• ايران دوچرخ ايردوکو 150

اقتصادی اما جذاب!

بررسی موتورسیکلت ایران دوچرخ XY150-10B (ایردوکو 150)

27 بهمن 1402 08:00

شرکت ایران دوچرخ به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازندگان موتورسیکلت در کشور، سبد متنوعی از محصولات را برای مشتریان خود در نظر گرفته است. اغلب محصولات این شرکت با توجه به شرایط فعلی بازار، در بازه اقتصادی هستند. یکی از محصولات ایران دوچرخ ایردوکو XY150-10B است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

با این وجود این محصول در فضای مجازی نیز موتورسیکلت پرطرفداری است. اغلب مشتریان و کاربران از این مدل به‌عنوان یک محصول با نرمی فوق‌العاده فنربندی و فرمان‌پذیری یاد می‌کنند. از سوی دیگر آنطور که گفته می‌شود ایردوکو 10B با وجود نمایندگی‌های مختلف خدمات پس از فروش مشکلی بابت تأمین قطعات یدکی ندارد.

بررسی طراحی موتورسیکلت ایردوکو 150

ایردوکو 10B به‌عنوان یک موتورسیکلت استریت شامل استانداردهای یک محصول شهری با گرایش اسپرت است. این را به‌خوبی می‌توان از روی حالت چراغ اصلی و حالت برجسته باک آن هم تشخیص داد. استفاده از رینگ‌هایی که پره‌های محدود دارد سادگی طراحی آن را بیشتر کرده است.

یکی از ویژگی‌های بصری ایردوکو 10B رنگ‌بندی متنوع بدنه آن است. این تفاوت رنگ‌ها روی گلگیر جلو، طراح گرافیکی زیر باک و پنل باتری این موتور لحاظ می‌شود. چراکه رنگ اصلی بدنه مشکی در نظر گرفته شده است.

حالت اسپرت این محصول در نمای جانبی بیشتر به چشم می‌آید. سیستم تعلیق با فنرهای سفیدرنگ و کالیپر قرمزرنگ در کنار اگزوز پهن و پرطنین این استریت شهری مقرون به صرفه را بیش از آنچه نشان می‌دهد، جذاب کرده است.

اغلب موتورسیکلت‌های این کلاس در طراحی پشتی خود طراحی ویژه‌ای ندارند؛ اما ایردوکو 10B ریزه‌کاری‌های قابل توجهی را در فریم چراغ عقب و حتی گلگیر خود لحاظ کرده است. هم‌چنین در انتهای زین راکب سازه فلزی قرار گرفته تا علاوه بر فراهم کردن فضایی برای قرار دادن وسایل، کمی نیز به اسپرت بودن آن کمک کرده است.

وقتی پشت فرمان قرار می‌گیرید اول از همه نمایشگر بزرگ تمایل دیجیتال روی کنسول جلب توجه می‌کند. آینه‌های گرد در کنار دسته‌های باریک ترمز و کلاچ، ایردوکو فوق را شبیه به مدل‌های کلاسیک کرده است.

مشخصات فنی موتورسیکلت ایردوکو 150

موتورسیکلت ایردوکو XY150-10B مجهز به یک پیشرانه 149 سی‌سی چهار زمانه تک سیلندر هواخنک است. خروجی آن 9.7 اسب‌بخار در 8500 دور در دقیقه با 9.5 نیوتن‌متر در 6500 دور در دقیقه گشتاور ثبت شده است. یکی از دلایلی که باعث شده ایردوکو 10B توان و گشتاور بالایی داشته باشد، کورس و قطر سیلندر آن است که به ترتیب 49.5 و 62 میلی‌متر اعلام شده است. به همین دلیل است که ضریب تراکم این پیشرانه بلوک بزرگ 9.5 بر یک ثبت شده است. گفته می‌شود سرعت نهایی این محصول به بیش از 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

موتورسیکلت فوق که علاوه بر سیستم استارت هندلی، شامل استارت برقی هم می‌شود، دارای سیستم برق و جرقه‌زنی 12 ولتی با منبع تغذیه باتری 6.5 آمپرساعتی است. قابل پیش‌بینی است که سیستم سوخت‌رسانی آن نیز به‌صورت انژکتوری باشد. مصرف سوخت 2.3 لیتر در هر 100 کیلومتر با وجود یک باک 14 لیتری می‌تواند نه‌تنها برای پیمایش‌های شهری بلکه برای سفرهای کوتاه بین شهری نیز ایده‌آل باشد.

جعبه‌دنده 5 سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت زنجیری، لذت رانندگی پرشتاب را برای این موتورسیکلت به ارمغان می‌آورد.

ایردوکو 10B با طول، عرض و ارتفاع 1880، 765 و 1055 میلی‌متر موتورسیکلت با ابعاد کمی بزرگ است. چراکه فاصله بین دو محور عقب و جلوی آن نیز از 1200 میلی‌متر بیشتر شده است. بسیاری از مشتریان از رینگ و لاستیک بزرگ این خودرو ابراز رضایت کرده‌اند. البته همینطور هم هست. لاستیک جلو و عقب این موتورسیکلت 225.18 و 280.18 اینچی هستند که در قیاس با مدل‌های هم‌رده که اغلب 17 اینچی هستند، کاملاً بزرگ‌تر و اسپرت‌تر به چشم می‌آید. علیرغم ابعاد بزرگ این محصول، وزن خالص آن فقط کمی بیشتر از 100 کیلوگرم است.

بد نیست بدانید ترمز جلوی آن دیسکی و طبیعتاً ترمز عقب آن نیز کاسه‌ای با کفشک‌های بازشونده است. این در حالی است که سیستم تعلیق محور عقب به‌صورت بازویی مکانیکی و سیستم تعلیق جلوی آن تلسکوپی-فنری است. هم‌چنین شرکت سازنده توصیه می‌کند که مشتریان از روغن موتور 40-10 برای این محصول استفاده کنند.

ازجمله تجهیزات کاربردی ایردوکو 10B می‌توان به نصب دزدگیر، سوکت شارژر، نشان‌گر سطح روغن و بنزین و هم‌چنین نشان‌دهنده دنده، سنسور جک که در صورت پایین بودن موتور روشن نمی‌شود و صفحه کیلومتری که رنگ آن حسب تمایل راکب تغییر می‌کند.

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/12/11
من خریدم سر دوروز فروختم بنلی 150 خیلی باکیفیت تر از اینه
پاسخ
0
1
0
ناشناس 1402/11/27
من نمونه آن را دارم، موتور خیلی ضعیفی است و با توجه به ایرانی بودنش اما قطعات آن به سختی یافت میشود و بعضی وقتا پیدا نمیشه
پاسخ
0
1
0