به مناسبت 50 سالگی هاچ‌بک محبوب

مرور داستان زندگی فولکس واگن گلف

14 فروردین 1403 16:16

29 مارس 2024 با تولد 50 سالگی محبوب‌ترین خودروی اروپا در تمام دوران، مصادف شده است. از فولکس واگن گلف صحبت می‌­کنیم، خودرویی که تولید نسل اول آن از 29 مارس 1974 در خط تولید سازنده در ولفسبورگ آلمان آغاز شد. از آن زمان تاکنون، بیش از 37 میلیون دستگاه از نسل‌های مختلف گلف به فروش رسیده است. این بدان معنی است که در طول نیم قرن گذشته، روزانه بیش از دو هزار نفر در سراسر جهان این خودرو را خریداری کرده­‌اند.

نسل هشتم گلف پس از بروزرسانی میان‌­دوره‌­ای، همچنان روی خط تولید قرار دارد تا در سال‌های آینده، با جانشین برقی خود یعنی Mk9 جایگزین شود.

فولکس EA 266

همزمان با ساخت خودروی آزمایشی EA 266 توسط پورشه برای فولکس واگن، برنامه این شرکت برای ساخت جانشین بیتل آشکار شد. این خودرو می‌توانست به سرعت 185 کیلومتر برساعت هم دست یابد که برای این رده، قابل توجه بود.

مشکل اصلی فولکس EA 266 به نصب پیشرانه بنزین‌سوز و آب/خنک در بخش میانی اتاق و زیر صندلی عقب ارتباط داشت. انتقال سروصدا و گرمای زیاد به داخل اتاق، ناپایداری در سطوح خیس و همچنین دسترسی سخت به پیشرانه برای سرویس و تعمیرات، مشکلاتی مهم و غیرقابل حل به نظر می‌رسید. در نتیجه با وجود ساخت بیش از 50 دستگاه EA 266، پروژه تولید آن در اواخر سال 1971 لغو شد. بنابر اعلام فولکس واگن، تعداد انگشت‌شماری از این خودرو باقیمانده است.

فولکس EA 276

فولکس واگن در همان زمان روی مدل دیگری به نام EA 276 کار می­‌کرد. موتور هوا-خنک این خودرو از بیتل به عاریت گرفته شده بود، که نیرو را به محور جلو انتقال می‌­داد. باک در زیر صندلی‌های عقب قرار داشت، درحالی‌که تعلیق عقب به صورت میله پیچشی طراحی شده بود.

با وجود ظاهر قابل قبول و فضای جادار صندوق، پروژه EA 276 هم لغو شد، چراکه فناوری پیشرانه آن، از رده خارج محسوب می­‌شد. هرچند فقط یک نمونه غیرقابل حرکت ازEA 276 ساخته شد، اما نسل اول فولکس گل که در سال 1980 در برزیل معرفی شد، با الهام از این خودرو شکل گرفت.

فولکس EA 337

خودرویی که پایه و اساس گلف را شکل داد، چیزی نبود جز EA 337 که توسط طراح مشهور استودیو ایتال دیزاین یعنی جورجتو جوجارو آفریده شد.

البته در نسخه نهایی گلف Mk1، چراغ‌های مستطیلی به دایره‌­ای تبدیل شد و چراغ‌های راهنما از گلگیرها به سپر جلو منتقل شد. طراحی دستگیره درها و شیشه جلو هم تغییر کرد. جوجارو اعتقاد داشت که همچون چراغ‌های عقب، فرم چراغ‌های جلو هم باید مستطیل-شکل باشد، اما فولکس واگن برای کاهش هزینه تولید، فرم دایره را ترجیح داد.

با وجود آنکه خودروهای جالبی همچون ب ام و M1 و لوتوس اسپریت نیز توسط آقای جوجارو طراحی شده‌اند، اما وی در تولد 70 سالگی خود در سال 2008، از گلف به عنوان مهمترین طرح دوران فعالیت خود یاد کرد.

نام گلف از کجا آمده؟

نام گلف که همچنان برای نسل هشتم این خودرو هم استفاده می­‌شود، از کلمه گلف استریم گرفته شده است، که به جریان اقیانوسی گرم و قوی در اقیانوس اطلس اشاره دارد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران