• گپاردا براي رانندگان 16 سال به بالا

برمبنای فولکس واگن آپ

گپاردا؛ خودرویی برای رانندگان 16 سال به بالا

12 فروردین 1403 17:44

در اکثر کشورهای جهان، نوجوانان باید پس از رسیدن به سن 18 سالگی برای دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کنند، درحالی‌که در تعداد محدودی از کشورها، این امکان در سنین کمتر فراهم می­‌شود. مثلا در آلمان، افراد 16 ساله می­‌توانند با دریافت گواهینامه A1، با انواع خاصی از خودروها رانندگی کنند.

خودروی مورد بحث در این مطلب هم یکی از همین خودروهای مجاز برای افراد 16 سال به بالا است. گپاردا (Geparda) که در زبان آلمانی به معنای یوزپلنگ است، برمبنای فولکس واگن آپ شکل گرفته ولی به واسطه برخی تغییرات، به رده خودروهای L5e وارد شده است.

با مشاهده روکش چرخ عقب که نام Geparda را بر خود دارد، خودروی آیرودینامیک فولکس واگن یعنی XL1 را به یاد می‌­آوریم.

در نگاه اول به نظر می­‌رسد که با یک خودروی سه چرخ طرف هستیم، اما واقعیت این است که دو چرخ با فاصله کمی نصب به یکدیگر و در میانه محور عقب گپاردا قرار دارد. بنابر اعلام سازنده، این مورد به همراه نصب پایدارساز H&R و کمک­‌فنرهای آیباخ در عقب، برای افزایش پایداری انجام شده است. بنابراین قرار نیست عملکرد گپاردا به خودروهای قدیمی سه چرخ همچون Reliant Robin شبیه باشد، بلکه می­توان آن را رقیبی برای سیتروئن امی، فیات توپولینو و اپل Rocks-e محسوب کرد. نکته مهم این‌که رانندگان 16 ساله اجازه رانندگی با این سه محصول گروه استلانتیس را نیز دارند.

گپاردا برای رانندگان 16 سال به بالا

برخلاف سه خودروی مذکور، گپاردا به پیشرانه 3 سیلندر یک لیتری درون‌سوز مجهز شده است. این پیشرانه معمولا 59 یا 74 اسب‌­بخار قدرت در اختیار محصولات فولکس واگن قرار می‌­دهد، اما خروجی آن در این مدل به 20 اسب‌بخار کاهش یافته است که از طریق گیربکس 5 سرعته به محور جلو منتقل می­‌شود.  مصرف سوخت این خودروی 4 نفره 908 کیلوگرمی با وزن مجاز 1360 کیلوگرم، 4.8 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

در حالت تئوری، گپاردا می‌­تواند از مرز صد کیلومتر برساعت عبور کند، اما رانندگی با این خودرو در چنین سرعتی می‌­تواند وحشتناک باشد.

گپاردا به ABS ترمز با دیسک در محور جلو، 4 کیسه هوا و سیستم پایداری هم مجهز است.

شرکت گپاردا که در منطقه Bad Homburg مستقر شده، قیمت این خودرو را 20 هزار یورو تعیین کرده، که تقریبا معادل با 21,650 دلار است. با این مبلغ می­‌توان بسیاری مدل‌های دیگر را خریداری کرد البته اگر سن خریدار ، 18 سال یا بالاتر باشد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران