمیمی و تا حدودی فانتزی مواجه می‌شویم که نکات مثبت و منفی فراوانی در آن به چشم می‌خورند. اجازه بدهید از نکات مثبت شروع کنیم. قبل از هر چیز خطوط طراحی داشبورد نظرم را جلب نمودند. به خصوص که کنسول مرکزی به سبک خودروهای اسپرت به سمت چپ متمایل شده تا ضمن بهبود ارگونومی، حس خاص بودن را به راننده منتقل کند. طراحی جزیره‌ای پنل تهویه هم جذاب از کار درآمده و کار کردن با آن حس خوبی دارد. نکته جالب دیگر وجود سقف پانورامیک است که در این رده قیمتی یک غنیمت محسوب می‌شود و ترکیب آن با شیشه‌های بزرگ ماشین فضای دلبازی را مهیا ساخته که اتاق را بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهد.

در این بین نباید از صندلی‌‌های نسبتاً راحت و جادار که با ترکیبی از چرم و پارچه روکش شده‌اند غافل شویم. ستون‌های کشیده و سقف بلند X35 هم فضای سر خوبی در اختیارمان قرار داده و جالب است که علیرغم فاصله محوری نه چندان خوب 2570 میلی‌متری، حتی جای پای سرنشینان عقب کافی به نظر می‌رسد. فقط به دلیل عرض متوسط بدنه، بهتر است نهایتاً 2 بزرگسال و یک کودک از صندلی عقب استفاده کنند، چراکه با نشستن سه فرد درشت جثه، شانه‌ها به هم فشرده خواهند شد. محفظه صندوق هم به نسبت انتظاری که از این کلاس بدنه می‌رود جادار است و کارمان را به راحتی راه می‌اندازد. تازه اگر صندلی‌های ردیف دوم را بخوابانیم، می‌توانیم اجسام حجیم را نیز با ماشین شخصی خود جابجا کنیم.

خوب تا اینجا که فقط خوبی‌ها را گفتیم ولی بد نیست نگاهی هم به مشکلات کابین داشته باشیم؛ مثلاً نشانگرهای کلاستر طراحی بینهایت ساده و قدیمی دارند که یادآور خودروهای یک دهه قبل است! دکمه استارت هم دقیقاً در محل سویچ‌ عادی نصب شده که نسبت به مدل‌های رایج روی داشبورد، جذابیت ظاهری کمتر و ارگونومی ضعیف‌تری دارد. ضمناً با توجه به قیمت ماشین، کیفیت تاچ مالتی‌مدیا و سیستم صوتی میتوانست بهتر از این‌ها باشد.

در خصوص کیفیت متریال هم باید گفت اکثر قسمت‌های کابین از پلاستیک خشک پوشیده شده‌اند که نشان از اقتصادی بودن خودرو دارد، هرچند طراحان توانسته‌اند با استفاده از خطوط جذاب و رنگ‌بندی مناسب تا حدی این موضوع را مخفی نمایند.

بررسی امکانات تیگارد X35

تیگارد X35 در ابتدا با نمایش آپشن‌هایی نظیر: سقف پانورامیک نسبتاً بزرگ با سانروف برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک الکترونیکی، نمایشگر 8 اینچی و چراغ‌های LED سر ذوقمان آورد اما چه سود که مدتی بعد متوجه کسری‌های پرشمارش شدیم و ذوقمان به شدت کور شد. البته با عرضه تیپ پلاس بعضی از این موارد جبران شد.

طبق اعلام رسمی شرکت، تیگارد X35 پلاس به آپشن‌های جدید زیر مجهز است:

  • صندلی‌های برقی جلو
  • تنظیم برقی گودی کمر راننده
  • آینه‌های تاشو برقی
  • اضافه‌شدن آینه به آفتابگیر راننده
  • گرمکن صندلی‌های جلو

کمبود امکانات تا جایی پیش رفته که موارد بسیار ساده و ابتدایی نظیر زیرآرنجی عقب، دریچه تهویه مجزا برای سرنشینان پشتی و حتی آینه آرایشی آفتابگیر و چراغ‌ دکمه‌های فرمان نیز از روی ماشین حذف شده‌اند. بدتر از همه جای خالی ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای است که اعتبار 5 ستاره ایمنی CNCAP تیگارد X35 را خدشه‌دار نموده و امیدواریم حداقل این مورد در نسخه‌های بعدی (آپشنال) جبران گردد.

در حقیقت پاشنه آشیل X35 همین ضعف امکاناتش است و چه بسا اگر بدون افزایش قیمت شدید، نسخه کامل‌تری از این محصول روانه بازار شود، محبوبیتش دوچندان شود ولی در حال حاضر حتی خودروهای قدیمی‌تر بازار از قبیل هایما S5 میتوانند به نماینده سانیار موتور فخرفروشی کنند.

البته ناگفته نماند اینجا گزینه‌هایی مثل: سیستم کنترل کشش و پایداری هوشمند، کنترل حرکت در سربالایی، سامانه پایش فشار باد تایرها، فرمان برقی، کروزکنترل، سنسورهای پارک و دوربین دنده عقب حضور دارند تا در کنار آپشن‌هایی که قبل‌تر به آنها اشاره شد بخشی از نیازهایمان را برطرف سازند اما در هر صورت این لیست برای خودرویی در این رده قیمتی هرگز کافی نخواهد بود.

بررسی مشخصات فنی تیگارد X35

با گشودن درب موتور تیگارد X35 اصلاً غافلگیر نخواهید شد، چون اینجا هم مثل بسیاری از کراس‌اورهای کوچک چینی با همان ترکیب همیشگی پیشرانه 1.5 لیتری توربو با گیربکس CVT روبرو هستیم. البته خبر خوب این است که جعبه دنده‌های ضریب پیوسته جدید ماشین‌های چینی دیگر آن تاخیرهای اعصاب‌خوردکن مدل‌های اولیه را ندارند و گیربکس X35 هم با توجه به شبیه‌سازی 6 سرعت و امکان تعویض دستی دنده‌ها (البته به صورت مجازی) امکان لذت بردن از همین 147 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور تولیدی را مهیا ساخته. به خصوص که وزن 1340 کیلوگرمی ماشین آنقدرها زیاد نیست که مانع شتاب‌گیری مطلوب شود و به همین دلیل در شهر تهران توانستیم در حوالی 10.2 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابیم که برای یک کراس‌اور کوچک اقتصادی (البته منظور از اقتصادی معیارهای جهانیست) عدد خوبی محسوب می‌شود. تازه برای رسیدن به این شتاب مناسب مجبور نیستیم دردسرهای نگهداری از سیستم پاشش مستقیم سوخت و گیربکس دوکلاچه را تحمل کنیم؛ هرچند با توجه به حضور پرخوران توربو استفاده از بنزین سوپر همچنان ضروری به نظر می‌رسد.

مصرف سوخت رسمی ماشین هم برای رانندگی در شرایط ترکیبی 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده که شاید در دنیای امروز خیلی افتخارآمیز نباشد، اما قطعاً نمره قبولی را بدست می‌آورد. ترمزها نیز چهارچرخ دیسکی در جلو از نوع خنک‌شونده و مجهز به سیستم‌های کمکی کنترل کشش و پایداری هستند و برای سیستم تعلیق در بخش جلو از مدل مک‌فرسون و عقب نیمه مستقل (میله‌پیچشی) استفاده شده که در مجموع عملکرد متوسطی از خود نشان می‌دهد.

تجربه رانندگی با تیگارد X35

خیلی‌ها دوست دارند یک هاچ‌بک ظریف بخرند که در هر سوراخ سنبه‌ای جا شود و در کنارش یک شاسی‌بلند بزرگ نیز داشته باشند که در سفرهای جاده‌ای (و حتی برون جاده‌ای) همراهشان باشد؛ اما این کار به پول بسیار زیادی نیاز دارد و از این رو شاید در دسترس‌ترین جایگزین، یک کراس‌اور جمع و جور باشد. یعنی خودرویی که مثل همین تیگارد X35 هم در استفاده‌های روزمره مفید ظاهر شود و هم اینکه در مسافرت‌ها کارمان را راه اندازد. البته با چنین خودرویی هرگز ایده‌آل‌ها را تجربه نخواهید کرد، اما در عوض می‌توانید با هزینه‌ای نسبتاً معقول به امور خود رسیدگی کنید.

پشت فرمان X35 به لطف شیشه‌های نسبتاً بزرگ و محل قرارگیری مناسب راننده، حس تسلط خوبی روی ماشین دارم. البته اگر آینه‌ها بزرگ‌تر بودند و سنسورها و دوربین‌های بیشتری در اختیار داشتم خوشحال‌تر می‌شدم ولی همین حالا هم کنترل ماشین ساده است. صندلی‌ها نیز نسبتاً راحت هستند و ارگونومی مطلوب ادوات در ترکیب با عملکرد مناسب سیستم تهویه و فرمان نرم، دست به دست هم داده‌اند تا تحمل ترافیک اعصاب‌خوردکن تهران برایم آسان‌تر شود. کیفیت سواری هم به نسبت انتظاری که از یک کراس‌اور اقتصادی داریم قابل قبول است و حداقل روی صندلی‌های جلو تکان‌های عجیب و غریبی حس نمی‌شود. با این حال نفرات عقبی شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند و گاه از کوبش‌های سیستم تعلیق شکایت دارند. البته طبیعی هم هست، چراکه تیگارد X35 برای محور عقب از سیستم ارزان‌قیمت تورشن‌بیم استفاده کرده و از چنین مجموعه ساده‌ای نمی‌توان انتظار عملکرد و انعطاف انواع مولتی‌لینک را داشت. البته اکثر رقبای قیمتی X35 هم کم و بیش شرایط مشابهی دارند اما در هر صورت این نقطه ضعف علاوه بر کاهش کیفیت سواری، روی پایداری خودرو هم تاثیر منفی گذاشته و درنتیجه علیرغم عملکرد مناسب و به موقع سیستم ESP، همچنان نمی‌شود با سرعت‌ زیاد به پیچ‌ها حمله کرد. حال ممکن است بگوئید کسی این ماشین را برای مسابقه دادن نمی‌خرد که درست هم میگوئید ولی راستش شتاب ماشین به قدری خوب است که احتمال دارد شما را برای رانندگی سریع و شیطنت‌های روزگار جوانی وسوسه کند و اینجاست که اگر به پیچ تند و تیزی برخورد کنید مرکز ثقل بالا و سیستم تعلیق ساده عقب کار را برایتان دشوار خواهند ساخت. هرچند در چنین شرایطی ترمزهای مطمئن ماشین به کمکتان خواهند آمد تا در کنار سیستم کنترل پایداری هوشمند، حداقل جلوی وخامت اوضاع گرفته شود.

در مسیرهای مستقیم اما نیاز نیست نگران چیزی باشید، چراکه تیگارد X35 به راحتی اوج می‌گیرد. لگ اولیه توربو هم اندک است و تاثیر چندان مخربی بر عملکرد ماشین ندارد. به نظر می‌رسد وزن مقداری سبک‌تر در کنار هماهنگی عالی میان موتور و گیربکس توانسته قدرت و گشتاور ضعیف‌تر X35 نسبت به ام‌وی‌ام X55 پرو را جبران نماید و نتیجه اینکه ماشین با سبک‌بالی تمام به جلو حرکت می‌کند. فقط ای کاش عایق‌بندی کابین بهتر بود تا مجبور نشویم در دورهای بالاتر از 3000 RPM این میزان صدا را تحمل کنیم.

در مجموع می‌توان گفت تیگارد X35 سواری راحت و تا حدودی لذت بخش دارد و اگر انتظارمان را در حد و اندازه یک خودرو خانوادگی نگاه داریم، حتی با ضعف نسبی هندلینگش به راحتی کنار خواهیم آمد.

راند نهایی با تیگارد X35

تیگارد X35 ظاهر نسبتاً خوبی دارد، تقریباً جادار است و با سواری قابل‌قبول و شتاب و کشش کافی می‌تواند همراه مناسبی برای یک خانواده (به خصوص از نوع جوان) باشد. با این حال در بحث امکانات جانبی ضعیف ظاهر شده و در این پارامتر توان رویارویی با حریفان را نخواهد داشت. در واقع تا وقتی خودروهایی نظیر ام وی ام X55 پرو و هایما S5 با شهرت بالاتر (البته ملاک ایران است)، شبکه خدماتی گسترده‌تر، عرضه‌های منظم‌تر و آپشن‌های به مراتب بیشتر وجود دارند، تیگارد X35 با شرایط فعلی، قادر نیست عرض اندام درخور توجهی داشته باشد.


فروش تیگارد X35 پلاس

در مقاله شرایط فروش تیگارد، می‌توانید از آخرین اخبار شرکت سانیار موتور به همراه شرایط فروش نقدی تیگارد و شرایط پیش فروش تیگارد، مطلع شوید. همچنین از لینک قیمت روز خودرو، آخرین قیمت محصولات سانیار موتور را در بازار کشورمان مشاهده کنید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران
ناشناس 1403/3/10
من تیگارد دارم عالیه هر فشاری بهش آوردم کاریش نشد و از رقبایی که داره خیلی بهتره
پاسخ
0
0
1