• تاريخچه شرکت خودروسازي سيبا موتور

یار قدیمی FAW در ایران

سرگذشت شرکت سیبا موتور، از ابتدا تا امروز

24 اسفند 1402 09:00

یکی از فعال‌ترین شرکت‌های تجاری ساز کشورمان، شرکت سیباموتور است که هرچند محصولات این شرکت که با نام FAW یا در بین عموم به نام فاو شناخته می‌شود، اما شاید چندان اسم‌ورسم خود سیباموتور در بین علاقه‌مندان و فعالان این صنف، آشنا نباشد یا بسیاری آن را به نام همان گروه بهمن یا بهمن دیزل بشناسند. سیباموتور که کار خود را با عرضه محصولات FAW آغاز کرد، امروزه یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین سازندگان خودروهای تجاری کشورمان به حساب می‌آید.

تاسیس شرکت سیبا موتور

در سال 1383، شرکت سیباموتور با نام اولیه شرکت «سرمایه‌گذاری کاردان امین» تاسیس شد. اما کمتر از سه سال بعد، نام این شرکت به «سیباموتور» تغییر کرد.

در ابتدای فعالیت این شرکت، صحبت‌هایی شنیده می‌شد مبنی بر اینکه شرکت تراکتورسازی ایران نیز به جمع تولیدکنندگان خودروهای تجاری وارد شده است و دلیل این صحبت‌ها و شنیده‌ها هم به خاطر شراکت 51 درصدی گروه بهمن در سیبا موتور با سهم 49 درصدی شرکت تراکتورسازی ایران بود. شرکت تراکتورسازی ایران نیز که از شناخته‌شده‌ترین صنایع تولیدی کشورمان است، سابقه طولانی در ساخت محصولات باغی از سال 1346 دارد و به نوعی می‌توان آن را از قدیمی‌ترین صنایع خودرویی کشورمان دانست.

به خاطر شراکت این دو کمپانی شناخته شده، دفتر و تعمیرگاه مرکزی در شهر تهران واقع شد و برای رفاه حال بیشتر خریداران و مراجعان، سعی شد تا از ابتدا یک تعمیرگاه مجهز با انبار قطعات یدکی بزرگ به همراه پارکینگ برای توقف خودروهای مراجعه‌کننده تاسیس شود. اما سایت تولیدی به خاطر شراکت با تراکتورسازی ایران در شهر تبریز قرار گرفت. سیباموتور از ابتدا به منظور شراکت با یک خودروساز خارجی تاسیس شده بود و در اولین قدم، اولین خودروساز کشور چین یعنی FAW برای این شراکت انتخاب شد.

همکاری سیبا موتور با FAW

اولین همکاری خارجی سیباموتور با FAW انجام گرفت که تا امروز نیز، این همکاری ادامه دارد. کمپانی فاو به عنوان «اولین خودروساز کشور چین» شناخته می‌شود که در کنار ساخت خودروهای تجاری، به ساخت خودروهای سواری نیز مشغول است که عرضه خودروهای سواری این شرکت نیز توسط گروه بهمن انجام می‌شود.

اولین محصول این همکاری، کشنده دو محور و سه محور FAW J6 بد که در بازار به نام فاو 420 شناخته می‌شود. این کشنده توانست به لطف داشتن مشخصات فنی قابل‌قبول در زمان عرضه و از طرفی کیفیت ساخت بهتر نسبت به کشنده‌های چینی آن زمان، به سرعت جای خود را در بازار پیدا کند و بتواند به اصلی‌ترین بازیگر این میدان تبدیل شود به نوعی که نزدیک به 40 درصد از بازار را برای مدت‌ها در اختیار بگیرد.

سیبا موتور در ادامه برای گرفتن سهم بیشتر از بازار، اقدام به عرضه کامیون کمپرسی FAW نیز کرد و تولید کامیونت‌های فاو در دو وزن 6 و 8 تن را در دستور کار خود قرار داد.

به تازگی نیز این شرکت برای افزایش توان رقابتی محصولات خود در بازاری که به سمت کشنده‌های با قدرت بالای 480 اسب بخار حرکت کرده است، محصولات جدیدی را روی خط تولید برده است. چندین سال بعد از عرضه کشنده موفق J6، سیبا موتور اقدام به معرفی این کشنده با داشبوردی جدید کرد. از سال 1402، فیس لیفت دوم و جدید این کشنده با داشبورد جدید و ظاهری به‌روز شده و البته با قدرت 460 اسب بخار وارد بازار می‌شود که توان رقابتی این کشنده پرطرفدار را در قابل دیگر رقبا بالاتر خواهد برد.

همچنین سیباموتور برای رقابت با کشنده‌های بالای 500 اسب بخاری نیز، کشنده جدید J7 را با موتور 550 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک و امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر، راهی میدان خواهد کرد.

سیباموتور بعد از عرضه کشنده J6 در دهه گذشته، تصمیم داشت تا کمپرسی این خودرو را نیز راهی بازار کند که این کار با وجود انجام شدن اما به تعداد اندکی صورت گرفت. آن هم در زمانی که این کمپرسی می‌توانست با نبود رقبای شاخصی، سهم بسیار خوبی از بازار کمپرسی‌ها را نیز دریافت کند. البته این شرکت تصمیم دارد تا کمپرسی J6 را با چهره جدید و البته با موتور 460 اسب بخاری، روی خط تولید ببرد.

سیبا موتور، مورد اعتماد خریداران

سیبا موتور در کنار گروه بهمن، توانسته است تا به عنوان اولین تولیدکننده خودروهای تجاری در کشورمان شناخته شود که سهم زیادی از این تولیدات، مختص به محصولات فاو از جمله کشنده‌ها، کامیون کمپرسی و همچنین کامیونت‌های تایگر 6 تن و 8 تن است.

همچنین این شرکت توانسته در مدت زمان فعالیت خود، در کنار گواهینامه‌های بین‌المللی کیفیت و مدیریت، بارها به عنوان شرکت برتر در زمینه فروش و خدمات پس از فروش نیز انتخاب شود که همین عوامل، باعث اعتماد خریداران به محصولات این شرکت و تمایل آنها به خرید محصولات سیباموتور شده است.

نویسنده : علیرضا داوودی

منبع : باما

دیدگاه کاربران